Készült: 2024.04.25.23:28:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

90. ülésnap (2015.06.23.), 90. felszólalás
Felszólaló Szilágyi György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:59


Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZILÁGYI GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Nagyon sok szép dolgot hallhattunk itt a kormánypárti képviselők felszólalásaiban és az előterjesztő felszólalásában. Elhangzott, hogy a fiatalkorúak védelme mennyire fontos, elhangzott az utánpótlás támogatása ‑ hiszen ebből a pénzből majd lehet ‑, az átláthatóság, növeljük az állami bevételeket, sőt Galambos képviselő úr továbbment, mert a kiskorúak védelméről is beszélt. Ezek olyan gyönyörű szavak, mind-mind nagyon szép fogalmak és célok, csak pont ez a törvény erről egyáltalán nem szól. Megint semmi másról nem szól ez a törvény ‑ azt mondja Galambos képviselő úr, hogy nem személyre szabott törvény, nem kell nevesíteni az emberek, dehogynem! ‑, ez egy személyre szabott törvény, hiszen két emberre vonatkozik ennek a törvénynek minden egyes paragrafusa, úgy hívják, hogy Andy Vajna és Szima Gábor. Hát hogyne kellene nevesíteni őket! Senki másra nem vonatkozik ebben az országban jelen pillanatban ez a törvény, őket érinti ebben a formájában, ahogy önök benyújtották.

Azt mondják egyébként, hogy sokkal tisztábbá és átláthatóbbá kellene tenni. Ezzel egyetértek. Átláthatóbbá és tisztává kellene tenni, és nem kellene esetleg a kedélyeket sem borzolni azzal, hogy behozzák ide ezeket a törvényeket. Meg lehetett volna oldani ezt egyszerűen is, hiszen Bánki képviselő úr is azt mondta, hogy az a jó, hogy ne legyen túl sok szereplője a szerencsejáték-piacnak. Hát ne legyen! Adják oda Andy Vajnának az egész Szerencsejáték Zrt.-t, az lenne a legegyszerűbb, és akkor nem kellene törvényekkel bajlódni. Annyit megköthetnek neki, hogy be kell vennie társnak Szima Gábort. Slussz! És akkor onnantól kezdve megoldottuk egy életre ezt az egész problémát. Uraim, itt erről van szó!

Azt mondja Bánki Erik, hogy milyen jó volt, hogy a játékgépek megszűntek, onnantól kezdve a fiatalok nem fértek hozzá a szerencsejátékhoz ‑ majd elkezdünk beszélni az online szerencsejátékról. Az összes fiatal használja az internetet! Az összes fiatalnak lehetősége volt, hogyne férhettek volna hozzá, csak éppen átmentek, mondjuk, az online szerencsejátékra. Aztán utána a világos feltételekről és minden egyébről…

Én esküszöm, amit önök az elmúlt időszakban nemcsak ezzel a törvénnyel, hanem nagyon sok más törvénnyel is behoztak ide a parlament elé, én szégyellném magamat, ha az önök padsoraiban kellene hogy üljek. A rendszerváltás óta számos fórumon e Ház falai között is többször elhangzottak már olyan kijelentések és eszmefuttatások, amik szerint a rendszerváltozás nem volt más, mint Magyarország szisztematikus kifosztása, a vállalatok elkótyavetyélése, a belső piac átjátszása idegen kezeknek, az egyéni érdek gátlástalan és szemérmetlen érvényesítése állami eszközökkel, a közérdekkel szemben. Ezek olyan jelenségek, amelyek negatív hatásait minden magyar ember a mai napig a saját bőrén tapasztalhatja. Az elmúlt 25 évről beszélünk. Ezért tart itt az országunk, mert egy ilyen rendszerben kellett élni, abban a rendszerben, amit a XX. századi pártok, önök az MSZP-vel együtt kialakítottak. És mit láttunk az elmúlt öt évben? Hasonló folyamat zajlik önöknél, ugyanúgy folytatják tovább, és erre az egyik legjobb példa pont azok az intézkedések, amiket önök a szerencsejáték-piac területén az elmúlt években folyamatosan behoztak ide a Ház elé.

Az eseménysorozat kezdődött azzal, hogy a játékgépek piacát szinte egyik napról a másikra a Fidesz-kormány egyetlen tollvonással megszüntette, ezzel a csőd szélére sodorva számtalan magyar kis- és közepes vállalkozást. Az indokolás akkor is az volt, hogy a lakosságot kívánják megvédeni az elharapódzóban lévő káros szenvedélytől, és itt jött a nemzetbiztonsági kockázat. De senki nem beszél arról, hogy mi volt a nemzetbiztonsági kockázat! Az, hogy a Fidesz két erős embere összeveszett a koncon, és nem tudtak megegyezni, az volt a nemzetbiztonsági kockázat, ezért kellett megszüntetni azt a piacot, ezért kellett tönkretenni azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek akkor ezen a piacon voltak.

Aztán az eseménysorozat második állomása volt, hogy a kaszinók üzemeltetésével kapcsolatos koncessziót játszotta át szintén a Fidesz-kormányzat egy olyan kör kezére, amely számára kedves, akiket nem szabad nevesíteni, pedig csak ketten vannak ebben az országban, akik ezt csinálhatják. Tette ezt úgy a Fidesz és a kormány, hogy a játékgépeket ‑ erről már beszélt képviselőtársam is ‑ nem kell közvetlenül a NAV online rendszerére csatlakoztatni ‑ holott ez ma már a legkisebb lakótelepi élelmiszerbolt esetében is kötelező, nekik kötelező, ne nevesítsük Andy Vajnát meg Szima Gábort, nekik nem ‑, ezzel ellenőrizhetetlenné téve a tényleges bevételt, széles teret engedve a visszaéléseknek; ne nevesítsük őket Andy Vajnának és Szima Gábornak.

Most pedig a sportfogadásra vetettek szemet a haverok, akik számára most szintén állami eszközökkel kívánja kijátszani a busás haszonnal kecsegtető üzletet a Fidesz-kormány. A tendencia rossz, a folyamat tovább gyengíti az államot, ellentétben azzal, amit önök mondanak; csökkenti a bevételeket, ellentétben azzal, amit önök mondanak; a drasztikus korlátozások nemhogy csökkentenék, hanem a feketegazdaságot erősítik, ellentétben azzal, amit önök mondanak; és a magyar konkurencia kizárása csak a nemzetközi online játékszervezőket erősíti Szima Gáborral és Andy Vajnával ‑ ja, nem mondjuk ki a nevüket ‑ együtt, hiszen ők könnyedén vonják ki magukat a hazai korlátozások alól. Hiszen elhangzott az is, hogy innentől kezdve majd föl tudunk lépni a külföldi online oldalakkal szemben. Uraim, elfelejtik, hogy erről önök már hoztak egy törvényt! Már van egy törvény, föl kell lépni ezekkel szemben. A fellépés, tudják, mit jelent? Hogy a NAV naponta kiírja, hogy ezeket és ezeket az oldalakat kellene blokkolni, csak nem tudják normálisan blokkolni.

A napirendi pont ‑ direkt nem kívánom törvényjavaslatnak nevezni, ezért mondom napirendi pontnak ‑ álláspontom szerint kimeríti az állami banditizmus fogalmát. Az előterjesztett szöveg törvényi szintre kívánja emelni az erkölcstelenséget; amit a szövegben olvashattunk, az messze túlmutat az egyszerű ügyeskedésen vagy a Fidesztől már megszokott mutyizáson, az már egyenesen állami szintű bűnszervezet.

Miért is használom ezeket az erős kifejezéseket? Lássuk pontról pontra! Jelenleg a Szerencsejáték Zrt. az egyetlen olyan szereplő, amely jogosult távszerencsejáték keretén belül sportfogadás szervezésére. Ez tehát jelenleg egy monopólium, ami azáltal, hogy a Szerencsejáték Zrt. százszázalékos állami tulajdonban van, állami monopóliumnak minősül. Ez a monopólium jól meghatározható, jól tervezhető bevételt jelent az állam számára.

