Készült: 2024.04.24.08:46:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

21. ülésnap (2002.09.24.), 507. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:04


Felszólalások:  Előző  507  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! Ha valaki ma a Balaton északi partjára utazik, és utazásának eszköze a vasút, az bizony alaposan elszomorodik a vasútállomások és környéke rendezettsége, illetve mondhatjuk úgy is, rendezetlensége miatt. Rosszabb a helyzet, ha az utas külföldi, hiszen rólunk, magyarokról és magáról a Balatonról alkot első pillanatra meghatározó, kedvezőtlen képet.

Az északi parti települések vasútállomásain a MÁV Rt. alkalmazásában álló dolgozók hiába teszik a lehető legtöbbet, az évek óta, sőt mondhatjuk, évtizedek óta elmaradt építészeti és kertészeti beruházások, felújítások siralmas, balkáni állapotokat eredményezhetnek. Rendezetlen parkok, felesleges sínpárok, omladozó épületek, szürke, barátságtalan várakozóhelyek, gusztustalan higiénés létesítmények - sajnos, ez a helyzet ma.

Szeretnénk, ha az északi parti települések állomásai és azok környéke legalább a Balaton déli partján lévő, talán szerencsésebb sorsú települések állomásai rendezettségére hasonlítana. A megoldás szerintem, szerintünk megvan: közös összefogás a kormányzat, elsősorban a közlekedésért felelős Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a turizmusért felelős Miniszterelnöki Hivatal, a MÁV Rt., a Balaton Fejlesztési Tanács és az önkormányzatok között egy évente állandó fejlesztési forrásalap létrehozásával. Ebből az alapból történne meg a vasútállomások és térségük, előre meghatározott ütemterv szerinti kertészeti és építészeti megújítása.

2001-ben már előkészítő tárgyalások folytak a 2002-ben elinduló beruházások tárgyában a Gazdasági Minisztérium, a MÁV Rt. és a Balaton Fejlesztési Tanács között. A terv évi körülbelül 600 millió forint felhasználásával számolt. Ezt a 600 millió forintot az akkori Gazdasági Minisztérium, a MÁV Rt., a Balaton Fejlesztési Tanács és a települési önkormányzatok adták volna össze. Ebből évente 4-5 állomás újulhatott volna meg. Ebből következik, hogy 4-5 év alatt egy teljes és szép programot lehetett volna megvalósítani. Sajnos, a turisztikai célelőirányzat leterheltsége miatt a 2002-es indítás elmaradt. Meg kívánom jegyezni, hogy a MÁV Rt. vezetői végig konstruktívan, pozitívan álltak a probléma megoldásához.

Tisztelt Miniszter Úr! Összefoglalva tehát: 2003-tól viszonylag kis összeggel lehetne az ország legjelentősebb turisztikai centrumában látványos eredményeket elérni a parkok felújításával, az épületek, különösen a higiénés létesítmények európaizálásával. Meggyőződésem, hogy a közös megoldásra mind a MÁV Rt., mind a Balaton Fejlesztési Tanács, mind pedig az önkormányzatok nyitottak. Kérem tisztelt miniszter urat, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal koordinációs szerepvállalásával és anyagi segítségével néhány év alatt oldjuk meg ezt a problémát. Úgy gondolom, hogy szép eredményeket tudnánk elérni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  507  Következő    Ülésnap adatai