Készült: 2024.03.29.10:45:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

134. ülésnap (2011.11.15.), 121. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:44


Felszólalások:  Előző  121  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Számtalan kritika fogalmazódott meg az előttünk lévő törvénytervezetről, azonban azt kell mondani, hogy többségük innen-onnan felreppent hírek alapján született, nélkülöztek minden valós alapot. A kérdés azonban az, hogy szükség van-e új törvényre, vagy maradjon minden a régiben, és ha szükségét látjuk, foltozgassunk egy kicsit a meglévőn, mindig az éppen felmerülő aktuális igényeknek megfelelően.

Ha valaki az elmúlt években felelősen nyilatkozó pedagógusokkal találkozott és beszélgetett, akkor a kérdésre adott válasz egyértelmű volt. Igen, szükség van komoly változásra. Ennek a változásnak meg kell nyilvánulnia az egységes követelményrendszer kialakításában, a pedagógushivatás szakmai, anyagi és erkölcsi megbecsülésében, a munka szakmai támogatásának és felügyeletének visszaállításában.

Az ezeken a területeken történő változásokat tartották a legfontosabbnak a pedagógusok. Ez tehát azt jelenti, hogy szükség van a pedagógusmunka, az oktatás tartalmának és társadalmi értékének megfelelő szintre való visszaemelésére. Ezt csak úgy lehet elérni, ha a szabályozás tartalmi része úgy változik, hogy az ország minden részén ugyanazt a tananyagot oktatják, így a követelményrendszer egységessé válik. Ezt többek között azzal lehet segíteni, ha visszaállítjuk a szakfelügyeleti vagy szaktanácsadói rendszert, akik szakmai segítők, az egységes követelményrendszer biztosítékai lennének, s nem mellékesen segítői a pedagógusoknak. A szaktanácsadói rendszer visszaállítása ugyancsak régi vágya volt a pedagógustársadalomnak. Ezt az elvárást is teljesítette a törvénytervezet.

Ezt az egységes követelményrendszer-kialakítást, egységes szempontok szerinti visszacsatolást, az egységes szemlélet szerinti konzultáció lehetőségét csak az állam nagyobb mértékű szerepvállalásával lehet elérni, Azt, hogy ez úgy valósítható-e meg, hogy az önkormányzatok teljes mértékben elveszítik befolyásukat a fenntartás oktatás-nevelésre eső területén, komoly vitát váltott ki, főként a fenntartó önkormányzatok vezetői körében. Természetesen az egységes elvek alapján történő működésnek nem egyedüli feltétele az állam közvetlen szerepvállalása a fenntartásban, de az egységesítés alapfeltétele a jelentős állami szerepvállalás.

Tehát jó az, ha az állam nagyobb szerepet vállal, de nem biztos, hogy minden településtípuson előnyös a szerepvállalása. Ezért nagyon oda kell figyelni arra, hogy az állam nagyobb szerepvállalása során a diákoknak biztosított lehetőségek a már biztosított szinten maradjanak ott, ahol a kötelező feladatokon túl az önkormányzat többletet vállalt, természetesen a többletforrás biztosításával.

(15.00)

Bár nem ehhez a törvényhez tartozik, a megváltozott finanszírozás mindenképpen magával hozza az esetleges önkormányzati forráselvonások alapos átgondolását. Ahhoz, hogy előrelépjünk, ahhoz, hogy az oktatási rendszerünkből jól képzett felnőttek kerüljenek ki, az egységes követelményrendszer felállítása, a megfelelő finanszírozás megléte még nem elég. Szükség van elkötelezett, a hivatásának teljes mértékben élni tudó pedagógusokra. A pedagógus-életpályamodell bevezetése erre biztosíték lehet, de csak úgy, ha mellette az elvárások is jól értelmezhetően megfogalmazásra kerülnek. Így valósulhat meg az egyik fontos cél, az, hogy a pedagógus a munkaidejéből minél többet töltsön a gyerekek között, s munkája a végzettségének, kvalitásának megfelelő legyen.

Komoly vitát váltott ki, és még komoly vitatéma lesz a törvénytervezet, a későbbi törvény, de, mint már említettem, a változás szükségessége jelölte ki az új irányt, ahol az állam, a fenntartók, a pedagógusok és a szülők összefogásával kell kiemelnünk az utóbbi időben a felmérések alapján mutatott szerény eredményeket produkáló közoktatást.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  121  Következő    Ülésnap adatai