Jelenleg az online kaszinójátékok és kártyajátékok szervezését csak olyan szereplő szervezheti, aki játékkaszinó üzemeltetésére szóló koncesszió jogosultja. A gyakorlatban ez is egy monopólium, ami sokkal kevésbé átlátható és nyomon követhető, mint a száz százalékban állami tulajdonban álló Szerencsejáték Zrt. működése, azonban a koncessziós díjon keresztül szintén némi költségvetési bevételt eredményez.

A szövegben szereplő definíciók szerint ‑ 29/C. § ‑ táv­szerencsejátéknak minősül a sportfogadás, ha azt hírközlő rendszer útján szervezik. A következő definíció szerint az online kaszinójáték fogalmába beleértendő a kaszinójáték és valamennyi távszerencsejáték, tehát a sportfogadás is, amit a javaslat szerint csak kaszinójáték szervezésére jogosult koncessziós társaság szervezhet. Ezzel szemben a távszerencsejáték szervezésére jogosultak körénél az új 3. § (1a) bekezdésben a szöveg két szereplőt említ, a Szerencsejáték Zrt.-t és a játékkaszinó-koncesszió jogosultját. Ez nyilvánvaló ellentmondás egyébként, tehát még csak kodifikációs szempontból sem tudták megcsinálni normálisan ezt a törvényt. Mivel a Szerencsejáték Zrt. nem rendelkezik játékkaszinó üzemeltetésére szóló koncesszióval, így bár a 3. § (1a) bekezdés alapján jogosult lenne a távszerencsejáték szervezésére, de a 29/L. § (1) bekezdése alapján már nem. Az indokolás egyetlen szóval sem tér ki ezen változtatások okára, pusztán pontosító javaslatoknak minősíti azokat.

(13.30)

A jelenlegi kaszinóüzemeltetési koncesszióval rendelkező társaság ‑ ugye, nem kell senkinek bemutatni az érintetteket, nem mondjuk ki a nevüket, Andy Vajna és Szima Gábor ‑ a módosítás eredményeként a sportfogadást is bekebelezik anélkül, hogy a jelenleg hatályos koncessziós szerződésüket meg kellene változtatniuk. Vagy esetleg a szerződésben rögzített koncessziós díjat meg kellene emelniük. Mit jelent ez? Ingyen. Ez nyílt rablás, tisztelt képviselőtársaim! Aki ezt a módosítást támogatja és igennel szavaz, az maga is társtettesévé válik ennek a gyalázatnak.

A közelmúltban tisztelt Lázár János miniszter úr is arról beszélt állítólag egy szűk szakmai fórumon, hogy egy jogszabálytömeg, amiben élünk, nem véletlenül jött létre. Ezen keresztül érdekcsoportok érvényesítik saját maguk szempontjait ‑ mondta Lázár János ‑, illetve a jogszabályok érthetetlen mondatstruktúrái és érthetetlen szövegezése mögött többek között szándékoltság húzódik meg. Ezzel a helyzetleírással mélységesen egyet tudok érteni, a diagnózis pontos és helyes, most is ezzel találkozhatunk ebben a törvénytervezetben szóról szóra.

A Jobbik Magyarországért Mozgalom éppen az ilyen állami szintű, ipari méreteket öltő visszaélések ellen emeli fel a szavát rendszeresen. Minden képviselőtársam számára szolgáljanak intő példaként Lázár János szavai, amikor az előttünk fekvő javaslattal kapcsolatosan igennel vagy nemmel szavaz. Ez a javaslat pontosan olyan, ami érthetetlen mondatstruktúrákba szerkesztett, érthetetlen szövegezés mögé rejti el az egyetlen lényeges változtatást, mégpedig a sportfogadás bevételeinek átjátszását egyetlen érdekcsoportnak, amelynek nem mondjuk ki a nevét.

Ez valóban, azt lehet mondani, állami banditizmus. Hiszen megszüntetjük a konkurenciát, megpróbáljuk blokkolni a külföldi oldalakat és minden egyebet ahelyett, hogy megpróbálnánk mást kitalálni rá, figyelmen kívül hagyjuk az állami érdekeket egyértelműen, és átjátsszuk a piacot ingyen a haveroknak. Erről szól ez a törvényjavaslat. A Jobbik Magyarországért Mozgalom éppen ezért benyújtott két módosító javaslatot ehhez a törvényhez, és kérem akkor önöket, hogy mutassák ki, hogy nem, mégsem az a céljuk, hogy kijátsszák ezt az egész piacot ennek a két embernek.

Az egyikben azt határozzuk meg, hogy az online kaszinójátékot kizárólag a Szerencsejáték Zrt., valamint az online kaszinójáték szervezésére jogosult koncessziós társaság szervezhesse. Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy akkor szervezzen valaki online kaszinójátékot Magyarországon, ha a Szerencsejáték Zrt.-vel köt egy koncessziós szerződést. Nem a már meglévő kaszinókoncessziós szerződésekre gondolunk, hanem arra, hogy nyissuk ki ezt a lehetőséget bárki másnak ‑ hiszen az online kaszinójáték magában foglalja a hírközlési eszközzel igénybe vett sportfogadást is, amit mi innen kivettünk egyébként, mert ezt itt nem tartjuk jónak, és szerintünk indokolt az, hogy az online kaszinójáték szervezésének joga a Szerencsejáték Zrt.-nél maradjon ‑, illetve az csak önálló koncessziós szerződéssel legyen hasznosítható. Ez szerintem nyílt és átlátható.

A másik módosító javaslatunk pedig az, hogy a távszerencsejáték szervezésére kizárólag a 100 százalékos állami tulajdonban álló Szerencsejáték Zrt., valamint a többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságok legyenek jogosultak. Mi is ennek a lényege? Az a lényege, hogy a távszerencsejáték körén belül a sportfogadást önök kizárólagosan a játékkaszinó üzemeltetésére irányuló koncessziós jog jogosultja számára kívánják lehetővé tenni. A szűkítés véleményünk szerint teljes mértékben indokolatlan, a két tevékenység összekapcsolása szakmailag nem alátámasztható. A javaslat jelenlegi szövege diszkriminatív, ezért sérti véleményünk szerint még az Alaptörvényt is.

A távszerencsejáték-szervezési jogosultság jelenlegi állami monopóliumának megszüntetése nem indokolt, azonban a befektetői tőke beáramlását nem szabad kizárni. A magánbefektetők részvétele viszont csak szigorú állami ellenőrzés és kontroll mellett lehetséges, ha azt megfelelően biztosítja, az ilyen vállalkozásokban a többségi állami tulajdont törvényben rögzítjük. Tehát mit jelent ez? A sportfogadást ne adjuk már oda ingyen a meg nem nevezhető Szima Gábornak és Andy Vajnának, hanem maradjon állami monopólium, hiszen ez óriási bevételeket is eredményez a magyar államnak. És ha online felületen, mert miről szól itt az egész, arról, hogy online felületen meg lehessen majd jeleníteni a sportfogadást, tehát ha online felületen valaki sportfogadást akar működtetni, akkor csak olyan társasággal működtethesse, amelyben a Szerencsejáték Zrt., vagyis az állam többségi tulajdonban van. Hiszen ezzel mind az ellenőrzést, mind pedig a tisztaságot, az átláthatóságot és minden egyéb olyan nemes célt, amit önök itt megfogalmaztak, garantálni tudunk. Tehát azt szeretném kérni önöktől, hogy azoknak a nemes céloknak az érdekében, azokat figyelembe véve, amiket itt felsoroltak, támogassák a Jobbik Magyarországért Mozgalom törvényjavaslatait. Ezzel bizonyítsák be, hogy nem a meg nem nevezhető emberek számára kívánják ezt a piacot is kijátszani, hanem valóban azért dolgoznak, hogy a magyar államnak és ezen keresztül a magyar embereknek minél jobb dolguk legyen ebben az országban, minél több bevételt szerezzünk, és minél tisztább és átláthatóbb állapotokat teremtsünk akár a szerencsejáték-piacon is. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Szórványos taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai