Készült: 2024.04.19.01:23:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2000.05.05.),  1-27. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 47:41


Felszólalások:   1   1-27   27-66      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Köszöntöm a jelen lévő képviselőket és mindazokat, akik figyelemmel kísérik az Országgyűlés mai munkáját.

Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának 25. ülésnapját megnyitom. Bejelentem, hogy az ülés vezetésében Vidoven Árpád és Mádai Péter jegyző urak lesznek a segítségemre.

Tisztelt Országgyűlés! A bizottsági elnöki értekezlet javaslata alapján ajánlás készítésére, illetve tárgysorozatba-vételről való döntésre az Országgyűlés elnöke kijelölte a bizottságokat. Erről az érintett bizottságok közvetlenül kaptak értesítést. Az érdeklődő képviselők a szokásos módon tájékozódhatnak.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság elnöke tiszteletdíjáról és juttatásairól szóló törvényjavaslat általános vitája. Az önálló indítványt T/2593. számon, az alkotmányügyi bizottság ajánlását pedig T/2593/1. számon kapták kézhez.

Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Rubovszky György úrnak, aki az előterjesztők nevében kíván szólni, és ismerteti az alkotmányügyi bizottság álláspontját is.

 

DR. RUBOVSZKY GYÖRGY (Fidesz), az előterjesztők nevében, valamint az alkotmány- és igazságügyi bizottság álláspontjának ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A 2593. számú törvényjavaslattal kapcsolatban előterjesztésemet három csokorban szeretném összefoglalni. Elsőként arról szeretnék szólni, hogy miért van szükség a törvényjavaslatra, másodikként az előttünk fekvő törvényjavaslat előkészületeivel kapcsolatos eljárásról, majd magáról a törvényjavaslatról szeretnék röviden beszélni.

Hogy miért van szükség a jogszabályra, vagyis a törvényjavaslatra, ennek a magyarázata az, hogy az alkotmány, ahogy a preambulum is tartalmazza, különböző szakaszai rendelkeznek arról, hogy az egyes közjogi méltóságok megválasztásához milyen minősítéssel rendelkező törvényre van szükség. Ezzel szemben a hatályos jogunk általában a miniszterelnök juttatásaira hivatkozik vissza, ezt pedig ma Magyarországon kormányrendelet rendezi túlsúlyában. Ez nyilvánvalóan egy kicsit furcsa alkotmányos szituációt teremt. Ezen túlmenően a volt köztársasági elnök juttatásai tekintetében is kormányrendelet van hatályban. Ezeket a kérdéseket kellett mindenféleképpen feloldani, különösen azért, mert a további tisztségviselők, mint az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság elnöke juttatásai is a kormányrendeletre hivatkoznak, jóllehet egyikőjük sem áll a kormány hatálya alatt.

Tisztelt Országgyűlés! Ilyen előzmények után a Ház vezetésének kezdeményezésére az Igazságügyi Minisztérium a hatályos jogszabályi rendelkezésekből elkészített egy törvényjavaslatot. A törvényjavaslat tárgyalására meghívta valamennyi parlamenti párt képviselőjét. A megjelent képviselők kifejtették álláspontjukat; hozzáteszem, hogy igen konstruktív tárgyalás folyt. A tárgyalások eredményeként kialakult az az álláspont, amelyet a szerkesztők felé megfogalmaztunk, és kértük, hogy ez kerüljön átvezetésre a törvényjavaslaton. Ez korrektül megtörtént, és amikor az összefésült új anyagot kapta meg ez a képviselőkből álló hatpárti csoport, akkor döntött úgy a tárgyaló delegáció, hogy a képviselőcsoportok vezetői fogják előterjeszteni ezt a törvényjavaslatot. Ez megtörtént, itt fekszik a Ház előtt.

Tisztelt Országgyűlés! Most nagyon röviden szeretnék magáról a törvényjavaslatról egy-két szót szólni. Tulajdonképpen a hatályos rendelkezések összefésülése történt meg, két nagy csoportba véve a közjogi méltóságokat. Az alkotmányban nevesített köztársasági elnöki szerepkörre való figyelemmel önállóan van rendezve a törvényjavaslatban a köztársasági elnök juttatása és önállóan van a másik négy tisztségviselő juttatása is. Ez ott állapítható meg, hogy a köztársasági elnök és a miniszterelnök tiszteletdíja is pontosan azonos összegben ugyan, de ugyanúgy nevesítve van, a többi tisztségviselő viszont a miniszterelnöki juttatásra hivatkozik vissza.

A hivatalban lévő tisztségviselők juttatása tökéletesen megfelel, mindenkit azonos juttatás illet. Annyi eltérés mégis van, hogy mivel a Köztársasági Elnök Hivatalának státusza és az azzal kapcsolatos rendelkezések jogszabályi alapon eddig nem voltak rendezve, ezeket a köztársasági elnök juttatásai körében rendezi a törvényjavaslat. Az eltérés csak a volt tisztségviselői státusz tekintetében jelenik meg. A legterjedelmesebb juttatásokat a volt köztársasági elnök kapja, bizonyos korrekcióval a ma hatályos jogszabályhoz képest, ez részben bővebb, részben szűkebb; az összes többi közjogi méltóság tekintetében pedig a volt tisztségviselő lényegesen szűkebb juttatásban részesül, mint a hatályos jogszabály szerint.

Amikor az elnök úr megadta a szót nekem, hivatkozott arra, hogy az alkotmányügyi bizottság állásfoglalását is én fogom ismertetni. Engedtessék meg, hogy az alkotmányügyi bizottság ülésén történtekről nagyon röviden az alábbiak szerint tájékoztassam a tisztelt Házat.

Egyetlen képviselőcsoport részéről sem volt különösebb kifogás, megjegyzés a jogszabálytervezettel kapcsolatban. Kizárólag egy kérdés merült fel a bizottsági ülésen jelen lévő igazságügyi minisztériumi közigazgatási államtitkár úr felé. Nevezetesen a törvény visszamenő hatályával kapcsolatos kérdéskör. Az államtitkár úr kifejtette, hogy a korábbi tisztségviselők által megszerzett jogokat a jelen jogszabály nem érinti. Az én meggyőződésem szerint sem érinti; tekintettel arra, hogy a jogszabálytervezetben semmilyen visszamenő hatályra irányuló rendelkezés nincs, a megszerzett jogokat a törvényjavaslat nem érinti, kizárólag a ma hivatalban lévő tisztségviselőkre és az ő tisztségük megszűnését követő időre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.

Ezen túlmenően az alkotmányügyi bizottság a jogszabályt egyhangúlag általános vitára alkalmasnak tartotta és javasolja a Háznak annak elfogadását.

Engedjék meg, hogy egy mondat erejéig a Fidesz képviselőcsoportja nevében azt a nyilatkozatot megtegyem, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselőcsoportja a jogszabályt támogatja és azt elfogadásra ajánlja a Háznak, a Fidesz meg fogja szavazni a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)

 

ELNÖK: A kormány nevében Hende Csaba államtitkár úrnak adom meg a szót.

 

 

(9.10)

 

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Régi adósságát törleszti a parlament, amikor tárgyalni kezdi az öt legfőbb közjogi méltóság tiszteletdíjáról és juttatásairól rendelkező törvényjavaslatot. A rendszerváltoztatás jogi alapját képező, 1989. október 23-ai átfogó alkotmánymódosítás ugyanis már tartalmazta, hogy a köztársasági elnök tiszteletdíjáról és juttatásairól alkotmányerejű törvényben kell rendelkezni.

Az 1990 júniusában elfogadott újabb alkotmányrevízió megszüntette ugyan az alkotmányerejű törvény kategóriáját, de a kérdéses előírás lényege érdemben nem változott a mai napig sem. Eszerint a hatályos rendelkezés értelmében a tárgykör törvényi szabályozásához a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges. Szabályozási kötelezettségének az Országgyűlés azonban csak részben tett eleget, mert egy 1992-ben alkotott törvény csak a köztársasági elnök tiszteletdíját állapította meg. A kétharmados tárgykör további elemeit részben kormányrendelet szabályozza, egyes kedvezmények azonban lényegében szokásjogi alapon érvényesülnek. Mindez alkotmányossági szempontból egyáltalában nem tekinthető kielégítőnek és rendjénvalónak.

Történtek ugyan kísérletek a szükséges törvényi szabályozás megalkotására - legutóbb 1995 februárjában nyújtották be a T/529. számú törvényjavaslatot - azonban az Országgyűlés nem tűzte napirendre a kérdést. Most, amikor az első szabad választások tizedik évfordulóját ünnepeljük, mindenképpen indokolt ezt a mulasztást orvosolni. Aláhúzza e törvényjavaslat aktualitását, hogy a közeljövőben új köztársasági elnököt választ az Országgyűlés - reményeim szerint óriási többséggel fog ez megtörténni -, éppen ezért a jogállamiságnak az felel meg, ha az új köztársasági elnök hivatalba lépése előtt a köztársasági elnöki jogállás lényeges elemét képező juttatásrendszer átfogóan, törvényi szinten nyer rendezést.

A törvényjavaslat, címéből is kitűnően, nemcsak a köztársasági elnök juttatásainak témakörét vonja hatálya alá, a másik négy kiemelkedő jelentőségű közjogi tisztségviselő esetében is hagy kívánnivalót maga után a hatályos szabályozás. Kiemelendő, hogy e közjogi tisztségviselők esetében tiszteletdíjuk, illetve juttatásaik tekintetében a jogrendszer elszórtan és sok esetben töredékesen tartalmaz előírásokat. Mindezekre tekintettel indokolt, hogy az érintettek járandóságait egy törvény átfogó jelleggel szabályozza.

A kormány e kérdéskör korszerű rendezését kiemelt feladatának tekinti, és ennek végrehajtása érdekében az Igazságügyi Minisztérium előkészítette a vonatkozó törvényjavaslat tervezetét. A kormány döntése értelmében a törvényjavaslatot két fordulóban is hatpárti egyeztetésre bocsátottuk. Az egyeztetés eredményeképpen a parlamenti frakciók képviselői egyetértésre jutottak a törvény tartalmát illetően. A pártok konszenzusos elképzeléseinek megfelelően az Igazságügyi Minisztérium által átdolgozott tervezettel kapcsolatban a frakciók úgy döntöttek, hogy azt hatpárti javaslatként kívánják a parlament elé terjeszteni. Bár a törvényjavaslat alapvetően a kormány és ezen belül is az Igazságügyi Minisztérium munkálkodásának eredménye, a kormány nevében kijelenthetem, hogy örömünkre szolgál az a széles körű politikai egyetértés, amely lehetővé tette a javaslat hatpárti előterjesztését. Ez úton is szeretnék köszönetet mondani valamennyi frakciónak, illetőleg a frakciók képviselőinek az egyeztetések során tanúsított rendkívül konstruktív hozzáállásukért és jobbító, pontosító javaslataikért.

A törvényjavaslat tartalmát illetően a következők kiemelését tartom lényegesnek.

A kormány üdvözli, hogy a törvényjavaslat abból kiindulva, hogy az alkotmány nem állít fel merev rangsort a közjogi méltóságok között, úgy rendelkezik, hogy a hivatali idejük alatt teljesen egységes juttatások és azonos összegű tiszteletdíj illeti meg őket. Ezáltal megszűnik az az igen nehezen magyarázható különbség, mely szerint a Legfelsőbb Bíróság elnökének jelentősen, mintegy 25 százalékkal magasabb az illetménye jelenleg, mint a másik négy közjogi méltóságé.

Teljes mértékben egyetértünk azzal is, hogy a törvényjavaslat a hatálya alá tartozó közjogi méltóságok megbízatási idejének leteltét követő időszakra biztosított juttatások körét szűkíti. Ezáltal érvényesül az a nemzetközi gyakorlatból ismert alapelv, hogy az adott közjogi tisztséghez tapadó juttatások fő szabályként addig járnak, amíg a hivatali idő tart, és ezen túlmenően a korábban betöltött tisztségre tekintettel csak szűk körben indokolt bizonyos juttatások fenntartása, még csökkentett mértékben is.

E körben fontosnak tartjuk azt is - mint arról előttem Rubovszky képviselő úr az előterjesztők, az alkotmányügyi bizottság és a legnagyobb kormánypárti frakció nevében egyaránt helyesen szólt -, hogy a javaslatnak nincs és nem is lehet visszaható hatálya. Vagyis a korábban leköszönt közjogi méltóságoknak a megbízatásuk megszűnésekor hatályban volt szabályok szerint járó juttatások továbbra is megmaradnak. Az új szabályozás ily módon csak a törvény hatálybalépésekor hivatalban lévő, illetve az ezt követően hivatalba lépő közjogi méltóságok tiszteletdíjára és juttatásaira vonatkozik.

A kormány egyetért azzal is, hogy a javaslat a megbízatás megszűnését követő időszakra járó juttatások tekintetében bizonyos megkülönböztetést tesz a közjogi méltóságok között. Ennek legfontosabb eleme, hogy a nemzet egységét kifejező köztársasági elnök részére biztosítja megbízatásának megszűnését követően a legszélesebb körű juttatásokat. A javaslat tehát a köztársasági elnököt tekinti elsőnek az egyenlők között, és ezzel összhangban tisztségének megszűnését követően a mindenkori köztársasági elnöki tiszteletdíjnak megfelelő összegű havi juttatásban részesíti. Ezen túlmenően a javaslat a társadalmi és a gazdasági élet alapvető kereteit meghatározó Országgyűlés, illetőleg a kormány első emberének is a megbízatásuk lejártát követő időre valamelyest kedvezőbb szabályokat határoz meg, mint az Alkotmánybíróság elnökének, illetve a Legfelsőbb Bíróság elnökének.

Tisztelt Országgyűlés! A kifejtettekre figyelemmel a kormány nevében javasolom a törvényjavaslat elfogadását.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselőcsoportok nevében felszólalni kívánó képviselőknek adom meg a szót tízperces időkeretben. Rubovszky György, a Fidesz képviselője már jelezte, hogy a Fidesz frakció támogatja, és nem kíván újabb szót kérni.

Megadom a szót Avarkeszi Dezső úrnak, az MSZP képviselőcsoportja nevében felszólalni kívánó képviselőnek.

 

DR. AVARKESZI DEZSŐ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Fontos törvényjavaslat fekszik előttünk a legmagasabb közjogi méltóságok vagy - a javaslat szóhasználatával - közjogi tisztségviselők tiszteletdíjáról és juttatásairól.

A törvényjavaslat benyújtását két alkalommal megtartott hatpárti tárgyalás előzte meg. Ezeken példás és frakciónk álláspontja szerint más kérdésekben is követendő egyetértés alakult ki. Ennek is köszönhetően az eredeti tervekkel ellentétben nem a kormány, hanem a hat országgyűlési képviselőcsoport vezetője terjesztette a parlament elé a jogszabály tervezetét. Ez azonban semmit sem von le az Igazságügyi Minisztérium érdemeiből, hiszen a szaktárca készítette elő a munkaanyagot, majd vezette át azon a frakciók álláspontjának megfelelő módosításokat.

A törvényjavaslat a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság elnöke tiszteletdíját és juttatásait szabályozza. Ezeket a szabályokat eddig elszórtan tartalmazták különböző és különböző szintű jogszabályok, bizonyos kérdések szabályozása pedig hiányzott. Feltétlenül indokolt tehát a törvényi szintű és egységes rendezés, a köztársasági elnök esetében alkotmányossági szempontokból is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az az egyetértés, ami megmutatkozott az előkészítés során, azt hiszem, indokolja és felment engem attól, hogy most részletesen ismertessem az előttünk fekvő törvénytervezet szabályait, ráadásul ezt megtette az előterjesztő képviseletében Rubovszky György képviselőtársam, illetve a kormány nevében tisztelt hivatali utódom, Hende Csaba államtitkár úr is. Ezért én csak egyetlenegy kérdésről szeretnék beszélni, bár ezt mind a ketten érintették.

A javaslat hatálybalépésével kapcsolatban szeretnék egy problémát felvetni. Nem szólnak a rendelkezések a korábbi közjogi tisztségviselők juttatásairól. A hatpárti tárgyaláson teljes egyetértés volt abban, hogy a korábbi közjogi méltóságok juttatásait nem érintik az új szabályok. Ezt megerősítette az Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára az alkotmány- és igazságügyi bizottság ülésén, itt is mind az előterjesztő képviselője, mind a kormány képviselője. Ez egyébként összhangban van a 11/1992. és a 65/1995. AB-határozattal is. Mégis talán helyesebb lenne, ha ezt maga a törvényjavaslat tartalmazná. Ezért megfontolandónak tartanám a frakciók egyetértése esetén bizottsági módosító indítvány elfogadását, és hogy ez ne okozzon időveszteséget, a Házszabálytól való eltérést.

Egyebekben a javaslatot frakciónk támogatja és elfogadni javasolja. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

(9.20)

 

ELNÖK: Megadom a szót Turi-Kovács Béla úrnak, a Független Kisgazdapárt képviselőjének.

 

DR. TURI-KOVÁCS BÉLA (FKGP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Magam is azzal kezdeném, hogy valóban példás és azt kell mondanom, igen hatékony együttműködés volt a pártok között akkor, amikor ennek a törvénynek az előkészítése megtörtént. Úgy gondolom, csak egyet lehet azzal érteni, hogy meglehet, ez a fajta tendencia több irányba is folytatható.

A törvény szövegével, illetve annak tartalmi részével magam sem kívánok már foglalkozni, hiszen ez itt két ízben is elhangzott, és azt gondolom, már csak ismételni lehetne azt, amit itt korábban az előadók elmondtak. Három kérdéskörrel szeretnék nagyon röviden foglalkozni: a juttatások mértékével, ezek belső arányával, továbbá azzal a kérdéssel, hogy sok vagy kevés a juttatás, illetve hogy hogyan minősül ez a közvélemény előtt.

Mindenekelőtt a juttatások mértéke és azok belső aránya. A magam részéről megértettem, és a pártok többségének a véleményét, ha nem is osztottam, de elfogadtam, hogy van egyfajta azonosság. Ez az egyfajta azonosság mindenekelőtt a havonkénti juttatásban jelentkezik, és a havonkénti juttatások összegszerűsége az, amely most tulajdonképpen összhangba kerül. Hozzá kell tennem, azzal nemcsak egyetértettem, de kifejezetten kezdeményezői is voltunk annak, hogy az a fajta aránytalanság, amelyről az Igazságügyi Minisztérium képviselője már szólt, szűnjön meg.

Ugyanakkor azt is el kell mondanom, hogy a funkciók jellegéből következően meggyőződésem szerint nem biztos, hogy ez a fajta azonosság végleges és fenntartható. Bármennyire is fontosak ezek a közjogi méltóságok, és a fontossági sorrendet felállítani nem könnyű, mégis azt gondolom, hogy a köztársasági elnök kötelezettségei, amelyek a szerepköréből fakadnak, és azt kell mondanom, az egész nemzetet nemcsak képviseli, de reprezentálja, és megjelenésében, küllemében és minden egyébben fokozottan fontos, hogy ez állandó jelleggel jelen legyen, ez indokolná azt, hogy legyen bizonyos belső eltérés.

Úgy gondolom, ezt a belső eltérést azért is szóvá kell tenni, mert szilárd meggyőződésem, és most nem akarom megjelölni az egyes közjogi méltóságokat, hogy vannak olyan közjogi méltóságok az itt felsoroltak között, amelyek kifejezetten hivatali jellegűek, és a hivatali jellegnek megfelelően hivatalhoz kötöttek; és egészen más az, amikor arról van szó, hogy a köztársasági elnök akár külföldön, akár belföldön a nemzetet reprezentálja, amikor más, és azt kell mondanom, az előbbieknél több és lényegesen nagyobb ráfordításokat igényel ez. Úgy vélem, hogy a későbbiek során ezen majd el kell gondolkodni, és az arányosság fenntartásával, de mégis a belső arányosságnak a köztársasági elnök javára történő módosítása indokolt lehetne.

A másik része, hogy a jelenlegi juttatás sok vagy kevés. Tisztelt Ház! Én azt gondolom, hogy természetszerűleg, ha a gondolkodásunk ott reked meg, hogy a minimálbérhez mérjük azt, amit itt az ország első embere vagy első emberei kapnak, akkor ez nyilván sok. Ha azonban ahhoz mérjük, ahogyan ezeket a tisztségeket meg kell jeleníteni, amit ez a tisztség jelent az egész ország, az egész nemzet számára, akkor finoman fogalmazva is legfeljebb megközelíti az alsó határt. Ugyanis az is szilárd meggyőződésem, hogy egy nemzet nem engedheti meg magának, hogy azok, akik reprezentálják, olyan módon tegyék ezt, amely bármiféle anyagi természetű gondot akár csak megjeleníthet. Azt lehet erre mondani, hogy ez a nagyságrend már nem jelent anyagi gondot, de nem is jelent igazi anyagi biztonságot. És ha összehasonlításokat teszünk, akkor helyes lenne, ha nem a minimálbérrel tennénk az összehasonlítást, hanem mondjuk, egy banki főtisztviselő jövedelmével, és ha ezzel tesszük ezt az összehasonlítást és azt, hogy melyik, milyen módon és miként kell hogy szolgálja ezt az országot, akkor azt gondolom, a kevés irányába tolódik el ez a gondolkodás.

Szeretném azonban megjegyezni, és ez itt nem a politikum helye, de mégis ki kell mondanom, személy szerint mélységesen egyetértek azzal, hogy nem ezeket a felsőbb határokat kell csökkenteni, a minimálbért kell oly módon emelni, hogy a torzulás minél kisebb legyen, és ez lehet egy társadalmi összcél, ezt kell elérnünk.

Végül a közvélemény. Azt gondolom, a közvélemény túlnyomó többsége egyetért azzal, hogyha azok, akik őt reprezentálják, méltó módon teszik ezt. Egyetért azzal, ha az a reprezentáció, amely - még egyszer mondom - az egész nemzetet jelenti, oly módon tud megjelenni, ahogyan itt ez a Ház megjelenik, amelyhez mi nem mindig vagyunk feltétlenül méltóak, de maga a Ház valamit sugároz, valamit jelent, ez összességében egy nemzetnek sugározza azt, hogy itt valami olyan dolog van, olyan dolog történik, amelyhez fel kell vagy fel kellene tudni emelkedni.

Tisztelt Ház! A Független Kisgazdapárt támogatja a javaslatot. (Szórványos taps.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az SZDSZ-frakció véleményét Kovács Kálmán képviselő úr mondja el. Megadom a szót.

 

KOVÁCS KÁLMÁN (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! A Szabad Demokraták Szövetsége a többi parlamenti párthoz hasonlóan egyhangúlag támogatja az előttünk fekvő javaslatot. Fontosnak tartjuk a javaslat hatpárti jellegét, mert ez a pártpolitikai érdekeken való felülemelkedés álláspontunk szerint összhangban van a köztársasági elnöknek, az Alkotmánybíróság elnökének és a Legfelsőbb Bíróság elnökének funkciójával, működésének jellegével, és összhangban van demokratikus berendezkedésünk legfontosabb intézményeinek, a köztársasági elnök intézményének, a miniszterelnökség intézményének, az Országgyűlés elnökének, az Alkotmánybíróságnak és a Legfelsőbb Bíróságnak mint intézménynek és mint ezeket vezető személyiségeknek a rendszerével, a demokratikus berendezkedés azon jellegével, amely kormányzati ciklusokon, ha tetszik, politikai kurzusokon átívelő, átnyúló jellegű. Ezért örülünk annak, hogy a hatpárti egyezség létrejött ebben, és ezért támogatjuk az előttünk fekvő javaslatot.

Csak azt kívánjuk a Háznak, hogy minél több kérdésben hasonló módon, a hat pártot bevonva, egymásban bízva, a politikai bölcsességben is bízva alakítsuk a további törvényeket.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps.)

 

ELNÖK: Az MDF képviselőcsoportja nevében Horváth Balázs úrnak adom meg a szót.

 

DR. HORVÁTH BALÁZS (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Magyar Demokrata Fórum a hatpárti törvényjavaslatot támogatja.

Köszönöm. (Szórványos taps.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Fenyvessy Zoltán úrnak, a MIÉP képviselőcsoportja nevében felszólalni kívánó képviselőnek.

 

DR. FENYVESSY ZOLTÁN (MIÉP): Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Eredetileg nem is készültem felszólalásra, mert úgy gondoltam, hogy annyira egységes volt az álláspont, hogy talán a frakciók álláspontjainak kifejtése nem is szükséges, de ha már a többi frakció elmondta a véleményét, akkor nagyon röviden én is hozzátenném a MIÉP álláspontját.

Természetesen éppen azért, mert hatpárti az előterjesztés, az látható, hogy támogatjuk az elképzelést. Annyit még hozzátennék, hogy természetesen teljes mértékben egyetértünk azzal, hogy a közjogi méltóságok juttatásait rendezni kell nemcsak a hivatalban létük idejére, hanem a hivatali idejük megszűnése utáni időre is, sőt esetleges haláluk idején a túlélő házastárs, az özvegy juttatásait is rendezni szükséges. Ez az előterjesztés szerencsésre ezeket a problémákat is kiküszöböli. Azért tartjuk helyesnek ezt az elgondolást, mert nagyon méltatlan lenne, ha egy közjogi méltóság hivatali idejének megszűnése után az előző tisztségéhez méltatlan helyzetbe kerülne, vagy akár az özvegye kerülne olyan helyzetbe, ami a közjogi méltóság tisztségéhez nem méltó. Gondoskodni kell úgy a közjogi méltóságról nyugdíjba vonulása idején, mint a halála esetén az özvegyéről valamilyen szinten.

Üdvözöljük azt is, hogy a javaslat megszünteti azt az anomáliát, amely abban állt, hogy nem a legmagasabb közjogi méltóság kapta a legmagasabb illetményt, hanem a hierarchiában alacsonyabb szinten álló volt a legmagasabban díjazott. Az, hogy ez a nivellálás, ami most kialakul, helyes vagy nem helyes, azon lehet vitatkozni.

 

(9.30)

 

Amennyiben az idők folyamán úgy látszik, hogy indokolt ezen változtatni - Turi-Kovács Béla is mondta, hogy ezek a közjogi tisztségek azért nem teljesen egyformák -, akkor még lehet változtatni, de most, hogy ilyen sürgető volt ennek a törvénynek a megalkotása, el tudjuk fogadni, hogy most egységes legyen ez a juttatás.

Összességében azt tudom mondani, hogy szükségesnek ítéltük meg az előterjesztést, nagyon sok pontját kifejezetten jónak, a többi pontját pedig elfogadhatónak tartjuk, s mint jeleztem, a nivellálás esetén továbbgondolandónak javasoljuk, értékeljük, de természetesen meg fogjuk szavazni.

Köszönöm a figyelmüket.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Több képviselő neve jelent meg a monitoron, annak ellenére, hogy a házbizottságban a frakciók laza megállapodást kötöttek, hogy frakciónként egy felszólalás lesz e törvényjavaslat tárgyalása során.

