Készült: 2024.04.25.23:24:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 55-57. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:14


Felszólalások:  Előző  55 - 57  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Bizonyára mindannyian jól tudják, hogy a MÁV nem az utóbbi hét évben, hanem évtizedek óta alulfinanszírozott, és hatalmas belső adósságállományt görget maga előtt. Kormányokon átívelő problémákról van tehát szó, és ezért a felelősség is közös minden kormányban.

Nagyon egyszerű mutogatni az éppen hatalmon lévő kormányra és annak intézkedéseire, ugyanakkor az utolsó előtti pillanatban járunk, és tennünk kell azért, hogy az adófizetők pénzének felelős felhasználása érdekében átalakítsuk a helyközi közösségi közlekedést. Kétségtelen, hogy a gazdasági válság, illetve az államháztartás helyzete a folyamatokat még inkább felgyorsította, kényszert teremtett arra, hogy egy magasabb színvonalú közlekedési rendszer elérése érdekében alapvető változtatásokat indítsunk el.

A mi felelősségünk abban áll, hogy a rendelkezésünkre álló rövid időszakban ne történhessen meg a MÁV ellehetetlenülése, ez viszont elképzelhetetlen egy hároméves üzleti terv elkészítése nélkül, amelyet a most megkezdett lépésekkel indítottunk el. A helyközi közösségi közlekedés reformja nem egyes kormánytagok ötlete, hanem a kormány egészének döntése, amelyről augusztusban határozatot hozott, és megjelölte azokat az intézkedéseket, amelyeket az átalakítás érdekében meg kell tenni.

(14.50)

Ez a feladat tehát egy hároméves projekt, amely a nemzeti jövedelem 1 százalékig terjedő finanszírozása mellett a szolgáltatás színvonalát javító, de legalább pozícióját megőrző ellátás biztosítását kívánja elérni. Az elsődleges szándékunk, hogy a vasúttársaság pénzügyi ellehetetlenülésének elkerülése érdekében olyan lépéseket tegyünk, amelyekre építkezve az utánunk következő kormányok egy kedvezőbb költségvetési helyzetben valóban megújíthatják ezt a tevékenységet. A tervezett intézkedések célja tehát nem a vidék rombolása, hanem, mint azt a mai napon már többször is elmondtuk, egy kiszámítható, finanszírozható, és a szolgáltatás minőségjavítására képes közösségi közlekedési rendszer megteremtése.

Azt is többször elmondtuk, hogy konkrét vasútvonalak sorsáról még nem született döntés. Ezért az átalakítás jelenlegi szakaszában értelmezhetetlen hátrányos helyzetű térségek vasúti csonkításáról beszélni. Ma még nem tudjuk pontosan megmondani, hogy mely településeken mely közlekedési mód marad meg. Valószínűleg lesznek olyan vonalak, ahol célszerűbb autóbuszokat közlekedtetni a vonatok helyett, de ahol a közösségi közlekedés fenn volt, ezt én már negyedszer ismétlem el ma, az továbbra is fenn fog maradni azokon a településeken.

A képviselő úr állításával ellentétben, a közlekedési regionális szakbizottságok bevonásával nem a felelősséget és nem a finanszírozás feladatát kívánjuk áthárítani, hanem az uniós elvekkel összhangban az érintettekhez kívánjuk közelebb vinni a döntések előkészítését. Ezek a szakbizottságok javaslattevő, döntés-előkészítő funkcióval rendelkeznek. Célunk az, hogy a jövőben régiós szinten történjen meg a regionális szolgáltatás mennyiségi és minőségi meghatározása.

Ami pedig a várható megtakarításokat és a regionális közlekedésszolgáltatás megszervezésének költségeit illeti, ma még korai lenne végleges számot mondani. Három év átlagában, mintegy 70 milliárd forint megtakarítással számolva annak egyik eleme a párhuzamosságok kiszűréséből adódóan az összteljesítmény, és ezzel arányosan a költségek csökkentése. A másik része az érintett társaságok adminisztratív és működési költségeinek lefaragásából, a harmadik tétel pedig a menetdíjkedvezmények és a tarifarendszer átalakításából tevődik össze.

A regionális közlekedés megszervezése első lépéseként ebben az évben csak közlekedési szakbizottságok jönnek létre, a későbbiekben pedig, a szervezeti és jogszabályi feltételek teljesítését követően a regionális közlekedési tanácsok. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Ezek megszervezésének költségigényét később lehet meghatározni.

A MÁV-val kapcsolatban megjelent (Az elnök ismét csenget.) végkielégítésekről pedig már...

ELNÖK: Miniszter úr, kérem!

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: ...korábban szóltam, tehát nem kívánom megismételni. Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  55 - 57  Következő    Ülésnap adatai