Készült: 2024.03.29.16:18:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

163. ülésnap (2000.10.16.), 78. felszólalás
Felszólaló Dr. Karl Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Európai integrációs bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KARL IMRE, az európai integrációs ügyek bizottsága kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Ahogy az előzőekben Lenártek András képviselőtársam elmondta, az európai integrációs ügyek bizottsága az elmúlt hét keddjén tárgyalta a 2001-2002. évi költségvetés általános vitára való alkalmasságát. El kell hogy mondjam, hogy ebben a bizottságban egy rendkívül részletes és viszonylag hosszú vita zajlott le e kérdéskörben. Gyakorlatilag ez azt jelentette, hogy több mint három órán keresztül beszéltünk a kérdésről. A jelen lévő ellenzéki képviselők mindegyike részletesen kifejtette az álláspontját, és egy komoly vitát sikerült lefolytatni, aminek az volt a végeredménye, amit képviselőtársam ismertetett, nevezetesen: az ellenzéki képviselők, a Magyar Szocialista Párt és a Szabad Demokraták Szövetsége képviselői "nem" szavazatukkal fejezték ki az egyet nem értésüket arról, hogy ez a költségvetés általános vitára megítélésünk szerint nem alkalmas.

Azt gondolom, hogy a vitáról mindenképpen érdemes egy olyan általánosító megjegyzést tenni, hogy az ottani megközelítés messze túlnyúlt egy egyszerű szakmai megközelítésen, és nemcsak arról volt szó a bizottsági ülésen, hogy az európai integrációs ügyek kapcsán a jogharmonizációra mennyi pénz van, hogy az egyes fejezeteknél milyen összegeket lehet találni, hanem az ottani vita ennél többről szólt. Mindenki abból indult ki, hogy az európai integráció nem egyszerűen csak jogharmonizációt vagy intézményi reformokat jelent, hanem egy olyan tudatos gazdaságfejlesztési folyamatot, aminek beruházásokban, fejlesztésekben is meg kell jelennie. Természetesen arról is szó van, hogy ennek a kétéves költségvetésnek, ami a jelenlegi kormányzati ciklus végéig tart, kell tartalmaznia olyan típusú költségeket, ami az ország versenyképességét, az Európai Unióhoz történő alkalmazkodást, felzárkózást is segítheti. Tehát egy ilyen szemüvegen keresztül folyt a vita, és ezzel kapcsolatosan születtek meg a mi kritikai észrevételeink is.

Az általános kifogásokról nagyon röviden néhány szót. Az első ilyen kifogásunk a törvényességi hiányosság volt, erről részletesen nem akarok beszélni, előttem szóló képviselőtársaim ezt elmondták, tehát, hogy ennek nincs meg a megalapozottsága. A másik ilyen kifogásunk a kétéves, hosszabb távú tervezéssel kapcsolatos, több ponton megjelenő kritikánk volt. Gyakorlatilag nem az a kifogásunk, hogy egy költségvetés két évre szól vagy háromra, vagy bármennyire, az a probléma, hogy ennek a költségvetésnek a megalapozottságával vannak komoly dolgok, és egyébként azt kell hogy mondjam, hogy az EU-ban nemhogy nem ilyen hosszabb, konkrét tervezési ciklusok folynak, hanem rövidebbek. Természetesen az Európai Unióban az egyéves költségvetések a jellemzők, de a féléves tervezés és elnöki váltások miatt ezek még sokkal pontosabban is megfogalmazódnak.

A harmadik ilyen kifogásunk a nagyon nagy fokú bizonytalanság volt a tervezésben, az inflációs problémáról már többen beszéltek. Túl nagyok azok az értékhatárok, a tól-ig határok, ahogy ezeket a kormányzat betervezi. Ebből következik a negyedik ilyen kifogás is. A kormány túlságosan nagy mozgásteret kíván magának biztosítani az ilyen típusú költségvetési tervezéssel. Úgy látjuk, hogy ez eléri a GDP 1-1,5 százalékát, és egy demokratikus rendszerben ezt mindenképpen indokolatlannak tartjuk.

Azt gondolom, hogy az is probléma, hogy a kormányzati ciklus végéig szóló tervezésből világosan látszik, hogy reformok márpedig ebben a ciklusban most már nem lesznek. Korábban láttuk, hogy adó- és járulékreformok elmaradnak, most látni, hogy egészségügyi se lesz, és így tovább.

Az európai integráció egy új szakaszába érkezett. Gyakorlatilag azt már biztosan tudjuk, hogy az Unió 2003 után fogadókész lesz, tehát egy hosszabb időszak lesz még, amikor a felkészülésünket el kell végeznünk. Ehhez megfelelő előcsatlakozási alapok állnak rendelkezésre. Azt gondoljuk, hogy egy több évre szóló időszakban a Phare, ISPA és SAPARD előcsatlakozási alapok programjaira egy költségvetésben pontosan meg kell jelölni - és így ebben a kétéves költségvetésben is viszonylag pontosan meg kell jelölni - azokat a forrásokat, amit az úgynevezett kofinanszírozás, társfinanszírozás keretében a költségvetés erre fordítani tud. Itt is vannak komoly hiányosságok.

Tehát ezek voltak azok a kifogásaink, amelyekre a vitában érdemi választ nem kaptunk, ezért támogatni nem tudtuk az általános vitára való alkalmasságot.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai