Készült: 2024.04.19.05:02:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2011.11.08.), 22. felszólalás
Felszólaló Dr. Hende Csaba (Fidesz)
Beosztás honvédelmi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 8:55


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HENDE CSABA honvédelmi miniszter, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Az egész több, mint a részek összessége. Ez a régi bölcsesség különös értelmet nyer most, amikor a katonai szolgálatok integrációjának kérdését vesszük napirendünkre.

A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény katonai nemzetbiztonsági szolgálatok összevonásával kapcsolatos módosításáról, valamint az azzal összefüggő további törvénymódosításokról szóló T/4816. számú törvényjavaslat a kormány döntésének megfelelően alapvetően egy intézményi összevonás közjogi feltételeinek megteremtésére irányul. E szabályozási cél, hasonlóan a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvényhez, az alaptörvény szerint sarkalatos törvény elfogadását igényli.

Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt húsz évben időről időre felmerült a két katonai titkosszolgálat, a Katonai Biztonsági Hivatal és a Katonai Felderítő Hivatal összevonásának lehetősége, illetve szükségessége. E gondolat mögött számos szakmai és költségvetési megfontolás sorakozott fel, ám a status quo megőrzésének érdekében a mindenkori vezetés nem nyúlt hozzá a szolgálatok működéséhez. Nem nyúlt hozzá, noha hatékonyságuk növelése hivatásuk természetéből adódóan folyamatosan napirenden volt. Most van akarat és van lehetőség az integráció végigvitelére. Az erre illetékes szakembereket azzal bíztam meg, hogy egyedül és kizárólag a szolgálati érdek, a mindenkori küldetés teljesítésének szem előtt tartásával készítsék el egy olyan, a kisebb szervezet előnyeit megfelelő módon kihasználó integrált szolgálat elgondolását, amelyben a munka színvonala tovább növekedhet.

Szándékunk szerint az új titkosszolgálat mindenekelőtt a jobb és gyorsabb információáramlást fogja lehetővé tenni, kiküszöböli majd a párhuzamosságokat, és nem utolsósorban a rendelkezésre álló és rendelkezésre bocsátott, mert hiszen a honvédelem egész rendszerét az adófizetők parlament által megszavazott forintjaiból, mondhatnám azt is, filléreiből működtetjük és tartjuk fenn... - szóval, ennek az új szervezetnek a rendelkezésre bocsátott erőforrásokat még takarékosabban és még hatékonyabban kell majd felhasználnia.

Az imént említett szakemberek koncepciójára épülő törvényjavaslat előkészítése érdekében a honvédelmi tárca széles körű egyeztetéseket folytatott az illetékes országgyűlési bizottságokkal, és amint ez a téma fontosságához illendő is, ötpárti egyeztetésre is sor került.

Tisztelt Országgyűlés! Az integráció létrehozásával a nemzetbiztonsági tevékenység katonai területeinek jelenleginél hatékonyabb ellátása a cél. Az egész ugyanis több, mint a részek összessége, a részek közötti új kapcsolat új minőséget és új egészet hoz létre. Egy új, összevont szervezetben jobban biztosítható a felderítő és az elhárító tevékenység egységes katonai vezetése és koordinációja, jobban biztosítható a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar tervező és szervező tevékenységéhez szükséges katonapolitikai, haditechnikai és katonai információk megszerzése, valamint az alapvető katonai elhárítási feladatok egyidejű ellátása.

Az új szervezetben megszűnnek a párhuzamosságok, felgyorsul az információáramlás, az eddig elkülönülten működő két szervezet tudása kiegészíti egymást, s így növekszik az állomány szakmai felkészültsége. Ennek következtében még eredményesebbé és még megbízhatóbbá fog válni a hadműveleti területen feladatokat ellátó magyar kontingensek támogatása és így jobb és hatékonyabb védelmet nyújthatunk a misszióban szolgáló honvédeknek. Megjegyzem, e területen szövetségeseink eddig is nagyra értékelték mindkét szervezet állományának munkáját.

A javaslat szerint egységessé válik a katonai hírszerzés és elhárítás képviselete a NATO és az EU különböző testületeiben, megszüntetve ezzel a jelenlegi átfedéseket és duplikációkat, nem befolyásolva ugyanakkor a kialakított, igen mélyreható nemzetközi kapcsolatok folyamatos fenntartását. Az integrált szervezetben nemcsak a vezetői szinteken lévők számának csökkenése jelent megtakarítást, de a támogató rendszerek egyesülése, vagyis a humán és gazdálkodási tevékenység, valamint az anyagi, technikai és belső biztonsági biztosítás egységessé tétele is költségcsökkenéshez vezet.

A javaslat alapján a kidolgozott koncepció szerint a jelenleg működő két hivatal létszáma összesen 217 fővel csökken az összevonás következtében, ami önmagában is jelentős megtakarítást jelent, nem is beszélve a kevesebb objektum célszerűbb üzemeltetéséből és az egyéb dologi kiadásokból fakadó megtakarításból adódó összegekről. Mindezt - és ezt szeretném aláhúzni és hangsúlyozni, tisztelt Országgyűlés, tisztelt képviselőtársaim - úgy sikerül elérnünk, hogy a feladatok ellátásának színvonala nemhogy nem romlik, de az integrációnak köszönhetően javulni fog. Katonai képességeink tehát egyértelműen nőnek, és honvédelmünk erősödik a javaslat elfogadása esetén.

Tisztelt Ház! A benyújtott javaslat elfogadásához, sarkalatos törvény lévén, a nemzetbiztonsági törvényt módosító részében a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata, a kapcsolódó törvények módosítása körében pedig többségi támogatás szükséges.

A nemzetbiztonsági törvény módosítására irányuló rész lényege a jelenlegi két szolgálat neve helyett az új megnevezés jogrendszerbe illesztése, ugyanakkor a két szervezet eddigi feladat- és hatáskörei változatlanul fennmaradnak. Tehát kevesebb személyi erőforrásból hatékonyabban ugyanazt a feladatot fogja majd ellátni az új szolgálat, mint a korábbi kettő. A hatáskör ugyanakkor az ellenséges kibernetikai tevékenységgel szembeni védelemmel mint egyre nagyobb jelentőséget nyerő tevékenységgel is bővül, itt utalnék a 2010 novemberében Lisszabonban elfogadott új NATO stratégiai koncepcióra, amely a cyber defence-nek, a kibernetikai védelemnek egyre növekvő jelentőséget tulajdonít.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat a nemzetbiztonsági törvényhez kapcsolódó törvények közül kilenc törvény technikai jellegű korrekcióját végzi el. Szükséges azonban utalni arra, hogy a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi CLV. törvény és más törvények szolgálati viszonnyal kapcsolatos módosításáról szóló, a törvényalkotási programban szereplő törvényjavaslattal válik majd teljessé a szabályozási folyamat, mivel a katonai nemzetbiztonsági szolgálatra e törvény külön fejezete vonatkozik majd.

Tisztelt Képviselőtársaim! A T/4816. számú törvényjavaslat elfogadása esetén az új szervezet 2012. január 1-jén kezdheti meg működését. Az addig hátralévő időszak rövidsége fokozott erőkifejtést és az előkészítési feladatok összehangolt ellátását teszi szükségessé a két, integráció alatt lévő katonai nemzetbiztonsági szolgálat - (Köhög.) elnézést kérek -, valamint a Magyar Honvédség vonatkozásában egyaránt. Bízom abban, hogy támogató szavazataikkal elősegítik a katonai nemzetbiztonsági szolgálat létrehozását, és ezzel önök is hozzájárulnak Magyarország jobb és hatékonyabb védelméhez.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai