Készült: 2024.04.20.07:46:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

156. ülésnap (2011.12.19.), 227. felszólalás
Felszólaló Varga Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:00


Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ha valakik azt gondolták, hogy ez a törvényjavaslat a most benyújtott egységes javaslattól, ami a zárószavazás előtti módosító indítványokat illeti, és még attól az öt különböző módosító javaslattól jobb lesz, akkor azt gondolom, hogy csalódtak. Továbbra is azt lehet állítani, hogy ez az önkormányzati törvény a magyar önkormányzatiság felszámolását és a települések jogfosztását jelenti.

Igazából ez a törvényjavaslat, mint ahogy már máskor is elhangzott, egy keretjellegű törvény, nem ad választ egyetlenegy konkrét eseményre sem, hanem ezeket egy külön törvényjavaslatba elrejtve fogja majd a Ház elé hozni. Ma még a zárószavazások előtti vitákban erről még szó lesz.

Szeretnék viszont két konkrétumot idehozni. Az egységes javaslat 6. pontjában, illetve 7. pontjában - elnézést, elnök úr - például azt a módosítást teszik, hogy a képviselő-testület helyett közgyűlést említenek. Ez nem egy egyszerű technikai módosító javaslat. Szeretném fölhívni mindenkinek a figyelmét, hogy ahol ezekben a módosításokban a képviselő-testület helyett közgyűlés van, az mind azt vetíti előre, hogy ezekben a testületekben nemcsak választott tagok lesznek, hanem delegált tagok lesznek.

Ha valaki emlékszik, ezekben a vitákban előjött például az, hogy a megyei közgyűlésekbe, amelyekbe listán választottunk tagokat, nemcsak ezek az emberek, hanem a majdan létrehozandó járási székhely szerinti polgármesterek delegáltként fognak bekerülni. Ráadásul azt a lehetőséget is kinyitja így a törvényjavaslat módosító javaslata, hogy a közgyűlési elnököt nem a tagok közül, hanem külsősként fogják választani. Én azt gondolom, hogy ez mindenféleképpen szembemegy a mostani magyar önkormányzatisággal.

Ugyanez vonatkozik a Fővárosi Közgyűlésre is, ahol nyilvánvalóan nemcsak választott tagok, hanem delegált tagok is lehetnek a testületben.

Még egy nagyon érdekes módosító javaslat van, amely a többször elhangzottak tekintetében az önkormányzatok gazdálkodását érinti nagyon súlyosan. Szeretném fölhívni a képviselőtársaim figyelmét az egységes javaslat 37. pontjára, ahol visszajön az egyszer már kivett dolog. Akik azt gondolták, hogy a feladatfinanszírozás majd meg fogja oldani a települések intézményellátási gondjait, azok, azt gondolom, ha elolvassák ezt a módosító javaslatot, akkor csalódni fognak, mert ezzel gyakorlatilag visszahozza az előterjesztő azt a rosszemlékű megyei tanácsi rendszert, ahol a települések egy alkufolyamatot fognak lefolytatni, most már nem a megyei tanács vezetőjével, hanem a kormányhivatal illetékes megbízottjával.

Csak szeretném emlékeztetni önöket, hogy ez a módosító javaslat azt mondja, hogy "a támogatás biztosítása az alábbi szempontok figyelembevételével történik", és itt felsorol négy olyan pontot, amelyek, azt gondolom, nagyon nehéz helyzetbe fogják hozni a települések egy részét. Például egy gumiszabály a takarékos gazdálkodás, mert kinek mit jelent a takarékos gazdálkodás. "A helyi önkormányzat jogszabályon alapuló elvárható saját bevétele" - itt például azon települések számára, amelyek bizonyos helyi adót nem vetnek ki, vagy nem olyan mértékben vetik ki, mint ahogy azt, mondjuk, a kormányhivatal elvárja, gyakorlatilag beszámítják majd ezt, és nyilvánvalóan ennyivel kevesebb finanszírozást fognak kapni a központi forrásból.

Ugyanígy van a helyi önkormányzat saját bevétele, és a még figyelembe veendő bevételek körét és mértékét a törvény határozza meg. Például nagyon sok település, ahogy lehetett hallani, az ebadót nem vetette ki, a törvény szerint pedig - itt a parlamentben a többség megszavazta - ebadót kell kivetni bizonyos mértékig. Ezt a kormányhivatal valamilyen módszerrel nyilván föl fogja mérni, hogy egy-egy településen hány eb tartózkodik, és ennek megfelelően fogja a finanszírozást kialakítani.

Számomra még egy nagyon érdekes mozzanata volt ennek a dolognak, amelyben érdekes módon a polgármesteri, közgyűlési elnöki és az önkormányzati képviselő-testületi tagoknak az esküszövegét is módosítja ez a zárószavazás előtti módosító indítvány.

(19.40)

Most már nem csak azt veszi ki, hogy a "legjobb tudásom szerint", mert ha valaki figyelte az eredeti javaslatot, az is benne volt, és ezt már egy régi módosító javaslattal kivették, most már azt is kiveszik, hogy a titkot nem kell megőrizni. Egyszerűen nem is értem, ez talán azt jelenti, hogy innentől kezdve minden információ szabad, vagy pedig azt akarták megakadályozni, hogy ha valamilyen információ mégis kijön a testületből, akkor ne lehessen mire hivatkozni.

Tehát ez a törvényjavaslat ezzel a módosítóindítvány-sorozattal sem lett jobb, éppen ezért a szocialista frakció a zárószavazás során nem fogja támogatni ezt a törvényt.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai