Készült: 2024.03.29.07:09:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

262. ülésnap (2013.03.18.), 197. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 4:25


Felszólalások:  Előző  197  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt fekvő törvényjavaslat az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó, Genfben, 1975. november 14-én kelt vámegyezmény és módosításai kihirdetéséről rendelkezik. Az előterjesztésben szerepelnek az egyezmény 23., 25., 26., 27., 28., 29. és 30., valamint 31. számú módosításai, amelyek Magyarország vonatkozásában a nemzetközi jog alapján hatályba léptek, ám a hazai jogrend ez idáig nem ismerte el őket a kötelező hatály tekintetében. Ezzel párhuzamosan megtörténik a korábbi vonatkozó jogi aktusok deregulálása is.

Az első TIR-egyezmény 1949-ben jött létre az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának égisze alatt. A jelenleg kihirdetés alatt álló TIR-egyezmény 1978-ban lépett hatályba, melyet az 1978. évi 16. számú törvényerejű rendelet, majd a 2003. évi XXXIV. törvény hirdetett ki hazánkban. Ez a törvény felhatalmazást ad a miniszternek a TIR-egyezmény mellékleteinek rendeletben történő közzétételére. A közúti közlekedésről szóló törvény és a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően a TIR-egyezményt és annak mellékleteit, valamint a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló törvény alapján annak módosításait az Országgyűlés felhatalmazása alapján törvényben kell kihirdetni.

A TIR-egyezmény az évtizedek során az EGB leghatékonyabb nemzetközi eszköze lett. Jelenleg 68 részes fele van, többek között az Európai Unió, az Egyesült Államok és Kanada, amelyek közül 57 országban hajtható végre a tranzit TIR-eljárás. Az egyezmény lehetővé teszi, hogy a vám- és adófelfüggesztés hatálya alatt lévő áruk legalább egy szakaszon közúton történő szállításuk közben a vámhatóságok minimális beavatkozása mellett jussanak át az országhatárokon.

A TIR-rendszer a nemzetközi árumozgás hagyományosan meglévő akadályainak mérséklésével, a forgalomban elszenvedett késések csökkentésével elősegíti a nemzetközi kereskedelem fejlődését. A rendszer legfontosabb előnye, hogy a TIR-egyezmény a nemzetközi garanciavállalási láncon keresztül viszonylag egyszerű hozzáférést biztosít az előírt garanciákhoz. A közúti fuvarozásban érintett országok vámhivatalai hitelesnek fogadják el a fuvarozó által kitöltött és az indulási vámhivatal által igazolt nemzetközi vámgarancia-okmányt, az úgynevezett TIR-igazolványt.

A TIR-egyezmény 23., 25., 26., 27., 28., 29., 30. és 31. számú módosításai az egységes végrehajtást segítő értelmező rendelkezéseket, a vámellenőrzési eljárásokhoz kapcsolódó adminisztratív és műszaki előírásokat, illetve az egyezmény érintett feleinek - vámhatóság, garanciavállaló egyesület, nemzetközi szervezet, TIR-igazolvány birtokosa - jogait és kötelezettségeit pontosították a műszaki fejlődéshez való felzárkózás, a hatékonyabb vámkezelési eljárások, valamint a megtévesztésre irányuló magatartások visszaszorítása érdekében.

Mindezek alapján kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a T/10219. számon beterjesztett törvényjavaslatot támogatni, majd elfogadni szíveskedjenek.

Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  197  Következő    Ülésnap adatai