Készült: 2024.04.19.21:33:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

144. ülésnap (2008.05.06.), 120. felszólalás
Felszólaló Kis Péter László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:54


Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KIS PÉTER LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Hozzászólásom elején utalnék arra az ellenzék részéről többször hangoztatott véleményre, miszerint az élelmiszer-biztonság terén az elmúlt időszakban nem történt olyan változás, amely segítette volna a biztonság növekedését, összehangolatlan, zűrzavaros a rendszer, tisztázatlanok a hatáskörök. Ezzel ellentétben arra kell utalnom, hogy az elmúlt években folyt egy olyan munka, ami közös elképzelésünk volt. Jó néhány éve halljuk "a szántóföldtől az asztalig" szlogent. Azt gondolom, hogy a szlogen hangoztatásánál jóval többet kell annak érdekében tenni, hogy ez valóban a fogyasztók, a lakosság biztonságát tudja szolgálni.

Példaértékűt alkot a törvénytervezet, hiszen törvényi szintre fordítja le az előbb említett szlogent. Teszi ezt azért, hogy ne csak a vállalkozások legyenek abban a helyzetben, hogy minőségbiztosítási rendszerüknek megfelelően a teljes sort figyelemmel kísérjék, hanem a hatóságnak is legyen meg az a kötelezettsége, hogy egy preventív, megelőző, előre beavatkozni tudó rendszert tudjon létrehozni. Ezért fogalmazódott meg a törvény előkészítése során, hogy ha már új struktúrában valósul meg a feladatok végrehajtása, akkor ennek jogszabályi környezetét is úgy kell kialakítani, hogy megfeleljen annak, ami a struktúrában már megelőzte a törvényi módosítást.

Tisztelt Ház! Sajnos az élelmiszergyártás és -forgalmazás Európában, a világon is, nálunk is terepe a feketegazdaságnak. A jelenlegi szabályozásunk, mint máshol, nem a feketevállalkozásokra lett kialakítva, hanem azokra a legális vállalkozásokra, amik a tevékenységüket annak keretében végzik, amit a jogszabályok előírnak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem elég a fehérvállalkozásoknak, hanem a feketevállalkozásoknak is meg kell jelenni nemcsak a Btk.-ban, hanem alapvetően az élelmiszerlánc felügyeletéről szóló törvényben is. Sőt erősíteni kell azt a felelősségi rendszert, ami a láncban egymáshoz kapcsolódó elemeknél meg kell hogy jelenjen.

Tapasztalható az a magatartás az egyes forgalmazók részéről, hogy ők nem akarnak felelősséget vállalni a forgalmazott áruért, mivel ők csak értékesítik. Az élelmiszerláncban ezt a magatartást nem lehet folytatni, azaz meg kell változtatni a jogi környezetet. Rögzíteni kell - mint ahogy a törvénytervezet rögzíti is -, hogy abban az esetben, ha valaki számára felismerhető lett volna a probléma, és az a termék a fogyasztók biztonságát, netán a minőségi igényeit befolyásolja, akkor igenis felelős, aki azt forgalomba hozza.

A tapasztalatok is azt mutatják, hogy ma már termékpályákban kell gondolkodni. A termékpályák szereplőinek egységes eljárásrendre van szükségük. Ez a törvénytervezet négy jelenlegi törvényt váltana ki.

(13.40)

Az elfogadhatatlan, hogy különböző törvények különböző eljárási gyakorlatot valósítsanak meg. Nem ugyanaz vonatkozik a takarmányforgalmazásra, mint az élelmiszer-forgalmazásra, nem ugyanaz vonatkozik a növénytermesztőkre, mint az állattenyésztőkre, vagyis jó néhány érv is amellett szól, hogy ebben megfelelő szakmai közösséget kell teremteni, ami mindenképpen a vállalkozásoknak is az egyértelmű joganyaghoz való viszonyát jelenti.

A törvénytervezet alapja háromirányú: maga a hatósági munka, a fogyasztók elvárása és a gazdasági vállalkozások elvárása. Mindhárom részről ugyancsak megfogalmazódik a szankciórendszer egyértelmű viszonya is. A szankciórendszer sok eleme bővül. Az egyik a nyilvánosság felhasználása. A törvénytervezet egyértelmű kötelezettséget ró az élelmiszerlánc felügyeletét ellátó miniszterre, miszerint pontosan meg kell neveznie a céget, a terméket és azokat az azonosító adatokat, amelyek alapján a fogyasztók mindegyike biztonságosan megállapíthatja, hogy melyik az a termék, amelyiket ne vegye le a polcról, ne fogyassza el. A sor kiegészül még egy igénnyel. A vállalkozásoknak igenis be kell tudni mutatniuk, ha szankció alatt vannak. A törvénytervezet azt is tartalmazza, hogy ha felfüggesztésre kerül egy vállalkozás, akkor a vállalkozás kötelezettsége, hogy a fogyasztók számára egyértelműen fel kell tüntetnie, jól látható módon ki kell függesztenie, hogy milyen oknál fogva melyik hatóság milyen szankciót rótt rá ki.

Tisztelt Parlament! Az eddigi viták során, és ezt a mai nap is igazolja, nagy hangsúlyt kapott a lokális piacok jelentősége és szükségszerűségük. A vita alapja az, hogy ha rövidebb az értékesítési lánc, akkor nagyobb a termék biztonsága. A lokális piacok fontosságával és az értékesítési lánc rövidítésének szükségszerűségével nincs vitám, azzal egyetértek. De azzal vitatkozom, hogy a termék biztonsága meghatározóan az értékesítési lánc hosszának függvénye. Mert ha ezt az érvet elfogadjuk, akkor azt is állíthatnánk, hogy a hosszabb értékesítési láncban eladott áru nem biztonságos. Az ellenőrzési tapasztalatok és a vásárlási szokások ezt az állítást egyáltalán nem támasztják alá. Azt állítom, hogy csakis az egységes szabályozás, az egységes, összehangolt ellenőrzési gyakorlat járulhat hozzá az élelmiszer-biztonság növeléséhez, függetlenül az értékesítési lánc hosszától.

Tisztelt Ház! A törvény kapcsán nagy a törvényhozói, politikusi felelősségünk, függetlenül attól, hogy politikusként melyik oldalon állunk. Ez a felelősség attól más, hogy ebben az esetben nem egy társadalmi csoportot érintő ügyről döntünk, hanem tízmillió embertársunk egészséges, biztonságos élelmiszerrel való ellátásának kérdéséről.

Tisztelt Ház! Megragadva az alkalmat, mivel a kétperceseknél nem szóltam, de az általános vitában már elhangzott egy-két olyan dolog, amire itt szeretnék reagálni. Czira képviselő úr odáig elment a törvény kapcsán, hogy ez előkészítetlen, vissza kellene vonni, és újra kellene gombolni az egész törvényt. Szeretném tájékoztatni, nem volt itt az előző általános vitánál, hogy 15 szakmai, érdek-képviseleti, civil szervezet véleménye lett kikérve, két fordulóban, 2007 októberében és 2008 februárjában. Ahogy a bizottsági ülésen és a múltkor a vitában is elmondtam, a 15-ből egy érdek-képviseleti szervezet volt, amely eleve elutasította a törvényt, nyolc egyértelműen azt mondta, hogy megfelel, és volt, aki nem utasította el, de észrevételt tett. Tehát azt gondolom, ez bizonyítja azt, hogy megfelelő körültekintéssel lett előkészítve. Nem akarom megnevezni azt a szakmai kamarát, amelyik egyértelműen elfogadta ezt a törvényt, ha már nem neveztem meg azt az egy szervezetet, amelyik ezt elutasította.

Bánom, hogy elment közben Medgyasszay képviselő úr - hadd védjem már meg az állatorvosokat! A vita során sokszor elhangzik, hogy ez a rendszer nem jó, ez a rendszer nem működőképes. Kérem szépen, ez a rendszer működik! Ne minősítsük már le a szakmának, a szakembereknek, azoknak az embereknek a tevékenységét azzal, hogy nem ismerjük el azt a munkát, amit az elmúlt években végeztek, és jelenleg is végeznek, hogy ezt a kérdést így minősítjük!

Még egy dolog. Elhangzott, hogy ezek a nagy akciók hangzatosak, különböző nevekkel. De nem csak ekkor történnek az ellenőrzések, az ellenőrzés folyamatos! És ha ezt nem látjuk, és a nézőknek azt sugalljuk, hogy itt nincs ellenőrzés, csak ilyen nagy akciók vannak, akkor megint a szakmát, azoknak az embereknek a munkáját degradáljuk, minősítjük le, akik, ha kell, szó szerint éjjel-nappal tesznek azért, hogy ezek a cselekmények ne következzenek be, és őrködnek az élelmiszer-biztonság fölött.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai