Készült: 2024.03.28.09:32:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

189. ülésnap (2001.02.16.), 44-46. felszólalás
Felszólaló Tardos Márton (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:23


Felszólalások:  Előző  44 - 46  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TARDOS MÁRTON (SZDSZ): Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Örülök annak, hogy ebben a kellemetlen vitában, a sok nehezen áttekinthető kérdés közben akkor kapok szót, amikor Surányi György elnök úr már elmondta a véleményét.

Fel akarom hívni a képviselőtársaim, az egész Ház és a nyilvánosság, a magyar állampolgárok figyelmét arra, hogy egy olyan Nemzeti Bank-elnöktől búcsúzunk el, aki a magyar pénzügy történetében kiemelkedő sikereket ért el, és kiemelkedő elismerést érdemelt a világ pénzügyi köreiben. Ez a siker nyilvánvalóan személyes tevékenység, de nem kis mértékben a magyar gazdaság posztkommunista átalakulásának sikerével kapcsolatos, amelyre jellemző a viszonylag gyors fejlődés, a pénzügyi stabilitás, a fizetési és egyéb mérlegek viszonylagos egyensúlya és az infláció mérséklődése. Ehhez a tevékenységhez az ország sok nehézséget eltűrő állampolgárainak és az összes gazdasági kérdésben illetékes vezetőnek csak gratulálni tudok, és ebben a sikerben Surányi György szerepe nem csekély.

Ezután rá szeretnék térni a vitánk tényleges, közvetlen kérdésének értékelésére. Egyértelmű, és a felszólalásokban ez a fogalmazás el is hangzott már, megtörtént, csak nem kapott még véleményem szerint kellő súlyt, hogy a CW Bank története nem egy különleges történet, hanem egy része azoknak a kellemetlen történeteknek, amelyek a posztkommunista átalakulásban azt eredményezték, hogy ez nem egy közvetlen gazdasági fellendülést eredményezett, hanem egy súlyos gazdasági visszaesést. Ez a gazdasági visszaesés nemcsak a bruttó társadalmi termék évekig tartó csökkenésében fejeződött ki, és a 20 százalékos, a fejlett országok történetében egyedülálló, mindenesetre a '28-as válságban nem bekövetkezett csökkenésével kapcsolatos, hanem még egy sokkal súlyosabb kérdésben is, amelynek a kihatása nagyon hosszú ideig tart, nevezetesen abban, hogy a magyar akkumuláció, amely 1945 után egészen 1989-ig megvalósult, és amely az akkumulációs mértékeket tekintve nem csekély, hanem kiemelkedően magas akkumuláció volt, nagyrészt veszteségbe torkollott.

A tőke elvesztette értékét, azért, mert azok a beruházások, amelyeket az elmúlt évtizedekben, az elmúlt 45 évben - most az 1989 előtti időszakról beszélek - végrehajtottunk, a világpiaci versenyfeltételek között veszteséggé váltak, nem tudtak működni. A CW Bank az ilyen veszteségek közé tartozik, és ennek a veszteségnek egy viszonylag szerény csoportját jelenti. Ez nem azt jelenti, hogy a veszteséget el kell fogadni, ez nem azt jelenti, hogy a veszteség kezelésének és minimalizálásának 1989 után kialakult feladatait feltétlenül jól hajtottuk végre, és hogy azt nem kell ellenőrizni, és ennek a kérdéséről nem célszerű beszélni, de tudni kell, hogy itt is erről van szó.

A CW Bank ezen belül még egy speciális tevékenység is, mert tudvalevő dolog, hogy a CW Bankot arra használták fel, hogy politikailag a kelet-európai, a szovjet politika szempontjából meghatározó nyugat-európai tevékenységek finanszírozására szolgáljon, és ezért egy különös törvényellenes, rendszerellenes tevékenységet folytatott Ausztriában, amelyben, nyilvánvaló dolog, a magyar politikai vezetés, az 1989 előtti politikai vezetés felelőssége megfogalmazható és egyértelmű.

Ezután arról szeretnék beszélni, hogy mi is volt az MNB feladata abban az időszakban, amikor a CW Bank-jelenség mint jelenség már megfogalmazódott. Nyilvánvaló, hogy az alapfeladata az volt, hogy a magyar gazdaság finanszírozási kérdéseit, a magyar pénzügyi mérlegek problémáját kezelje, és ez egy nagyon súlyos feladat volt akkor, amikor a megörökölt tőkeállomány nemcsak rossz struktúrájú volt, hanem a jelentős, világméretekben kiemelkedően magas adósságállomány finanszírozási feladata is a Nemzeti Bank feladata volt. Ez egy objektív helyzet az 1989 utáni időben, amit bírálni lehet itt, hogy miért adósodott el a magyar kommunista rendszer olyan mértékben, mint ahogy eladósodott, minden bírálat ebben a vonatkozásban jogosult, de az, hogy ezzel az adósságteherrel gazdálkodni kell, ezt revolválni kell, folyamatosan csökkenteni kell, igyekezni kell olyan feltételeket teremteni, amikor a kamatterhei viszonylag alacsonyak - nem azt mondom, hogy a magyar teher alacsony, hanem a nemzetközi normákhoz és a Magyarországgal szemben kialakítható adóterhekhez képest kedvező -, alapvető feladata volt a Nemzeti Banknak, és még ma is alapvető feladata sajnos.

Ilyen körülmények között kell megítélni azt az állítást, amelyet Surányi Györgytől hallottunk, hogy ő milyen dilemma előtt állt, amikor másodszori elnöki megválasztásakor világossá vált a CW Bank helyzete.

 

 

(11.00)

 

Amire még fel szeretném hívni a figyelmet, az az, hogy komolyan kell vennünk, hogy eljárás indult azok ellen az urak és hölgyek ellen, akik ebben a kérdésben leleplezetten hibás politikát vagy stratégiát folytattak a CW Banknál, és fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy a szakértői jelentések azt mutatják, hogy az utolsó két vagy három évben a CW Bank felszámolásával kapcsolatos akciók alapjában véve sikeresnek mutatkoztak.

Szeretnék egy mellékes megjegyzést tenni, a témához képest mellékes, de lényeges kérdés: sajnálattal vettem tudomásul, hogy a CW Bank ügyének tárgyalásával párhuzamosan meghirdetett másik nemzeti banki program lekerült a napirendről, és így azt a pozitív értékelést, amit a Nemzeti Bank tevékenységéről, többek között a CW Bank felszámolásával kapcsolatos tevékenységéről itt előterjesztés alapján tárgyalni tudtunk, ma és a következő rövidebb időszakban nem fogjuk tudni tárgyalni. Lényegében ez a véleményem a kérdésről.

Még egy utolsó összefüggést szeretnék mondani: nem tartom indokolatlannak, ha az elmúlt tíz évben bekövetkezett tőkeveszteség részletkérdéseiről a parlament tájékozódni akar, ennek egy részletkérdése lehet a CW Bankkal kapcsolatos további információk szerzése is, de itt viszonylag gazdagok az információk. Olyan esetekben azonban, amikor a veszteség nem örökölt veszteség, nem a '89 előtti helyzet következménye, hanem egy olyan tevékenységről van szó, amely (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) '89-ben még el sem kezdődött, például a Postabank tevékenysége, ott ennek a vizsgálatnak a szerepe és a felelősségek megállapítása sokkal jelentősebb....

 

ELNÖK: Képviselő Úr!

 

TARDOS MÁRTON (SZDSZ): ...sokkal konkrétabb és elkerülhetetlen. Köszönöm a figyelmet. (Taps az SZDSZ soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  44 - 46  Következő    Ülésnap adatai