Készült: 2024.03.29.06:44:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

339. ülésnap (2014.02.03.), 196. felszólalás
Felszólaló Koszorús László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:18


Felszólalások:  Előző  196  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOSZORÚS LÁSZLÓ, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előterjesztés alapvetően a kollektív befektetési szektort szabályozza újra. A jelenleg hatályos befektetésialap-kezelőket és a kollektív befektetési formákat szabályozó törvény kereteinek megváltozását az európai uniós szabályozás kibővülése tette szükségessé. A válság során a pénzügyi piacokon tapasztalt nehézségek rámutattak arra, hogy a befektetésialap-kezelők számos stratégiája érzékeny a befektetőkkel, illetve az egyéb piaci szereplőkkel és a piacokkal összefüggő fontos kockázatokra. Egy átfogó és egységes felügyeleti szabályrendszer érdekében kell létrehozni az e kockázatok kezelésére alkalmas keretrendszert, amely a jövőben figyelembe veszi az EU-ban működő befektetésialap-kezelők által alkalmazott számos különféle befektetési stratégiát és módszert.

Korábban a befektetésialap-kezelőknek csupán a nyílt végű, nyilvános pénzpiaci alapok egy szűkebb, speciális csoportja, az úgynevezett UCITS-alapokat kezelők tartoztak az európai uniós szabályozás alá, az említett kockázatok azonban az európai uniós jogalkotókat arra sarkallták, hogy az e körbe nem tartozó egyéb alapkezelőkre is egységes szabályrendszert hozzanak létre.

(21.20)

E törekvés eredményeképpen a korábban nem harmonizált befektetésialap-kezelők, az úgynevezett alternatív befektetésialap-kezelők működése is a jövőben egységes európai uniós alapokon fog nyugodni.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kategória átfogó jellege miatt az alternatív befektetési alapok csoportjába tartoznak egyes pénzpiaci alapok, a magántőkealapok, a kockázatitőke-alapok, továbbá az ingatlanalapok is. Ezen befektetések nemcsak szakmai befektetőknek jelentenek vonzó lehetőségeket, hanem kockázati profiltól függően egyes alapok befektetési jegyei lakossági körben is elérhetővé válnak. Ennek tükrében még inkább érthető, hogy miért van szükség egységes keretek meghatározására.

Fontos továbbá kiemelni, hogy a korábban is európai uniós szabályozás alá eső, speciális pénzpiaci alapok kezelőihez hasonlóan az alternatív befektetésialap-kezelők is az Unió egész területén forgalmazhatják a jövőben befektetési jegyeiket, kezelhetnek befektetési alapokat, amennyiben az egyik tagállam pénzügyi felügyelete engedélyezte működésüket.

Tisztelt Ház! Hazánkban az elmúlt hónapokban a befektetési jegy, az alapokban szerzett részesedés az egyik legkedveltebb befektetési formává nőtte ki magát. Az itthoni alapkezelők jelentős hányada a fentebb említett új, átfogó típusba, az alternatív befektetésialap-kezelők csoportjába tartozik. Kiemelendő, hogy ezen alapkezelők működését már természetesen eddig is meghatározták és behatárolták szigorú tőkepiaci szabályok, továbbá, ahogy korábban, a jövőben is a Magyar Nemzeti Bank - ami korábban a PSZÁF volt ezen a területen - lesz az engedélyezési hatóság, és az alapkezelők a Magyar Nemzeti Bank folyamatos pénzügyi felügyelete mellett végezhetik tevékenységüket.

Jelentős változás ugyanakkor, hogy az új európai uniós irányelveknek megfelelően a tárgyi, szervezeti és személyi követelmények még tovább szigorodtak. Az alternatív befektetési alapok kezelőinek számos új követelménynek kell megfelelni, ilyenek például a kockázatkezelés, likviditáskezelés, javadalmazási és értékelési előírások tekintetében. Könnyítés viszont akkor engedélyezhető, amennyiben bizonyos értékhatárt nem ér el az alapkezelők által elért portfólió nagysága, és az országhatárokon átívelő, Unión belüli szabad szolgáltatásnyújtás lehetőségét az alapkezelők nem veszik igénybe.

Habár az uniós keretrendszer jelentősen behatárolja a tagállami jogalkotás mozgásterét, a befektetővédelem terén elért eddigi eredmények és a piaci stabilitás megőrzését is fontos szempontnak tekinthetjük. Így az eddigi európai uniós szabályozás alatt álló, speciális pénzpiaci alapokra vonatkozó szabályozás megteremti egy stabilabb és átláthatóbb pénzügyi piac kialakulásának a lehetőségét a jövőben.

Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel. Köszönöm, elnök úr, a szót. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  196  Következő    Ülésnap adatai