Megadom a szót Mécs Imre úrnak, az SZDSZ képviselőjének.

 

MÉCS IMRE (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Frakciónk álláspontját Kovács Kálmán képviselő úr elmondta, amihez én is csatlakozom. Annyit szeretnék elmondani, hogy régóta várt jogszabály született meg, és úgy gondolom, itt volt az ideje a megszületésének, és a szabályozás, még ha bizonyos egyenetlenségeket is mutat, akkor is üdvözölendő.

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a közjogi méltóságok, amikor nyugalomba vonulnak, illetve megbízatásuk megszűnik, akkor nemcsak magánemberként élnek, hanem igen fontos társadalmi szerepet töltenek be, és ennek a társadalmi szerepnek az ellátásához szükséges minimális eszközöket és minimális hátteret biztosítani szükséges. Ezek nagyrészt a törvényben megtalálhatók. Talán néhány helyen én szűkkeblűséget éreztem, hiszen egy olyan szűk körről van szó, amelyik az ország vezetésében részt vett, és amely adott esetben hosszú időn keresztül a társadalmi életben való részvételével az országot reprezentálja. Apróságokat mondok, például a gépkocsihasználatot. Ez jelentéktelen dolognak tűnik, de a köztársasági elnöknek tilos gépkocsit vezetnie, amíg ellátja a hivatalát. Tehát Göncz Árpád köztársasági elnök úr tíz évig nem vezetett gépkocsit. Utána egy ideig kap gépkocsihasználatot, aztán pedig saját magának kellene vezetnie az autóját. Ezek apró problémák. Általában idősebb emberek kerülnek köztársasági elnöki funkcióba, s nem nagyon lehet megérteni, hogy miért ne lehetett volna a teljes élettartamra biztosítani egy évi 20 vagy 30 ezer kilométeres keretet.

Hasonlóan aprólékos dolognak érzem, hogy korlátozzák a tiszteletdíját a nyugállományba vonuló személynek, akkor, ha kereső foglalkoztatást folytat, például ha egyetemi tanár lesz, könyvkiadót vezet, vagy bármilyen más foglalkozást tölt be. Én úgy gondolom, hogy ez egy kicsit hozzánk is méltatlan.

Természetesen nagy előrelépést jelent, hogy ez egyáltalán rendeződik, fontos, hogy ezt törvényben rendezzük különböző kormányintézkedések és kormányrendeletek helyett, és nemcsak a köztársasági elnökre, hanem a miniszterelnökre és a többi közjogi méltóságra is vonatkozik ez. Úgy gondolom, egy tízmilliós ország megengedheti magának azt, hogy annak a néhány vezetőjének, aki ilyen fontos állást töltött be, s utána részt vesz a társadalmi életben, a feltételei biztosítva legyenek.

Köszönöm szépen, és egyébként teljes szívemből én is támogatom a törvényjavaslatot.

 

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra megadom a szót Hende Csaba államtitkár úrnak.

 

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnézést kérek, hogy újra szót kértem, de Mécs képviselő úr szavaihoz feltétlenül kapcsolódnom kell, s rá kell mutatnom arra, hogy a törvényjavaslat kizárólag a volt köztársasági elnök részére biztosít juttatást hivatali ideje megszűnése esetére is, és azt mondja, hogy a volt köztársasági elnököt a mindenkori hivatalban lévő köztársasági elnök illetményével megegyező összegű juttatás illeti meg. Tehát nem nyugellátásban részesül - adott esetben megvan ennek a sajátos és igen figyelembe veendő oka is a törvényi szabályozásban -, hanem az aktív köztársasági elnök juttatásával azonos összeget kap.

Az természetes, hogy a törvényhozónak ugyanakkor el kell kerülnie olyan helyzet keletkezését, hogy a volt köztársasági elnök összességében magasabb összegű jövedelmet élvezzen, mint a hivatalban lévő köztársasági elnök. Ezért tartalmaz egy olyan korlátozást - megítélésem szerint teljesen logikus módon, s itt nem értünk egyet Mécs Imrével - a törvényjavaslat, hogy tudniillik amennyiben más kereső foglalkozást folytat a volt köztársasági elnök, legyen az egyetemi tanári, szerkesztői vagy egyéb jellegű munkavégzésre irányuló jogviszony, abban az esetben az onnan nyert jövedelmét figyelembe kell venni, s ezt a jövedelmet egészíti ki a jövőben a szabályozás a mindenkori hivatalban lévő köztársasági elnök illetményének szintjére.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Hozzászólásra megadom a szót Horváth János úrnak, a Fidesz képviselőjének.

 

DR. HORVÁTH JÁNOS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Felszólalásom motivációja, oka az, hogy egyrészt megdicsérjem magunkat, hogy ilyen egyetértés van ebben a témában. Ez nem volna elegendő ahhoz, hogy felálljak, hanem azért szólok röviden, mert úgy érzem, hallom, hogy az országot érdekli, hogy ezt a témát végiggondoltuk. Igen, végiggondoltuk. Pártjaink egyeztettek, s elmondták nekünk az egyeztetés eredményét. Azonban jó, ha ezt demonstráljuk az országnak. Itt, az Országházban mondjuk ki azt, hogy igen, mi ezt végiggondoltuk, és milyen szempontok merültek fel. Ha én lettem volna ennek a dolognak az intézője, akkor itt valamiféle majdnem félig ünnepélyes, reprezentatív egy órát terveztem volna be. De ez így is nagyon jó, nem kritikaképpen mondom ezt, inkább aláhúzva az esemény, az aktus, a törvény jelentőségét.

Olyan elemekre gondolok, mint amiket már hallottunk képviselőtársaimtól, hogy sok-e vagy kevés. Turi-Kovács Béla képviselő úr olyan jól kifejezte: sok-e vagy kevés? Itt fontos az arányérzék. Jó volna, ha kimondanánk - mert a véleménycsinálók, a kíváncsi emberek ezt a kérdést felteszik magukban -, hogy se nem sok, se nem kevés. Mennyi legyen? Szükséges az összehasonlítás a szegénnyel és a gazdaggal; szükséges az összehasonlítás, hogy ugyanaz a személy, ha más foglalkozást űz, akkor mennyi lenne a jövedelme. Ne tekintsük ezt, igen tisztelt képviselőtársaim, valahogy rangon alulinak! Igenis része az életnek az, hogy megélünk, élelmiszert, ruhát veszünk, tehát a megélhetés valamibe kerül. Ugyancsak része az életnek, hogy az emberek különböző talentumokkal vesznek részt a közéletben vagy a magánéletben, ami sok esztendős felkészülésnek, tanulásnak lehet az eredménye. Ezt jutalmazná meg különböző módon a versenyszféra vagy valamiféle más elrendezés. Ezeknek a számbavétele igenis lényeges.

Az a szempont, hogy egy magas rangú bíró - mert eddig csak a köztársasági elnök lett megemlítve - vagy bármely más magas rangú személy milyen életet folytatna és milyen jövedelme lenne, ha nem magas funkciót töltene be a közéletben. A történelem során összehasonlítások más országokban is történtek és jelenleg is történnek. Összehasonlításokat tenni mindig egészséges, s nem azért, hogy lekopírozzuk, de tudatában legyünk alternatív megoldásoknak.

Hozzátenném még ehhez, hogy ezek a közéleti személyiségek majdnem hogy köztulajdonnak számítanak.

 

 

(9.40)

 

Ez egyfajta filozófusi értelmezés - köztulajdon. Igen, mert igényt tartunk tőlük olyan cselekményekre, olyan életmódra, ami más személyre nem érvényes. Ez hogy kompenzálódik? Persze, úgy kompenzálódik elsősorban, hogy valaki egy odaadó állampolgár, és elvállalja, hogy a legmagasabb állampolgári tisztséget is elvállalja, amivel jár reputáció és jó érzés, de ugyanakkor vele jár az is, hogy ki van téve olyan kirakatnak és olyan jövedelemcsökkenésnek, ami előfordulhat. Még hozzátenném, hogy a természetbeni juttatások témája is talán újragondolandó vagy pedig továbbgondolandó lesz.

A képviselő urak már említették az automobilt, én hozzátenném persze a rezidencia, a személyzet kérdését. Volt olyan érv, hogy emeltessék meg a közjogi méltóság fizetése, javadalmazása, hogy valamennyire versenyképes legyen a magánszférával, a bankok, a vállalatok vezetőivel, akik igen alkotó emberek, mert hiszen azért kapják azt a nagy jövedelmet. Ez az összehasonlítás mégis valahogy komplikált. A magánszférában általában pénzben fejeződik ki a juttatás, itt vannak természetbeni juttatások, a rezidencia, az automobil, a személyzet. Jól van ez így, ezt szeretném aláhúzni, hogy ennek közgazdasági, filozófiai s másfajta logikája egészen egészséges. Jó az, ha bizonyos célokból nem pénzt juttat a munkaadó vagy ez esetben az Országgyűlés, hanem természetbeni juttatást, mert hiszen az is egyfajta demonstrációja annak, hogy mit szándékozunk elérni.

Tisztelt Ház! Azzal fejezem be, hogy igen jó érzés, és gondolom, jó érzés lesz az országnak is, ha hallja, hogy ebben a témában konszenzus, egyetértés van, de ugyanakkor azt is tudja, hogy nemcsak azért, mert nem mertünk vele szembenézni, hanem igenis alaposan végiggondoltuk, és ha szerte az országban járunk, akkor képesek vagyunk ezt részleteiben is elmagyarázni.

Köszönöm. (Taps.)

 

ELNÖK: Hozzászólásra jelentkezett Pál Béla úr, az MSZP képviselője.

 

PÁL BÉLA (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Magam is nagyon fontosnak tartom, hogy a tisztelt Ház többpárti egyetértéssel tárgyalja a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság elnöke tiszteletdíjáról és juttatásairól szóló törvényjavaslatot. Fontosnak tartom azért is, mert egy országnak is meg kell becsülnie a legfőbb közjogi méltóságait, és megfelelő élet- és munkakörülményeket kell biztosítania ahhoz, hogy a lehető legjobb színvonalon tudják ellátni a munkájukat. Nem is ezt szeretném a továbbiakban indokolni, hiszen erről bőséggel szóltak képviselőtársaim. Egyetlen elemére szeretném felhívni a figyelmet.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Mindannyian tudjuk, akik e Házban ülünk, hogy az állampolgárok részéről gyakran a legnagyobb érdeklődést két típusú törvényjavaslat tárgyalása váltja ki. Az egyik azoknak a törvényjavaslatoknak a tárgyalása, amelyek közvetlenül érintik a saját életkörülményeiket, jövedelmi viszonyaikat, a másik pedig azok a törvényjavaslatok, amelyek a közjogi méltóságok vagy éppen az országgyűlési képviselők, vagy éppen a miniszterek illetményéről szólnak.

Az eddigi tapasztalatom az, hogy gyakran akkor követünk el hibát, amikor egy-egy törvény meghozatalánál, például az országgyűlési képviselők tiszteletdíjával kapcsolatban megállt a nyilvánosság tájékoztatása ott, ahogy elfogadtuk a törvényt. Tehát arra szeretném fölhívni a figyelmet, hogy ha hatpárti egyetértés van az előttünk fekvő, beterjesztett törvényjavaslatban, akkor nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a nyilvánosság megfelelő módon tájékoztatva legyen erről, hogy ez az egyetértés ne álljon meg a törvény elfogadásánál, hanem tényleg öltsön testet abban is, hogy megfelelő módon, ki-ki a saját lehetőségei szerint, a sajtón keresztül tájékoztassa az állampolgárokat arról, hogy miért támogatjuk ezt a törvényjavaslatot, mert tényleg igaza van Turi-Kovács Béla képviselőtársamnak akkor, amikor arról beszél, hogy nagyon sokan a saját bérükhöz, a minimálbérhez, ami bizony-bizony tényleg alacsony, viszonyítják ezeket a juttatásokat és nem az elvégzett munkához.

Így tehát én azt tartom fontosnak, hogy készüljön egy megfelelő terv, ütemezés a sajtó, a nyilvánosság tájékoztatására arról, hogy miért tartják ezt fontosnak a pártok, miért tartjuk ezt fontosnak mi, képviselők. Lehet ebben összehasonlító táblázatokat is közölni arra vonatkozóan, hogy más országok gyakorlata szerint hogy történik e legfőbb közjogi méltóságok javadalmazása, a minél megfelelőbb élet- és munkakörülményeik biztosítása, és természetesen azt is tudatosítani kell, hogy ennek fejében milyen munkát végeznek. Én ezt rettenetesen fontosnak tartom, mert ha ezt nem tesszük meg a törvénytervezet elfogadása után, akkor majd azt tapasztalhatjuk, hogy gyakran egy-egy kiragadott példával esetleg nem rosszhiszeműen, de éppen nem megfelelő irányban történik majd a közvélemény tájékoztatása.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

 

ELNÖK: Hozzászólásra megadom a szót Rubovszky György úrnak, a Fidesz képviselőjének.

 

DR. RUBOVSZKY GYÖRGY (Fidesz), előterjesztői válasza: Köszönöm a szót, elnök úr. Nem tudom, hogy van-e még jelentkező, mert én tulajdonképpen zárszót szeretnék mondani, ha lehet.

 

ELNÖK: Ha nincs több hozzászóló, akkor természetesen lehet, és egyelőre nem látok újabb jelentkezőt. Tehát akkor a zárszóra adom meg a lehetőséget Rubovszky György úrnak.

 

DR. RUBOVSZKY GYÖRGY (Fidesz), előterjesztői válasza: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Nagyon szépen köszönöm a vitában részt vevő képviselőtársaim hozzászólását. Hála istennek, mindenkiben láttam a konstruktív együttműködést. Mégis Mécs Imre képviselő úr felszólalásával kapcsolatban egyetlenegy dologra, nehogy tévedések legyenek, szeretnék kitérni. Nevezetesen arra, hogy a hatályos jogszabályi rendelkezés szerint a köztársasági elnök megbízatásának megszűntét követően hathavi tiszteletdíjra jogosult, és még annyi kedvezménnyel rendelkezett vagy rendelkezik a hatályos jog szerint, hogy hároméves korkedvezménnyel elmehet nyugdíjba. Kétségtelen, hogy a hatályos jogszabály szerint évenként 30 ezer kilométer erejéig vagy kontingensig gépkocsihasználattal rendelkezett.

A mostani javaslat meggyőződésem szerint ésszerű átrendezést csinált akkor, amikor a Magyar Köztársaság volt elnökének élete végéig biztosítja a köztársasági elnöki juttatást; megbízatásának idejével azonos időre, jelen esetben tíz esztendőre biztosítja számára a gépkocsihasználatot évi 30 ezer kilométerig, és megbízatásának fele idejére, Göncz Árpád köztársasági elnök úr esetében öt esztendeig biztosítja számára a kétfős titkárságot. Hozzá szeretném tenni, hogy a hatpárti értekezlet tudomása szerint ez a kérdés nem az elnök úr megkerülésével lett rendezve, hanem végig lett tárgyalva az elnök úrral, és az elnök úr száz százalékig egyetértett ezzel a módosítással. Ezt szerettem volna pontosításként elmondani.

Még egyszer köszönöm szépen a közreműködést, és kérem a tisztelt Házat, hogy szíveskedjen a törvényjavaslatot elfogadni. Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az általános vita lezárására a mai ülésnap végén kerül sor.

Soron következik a helyi önkormányzatok 2000. évi új címzett támogatásáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/2367. számon, a bizottságok ajánlását pedig T/2367/16. számon kapták kézhez. Megkérdezem a hatáskörrel rendelkező bizottságokat, kívánnak-e előadót állítani. (Senki sem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok.

Indítványozom, hogy az előterjesztéshez benyújtott módosító javaslatokat egy szakaszban tárgyaljuk. Kérem, aki ezzel egyetért, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy a jelen lévő képviselők többsége egyetért a javaslattal, és azt elfogadta.

Megnyitom a részletes vitát. Megkérdezem, ki kíván felszólalni. (Karakas János kézfelemeléssel jelentkezik.) Írásban jelezte felszólalási szándékát Pál Béla úr, az MSZP képviselője, megadom a szót.

 




Felszólalások:   1   1-27   27-66      Ülésnap adatai