Készült: 2024.04.19.21:47:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (2003.10.13.), 219. felszólalás
Felszólaló Bernáth Ildikó (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:28


Felszólalások:  Előző  219  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Már az általános vita kezdetekor, illetve az államtitkár úr expozéjában is elhangzott, hogy egy olyan törvényt kíván módosítani a Ház, amely az első generációs törvények közé tartozik, és az elmúlt 10-12 évben mintegy 50 alkalommal került módosításra.

A benyújtott törvényjavaslatnak az általunk legjobbnak ítélt tulajdonsága az, hogy egységes szerkezetbe foglalta azokat a módosításokat, amelyek az egy évtized során bekövetkeztek, és ehhez a benyújtott javaslathoz értelemszerűen bekerültek azok a tervezett módosító javaslatok is, amelyeknek most tartjuk éppen a vitáját.

Az államtitkár úr azt is elmondta az expozéjában, hogy a benyújtott módosításoknak az egyik célja az adminisztrációs terhek egyszerűsítése, a másik pedig a határidőkkel kapcsolatos némi módosítás, ami követhetőbbé teszi az adózók számára az adóbevallásoknak a benyújtását. Nos, a harmadik pedig az elektronikus adóigazgatásnak a kialakítása, illetve szélesebb körűvé tétele. Vessünk néhány pillantást ezekre a megcélzott tervekre.

Ami az elektronikus adóigazgatásnak a kiszélesítését illeti, ezzel a céllal természetesen egyetértünk, hiszen az előbb tárgyalt számviteli törvény is ebbe az irányba mozdul el, illetve a módosulása. Ha ma megnézzük azt, hogy hány adózó vesz részt az elektronikus adóigazgatásban, vagyis hányan tudják interneten keresztül elküldeni az adóbevallásukat, ez a kör bizony meglehetősen szűk, hiszen jellemzően azok az adózók tartoznak ebbe a körbe, akik megfelelnek a pénzügyminiszter rendeletében előírtaknak egyrészt, másrészt pedig a kiemelt adózók igazgatóságához tartoznak, de ennek természetesen egyébként más feltétele is van, többek között az, hogy a székhelye Budapesten legyen bejegyezve. Elsősorban a részvénytársasági formában működő hitelintézetek és biztosítók tartoznak ide, és természetesen azok az adózók, akik megfelelnek az előbb említett külön rendeletnek.

Nos, mára már ez a kör ennél jóval nagyobb, hiszen olyan adózók is működnek hazánkban, akik bár nem Budapesten vannak bejegyezve, a székhelyük nem a fővároshoz köti őket, hanem vidéken működnek, mégis megfelelnek egyébként az egyéb kritériumoknak. Jó lenne, ha az ő körük is bővülne, hiszen ahogy azt a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője elmondta a bizottsági ülésünkön, az adóhivatal évente 4 millió 200 ezer adóbevallást dolgoz fel.

 

 

(19.30)

 

Nos, ha ezt a számot összevetjük a háromezerrel, a későbbi évre megcélzott tízezerrel, akkor nem mondhatjuk azt, hogy ez a szám olyan jelentősen bővül, mint ahogy ennek összefüggésben vagy kapcsolatban kellene lennie az adóbevallásra kötelezettek számával.

Amennyiben megnézzük azt, hogy a határidők hogyan módosulnak, ebben a tekintetben van egy olyan módosítás a benyújtott törvényjavaslatban, ami talán az előkészítők figyelmét elkerülte, és akkor én itt most szeretném felhívni államtitkár úr figyelmét a 3. számú melléklet a) pontjára. A 128. oldalon szerepel ez a 3. pont, ami azt szabályozza, hogy az adózó elektronikus vagy gépi úton teljesíti az adatszolgáltatást. A jelenleg még hatályos törvény viszont azt szabályozza, hogy egyrészt papíron is be lehet nyújtani ezeket az adatokat - ami elsősorban a mikro- és az egyéni vállalkozóknál fontos -, másrészt pedig a határidők is módosulnak ebben a 3. számú mellékletben. Méghozzá úgy módosul, hogy annak a munkavállalónak, akinek az adóbevallását a munkáltatója készíti el, május 20-ig áll nyitva a határidő ennek a benyújtására. Ugyanakkor, aki önbevalló vagy pedig a kifizetőnek az adatszolgáltatási kötelezettsége ehhez képest viszont január 31-e. Ez meglehetősen nehezen lesz teljesíthető, hiszen mondjuk, a decemberi fizetéseket január 10-én lehet kifizetni a munkavállalónak, innentől január 31-ig mindazokat az adatokat szolgáltatni, amelyeket előírnak számára, rendkívül megnehezíti ezt a helyzetet.

Még egy határidővel kapcsolatos területre hívnám fel a figyelmüket, ez pedig a költségvetésből visszaigényelt például általános forgalmi adó kifizetése, illetve az a határidő, amely itt rendelkezésre áll az állami költségvetésnek, illetve az adóhivatalnak: 30, illetve 45 nap. A gyakorlat azt mutatja, hogy ez gyakran 80 vagy 90 nap lesz, mert ha mondjuk, a 42. napon állapítja meg az adóhivatal, hogy valamilyen adat hiányzik, ekkor felszólítja a vállalkozót arra, hogy pótolja az adatot, ez megtörténik, és utána újabb 35 vagy 40 nap múlva jut hozzá a visszaigényelt általános forgalmi adóhoz. Azt gondolom, hogy jó néhány kis- és közepes vállalkozás megirigyelte azt a viharos tempóban kifizetett áfát, amelyre december 31-én került sor. Csak zárójelben jegyzem meg, egyáltalán nem mellékes körülményként, hogy ez az összeg közelítette vagy talán meg is haladta az egymilliárd forintot, és ha az adóhivatal lépésről lépésre betartotta azokat az előírásokat, amelyeket ilyen esetben köteles megtenni - azaz ellenőrizte a jogosultságot, erről jegyzőkönyvet készített, majd pedig utána leadta az adóellenőr kiutalására az áfa összegét -, akkor bizony, ha ez december 20-án történt, és közben karácsony is volt, ez olyan szédületes tempó, amire egy 500 ezer forintos áfa-visszaigénylésnél joggal tartana igényt egy kisebb vállalkozás is.

Végül pedig: többször szóba került már az elektronikus adóigazgatás, adatszolgáltatás. Tisztelt Államtitkár Úr! Nem tudom, hogy felhívták-e a figyelmét arra a nyílt közbeszerzési eljárásra, amelyet az egyik megyei adóigazgatóság hirdetett meg adatok rögzítésére, feldolgozására. Én tisztelettel felhívom az ön figyelmét és a szocialista képviselőtársak figyelmét is arra, hogy az esetben, ha vállalkozónak, vállalkozásnak vagy bárki másnak adják ki, aki nem az adóhivatal dolgozója, nem tudom, hogy az adótitok védelme mennyiben valósul meg ebben az esetben. Mindenesetre aggasztónak tartjuk azt, hogy az adatok másolása után most elindul egy ilyen tendencia, amely azt mutatja, hogy az adóhivatal berkein belülről kikerülnek azok az adatok, amelyekre az adótitok előírásait, úgy gondolom, minden körülmények között biztosítani kell.

Köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  219  Következő    Ülésnap adatai