Készült: 2024.03.29.02:05:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

155. ülésnap (2008.09.15.), 221. felszólalás
Felszólaló Kárpáti Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:43


Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÁRPÁTI TIBOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! A térségben, a szatmár-beregi részen és a nyírségi-szabolcsi részen élő emberek a tavaszi országgyűlési időszak után, amikor módosító indítványok miatt lekerült a napirendről ez a kérdés, megdöbbenéssel tapasztalták, hogy újra veszélyben van az az autópálya, amire évtizedek óta várunk. Amióta eszmélek, mindig egy-egy kis lépéssel jutott előre ez az autópálya, és úgy gondoltam, talán meg se fogom érni, hogy majd eljut hozzánk, hogy eljut a határhoz. Éppen ezért - s ez fideszes képviselőtársaimnak is szól, akik módosító javaslatot nyújtottak be, ezért nem tudtuk tavasszal megszavazni, és ez féléves kezdéscsúszást jelent mindenképpen - szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy a mértékletesség bizonyos esetekben nagyon fontos. Pontosan ebben a Házban vitatkozunk, veszekedünk egymással amiatt, hogy pazarló-e az állam vagy sem, többet költ-e vagy sem. Ennek az autópályának az építése, illetve ez a javaslat jól példázza azt a mértékletességet, amit be kellene tartanunk, és el kellene fogadnunk.

Pontosan tudjuk, az autópályának ez a szakasza - ahogy Gazda László képviselő úr is mondta - építési engedéllyel, tehát engedélyes tervvel rendelkezik, és a kiviteli tervek is majdnem készen vannak. Ezt az autópályát el lehet kezdeni építeni. Ez az autópálya a hat leghátrányosabb helyzetű, tömbszerűen elhelyezkedő kistérség közepébe vezet bele. A leállásokkal lehetőséget biztosít több városnak a rácsatlakozásra, illetve az autópálya odavezetésével való térségfejlesztési elképzelések megvalósítására. Úgy gondolom, ha ez az autópálya eljut Vajáig, ahol a csomópont úgy van megépítve, hogy kiágazzon belőle az M49-es, valamint eljut Naményig, akkor azt az óriási forgalmat, amely Ukrajna, Oroszország, Észak-Erdély, Moldova felől ebbe a térségbe jön, egy háromágú lecsatlakozással átmenetileg kezelni lehet, és már ott össze fogja szedni ezt a forgalmat. Ha ez megvalósul, akkor egy nagyot lépünk abban az irányban, hogy a következő lélegzetvétellel majd eljussunk a határhoz. Mert hol jussunk el a határhoz? Záhonynál, Beregsuránynál vagy pedig Csengersimánál? Mind a három hely jelentkezni fog, és szükségesnek tartja majd a lecsatlakozást. De ha nem építjük meg ezt a szakaszt, akkor erre nem lesz lehetőség.

Úgy gondolom, jelentős összeg az, amit a kormány ennek az autópályának a megépítésére fordít. Elképzelhető, hogy lehet vitatkozni azon, a PPP-ben való megoldás a gazdaságos vagy az állami, nemzeti forrásból való megvalósítás, de szerintem ma nem ez a kérdés, hanem az, hogy legyen-e megkezdve ez az autópálya, vagy nem lehet megkezdeni, mert más forrás nincs. Én messzemenően azt az elvet tartom szem előtt, hogy ha nem versenyképes esetleg egy nem létező nemzeti forrással, akkor is meg kell indítani ezt az autópályát, mert ennek az autópályának a megépítésétől nemcsak a továbbvitel lehetősége teremtődik meg, hanem a leghátrányosabb helyzetű térségben elmozdulást jelent a mostani nagy szegénységből. És azt hiszem, politikailag is fel kell vállalni, hogy az ország leghátrányosabb térségét megközelítjük, és megteremthetjük azokat a feltételeket, ami a boldogulásukat is jelenti.

(20.30)

Közlekedési szempontból pedig indokolt. Úgy gondolom, hozzá kell kezdeni, hiszen a 2013-ig a későbbiek során rendelkezésünkre álló forrás lehetőséget teremt majd, hiszen tudjuk, hogy a KÖZOP programban benne van az M49-es részbeni megépítése.

Szeretném kérni az államtitkár urat, aki itt van, hogy a közeljövőben megtartandó Magyarország-Románia közös kormányülés során fel kell vetni a határmetszés kérdését az M49-es vonatkozásában, hogy egy nyomvonal kijelölésével műszakilag elő lehessen készíteni majd a következő fázis megépítését is. Úgy gondolom, aktuálissá válik majd a következő fázisban Záhony megközelítése, hisz ott is egy nagy logisztikai beruházás előkészítése, illetve kivitelezése folyik, és lehetőség kínálkozik majd a 41-es tehermentesítésére is, amikor az ukrán határt eléri majd ez az autópálya.

Azt hiszem, igazából az ott élők érdekeit az szolgálja, ha a lehetőségek figyelembevételével a leghamarabb hozzákezdünk ennek az autópályának a megépítéséhez. Kérem ezért a képviselőtársaimat, kérek mindenkit, segítsenek bennünket abban, hogy ebben a most lehetséges formában minél hamarabb megkezdődjön ennek az autópályának az építése.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai