Készült: 2024.04.19.22:41:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

256. ülésnap (2013.02.26.), 121. felszólalás
Felszólaló Zsigó Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 9:31


Felszólalások:  Előző  121  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZSIGÓ RÓBERT (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! 2012. november 29-én tartottuk itt a Házban a "Fogyasztó mindenekelőtt - a közműszolgáltatások helyzete" című fogyasztóvédelmi vitanapot. Ez alkalommal megvitattuk a közműszolgáltatások területén meglévő helyzetet és annak kialakulását, szót váltottunk a rezsiköltségek emelkedéséről és a hozzánk eljuttatott információk, javaslatok alapján beszéltünk a fogyasztóvédelmi problémákról és a lehetséges megoldásokról is. Akkor is elmondtam, s ennek most is helye van, hogy a kilencvenes évek közepén az akkori szocialista-szabad demokrata kormány által levezényelt úgynevezett hatnapos privatizáció során a közműszolgáltató cégeket külföldi tulajdonba adták. Ennek következtében a magyar gazdaság, a magyar emberek teljesen kiszolgáltatottak lettek a monopolhelyzetbe került, külföldi kézben lévő közműcégeknek. Történt ez úgy, hogy a szocialisták akkor is ennek az ellenkezőjét ígérték. Ezek az intézkedések lehetővé tették, hogy a közműszolgáltató cégek visszaéljenek monopolhelyzetükkel, a magyar családoknak pedig folyamatosan nőtt a rezsiszámlája. Ennek következménye lett, hogy 2011-ben Magyarországon volt a második legmagasabb a villamos áram és a lakossági gáz árszintje.

Tisztelt Országgyűlés! A nemzeti együttműködés programja a piaci verseny megteremtését minden ágazatban kiemelten kezeli. Azokon az ágazati területeken viszont, ahol természetes monopóliumok alakultak ki és működnek - így az energetika területén is -, erősebb állami szabályozással szükséges fellépni. Ezért kiemelten indokolt a fogyasztók kiszolgáltatott helyzetének javítása, egyes fogyasztói terhek szolgáltatókra történő áthárítása. A szociális közműszolgáltatás kialakításának célja a hazai energiaszolgáltatók erőfölényes piaci helyzetéből adódó fogyasztói adminisztratív és anyagi terhek csökkentése azzal, hogy ezeknek a terheknek jelentősebb részét az energiaszolgáltatók lesznek kötelesek átvállalni.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 2010-es évet megelőző nyolc év energetikai szabályozása és a gazdasági világválság nyomán fellépő pénzügyi és hitelválság együttes hatására a sokak számára nehezen kigazdálkodható rezsiköltségek az elmúlt években gyors ütemben egyre növekvő részt tettek ki a magyar családok, a magyar háztartások kiadásaiból. A Gyurcsány-Bajnai-kormányok időszakában a rezsiárak az egekbe szöktek, a gáz ára háromszorosára, a villanyáram ára kétszeresére nőtt. Érdemi fogyasztóvédelemről pedig nem nagyon beszélhettünk, hiszen az akkori kormányok szinte kivétel nélkül minden esetben a közműszolgáltatók érdekeit képviselték, a közműszolgáltatók oldalára álltak. A válság időszakában, amikor a közműszámlák kiegyenlítése sok embernek mindennapi gondot jelent, a családok mindennapi nehézségeivel éles ellentétben áll, hogy a közszolgáltatást nyújtó cégek profittermelése jelentős.

A kormány az elmúlt időszakban minden lehetőséget kihasznált, hogy az emberek hétköznapi nehézségeit enyhítse. A folyamat részeként újabb eszközök bevonásával továbbra is mindent megteszünk annak érdekében, hogy az energiaárak a lakosság teherviselő képességéhez illeszkedő módon és mértékben alakuljanak, a háztartások jövedelméből energetikai kiadásokra fordított összegek lehetőség szerint csökkenjenek. Így történt ez 2013. január 1-jétől is, hiszen eddig példa nélküli módon 10 százalékkal csökkentek a rezsiárak, csökkent a gáz, a villanyáram és a távhő ára is. Emellett megszületett az a miniszteri rendelet is, amely rendezi a számlaképek ügyét. Eszerint a fogyasztók hamarosan olyan számlákat kapnak, amelyekről könnyen leolvashatják, hogy milyen időszakban, mekkora fogyasztásért mennyit kell fizetniük. Tehát a fogyasztók hamarosan valóban áttekinthető számlákat kaphatnak majd kézhez. Ezek az intézkedések is azt mutatják, hogy Magyarország mára jobban teljesít, így képesek vagyunk megvédeni a fogyasztókat a monopolhelyzetben lévő közműszolgáltatók profitéhségétől. Ki tudunk állni a magyar családok érdekeiért. Itt az ideje, hogy a közműszolgáltató cégek nagyobb terhet vállaljanak.

Tisztelt Ház! Számos problémát jelentő kérdés maradt még azonban, amelyek megoldásával nem szabad és nem is lehet várni. Így a "Fogyasztó mindenekelőtt - a közműszolgáltatások helyzete" című parlamenti vitanapon elhangzottak, az elmúlt időszak tapasztalatai, valamint a rezsicsökkentés megvalósulásának érdekében létrehozott kormánybizottsághoz és kormánypárti munkacsoporthoz beérkezett társadalmi visszajelzések összegzése, értékelése alapján indokolt volt felülvizsgálni, hogy megfelelő számú ügyfélszolgálat és panaszkezelési fórum áll-e a fogyasztók rendelkezésére. Megvizsgáltuk a leolvasással, a méréssel és a díjfizetéssel kapcsolatos rendelkezéseket és gyakorlatot is. A szabálytalan vételezést és az energialopást törvényes eszközökkel vissza kell szorítani úgy, hogy eközben a szolgáltatói túlkapások sem megengedhetők. A tisztességes, becsületes fogyasztók védelme alapvető fontosságú, nem érheti jogsérelem őket. A jelen törvényjavaslat többek között e fenti, a fogyasztókat közvetlenül érintő kérdésekkel kapcsolatos rendelkezéseket tartalmaz.

Fontos része a javaslatnak az ügyfélszolgálati irodák ügye. El kell érnünk, hogy a szolgáltatók megfelelően hozzáférhető és valódi ügyintézésre alkalmas ügyfélszolgáltató irodát legyenek kötelesek működtetni. El kell érnünk, hogy a szolgáltatók valóban szolgáltassanak.

A mérőóra-leolvasások megfelelő szabályozása is szándékunk volt, amikor előterjesztettük a törvényjavaslatunkat. Fontos, hogy a szolgáltató, amennyiben a felhasználó kéri, negyedévente ingyen köteles legyen leolvasni a mérőórákat. El kell érnünk, hogy az emberek csak annyit fizessenek, amennyit fogyasztottak, a szolgáltató ne az ő pénzüket használja. E javaslat egyeztetési kötelezettséget is előír a szolgáltatónak a mérőóra-leolvasás ügyében, s köteles azt biztosítani akár este 20 óráig is.

A törvényjavaslat szerinti rendelkezések nagymértékben elősegítik a Fogyasztóvédelmi Hatóság energetikai területen történő hatékonyabb fellépését a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak az energetikai szolgáltatók üzletszabályzatának vizsgálatára és ellenőrzésére vonatkozó hatáskörének egyértelműsítése révén. Rendelkezni kívánunk a társasházak villamosenergia-szolgáltatásból történő kikapcsolásának pontos szabályozásáról, illetve annak megnehezítéséről is. A törvényjavaslat fontos része a szolgáltatásminőséggel kapcsolatos rendelkezések megerősítése, az úgynevezett különdíjas szolgáltatások egy részének ingyenessé tétele, valamint a kiszervezések megszüntetése. A törvényjavaslat célja, hogy a felmerült fogyasztóvédelmi tapasztalatok alapján tovább csökkentse a magyar családokra háruló, az energetikai szolgáltatók erőfölényére visszavezethető adminisztratív és anyagi terheket.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy hiszem, hogy a szociális közműszolgáltatás rendszerének kialakítása mindannyiunk számára fontos. Eljött az ideje annak, hogy a kormány elődeivel ellentétben kiálljon a magyar családok érdekei mellett. Az eddig megtett intézkedések mellett, amennyiben a jelen törvényjavaslatot elfogadjuk, erősödhet a fogyasztók védelme, könnyíthetjük a magyar családok helyzetét. Éppen ezért azt kérem önöktől, hogy a törvényjavaslatot megvitatni, majd ezt követően elfogadni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  121  Következő    Ülésnap adatai