Készült: 2024.03.28.15:45:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

281. ülésnap (2005.12.14.), 218. felszólalás
Felszólaló Dr. Kolber István (MSZP)
Beosztás regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 11:36


Felszólalások:  Előző  218  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOLBER ISTVÁN tárca nélküli miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány céljai között nagy jelentőséggel bír az önkormányzati beruházások támogatása, hiszen ez teszi lehetővé az egyik legfontosabb célkitűzésünk megvalósítását, a lakosság életkörülményeinek, életminőségének javítását.

A jelenlegi szabályozás alapján amennyiben a címzett és céltámogatások előirányzatát az Országgyűlés a tárgyévet megelőző évben jóváhagyja, a tárgyévben benyújtható a címzett támogatásról szóló törvényjavaslat. Erre való tekintettel történik meg most a tárgyalás, és arra való tekintettel, hogy a koncepciók alapján még a végleges terveiket az önkormányzatok nem nyújtották be, beruházási koncepciók alapján nyújtottuk be, illetőleg tárgyalja az Országgyűlés ezt a napirendi pontot.

A címzett támogatással megvalósuló beruházások előkészítése gyakorlatilag nem változott, most is két fordulóban történik. A helyi önkormányzatok 2005. április 25-éig nyújtották be a címzett támogatás iránti igényüket mint koncepciókat, és ezeket a szakminisztériumok, valamint a regionális fejlesztési tanácsok véleményezték, illetőleg rangsorolták. Szeptemberben a kormány előzetesen állást foglalt. A beérkezett 322 fejlesztési koncepcióból 72 beruházás támogatását javasolja a tisztelt Országgyűlésnek.

Az önkormányzatok által benyújtott beruházási koncepciók több esetben a műszaki tartalomhoz képest többletköltségeket tartalmaztak, éppen ezért a törvényjavaslat benyújtását megelőzően ezekkel az önkormányzatokkal és a szakminisztériumokkal egyeztetés történt a költségtakarékosabb megvalósítás érdekében. A kormányzat a címzett támogatásokról szóló törvényjavaslatot az önkormányzatok beruházási koncepciója alapján terjeszti az Országgyűlés elé, mint ahogy említettem.

A törvényjavaslat elfogadása esetén 2006-ban 72 címzett támogatással megvalósuló fejlesztés indulhat, amely összesen 60 milliárd forint értéket tesz ki. Ebből a 60 milliárd forintból több mint 48 milliárd forint a támogatás, az önkormányzatok saját forrása 14 milliárd forint.

Ismert, hogy az általános forgalmi adóról szóló törvény módosítása következtében a 25 százalékos adókulcs 20 százalékra változik. Tekintettel arra, hogy az önkormányzatok a beruházások összköltségénél még a 25 százalékos áfával számoltak, indokolt volt az áfacsökkentés miatt ezeket a számításokat korrigálni. A törvényjavaslatban már az érintett önkormányzatokkal leegyeztetett, csökkentett mértékű áfával számoltunk. Emiatt azonban három önkormányzat pályázata az előírt 250 millió forintos értékhatár alá esik. A törvényjavaslat éppen ezért ezt a három önkormányzatot mentesíti a törvényben előírt 250 millió forintos összeghatár alól: nevezetesen Ajkát a városi könyvtár rekonstrukciója miatt, Tiszabőt az óvodaépítés miatt, Balatonfüredet pedig az általános iskola bővítése miatt, és ezzel lehetővé teszi, hogy ezen önkormányzati beruházások is megvalósuljanak, hiszen a koncepció benyújtásakor még nem volt ismert az áfacsökkentéssel kapcsolatos döntés.

A beruházások jellemzően megyei, illetőleg térségi ellátást szolgáló intézményekben valósulnak meg vagy térségi közműberuházásokat jelentenek. Több millióra tehető az érintett lakosok száma, akik e fejlesztések megvalósulását követően magasabb színvonalú közszolgáltatásokat vehetnek igénybe, melyek az életkörülmények javítását szolgálják. A törvényjavaslatban szereplő címzett támogatásra javasolt 72 fejlesztés többsége - 28 darab - oktatási célokat szolgál. A vízgazdálkodási körbe 14 tartozik, 13 egészségügyi, 11 kulturális, 6 pedig a szociális ellátáshoz kapcsolódó fejlesztéseket támogat.

Tisztelt Országgyűlés! A helyi önkormányzatok által benyújtott 2006. évi új címzett támogatási igények feldolgozásakor és a támogatási javaslatok kidolgozása során az általános szempontok a következők voltak.

 

(17.50)

A kormány 2002-ben elkötelezte magát amellett, hogy minden lehetséges hazai és uniós forrást felhasznál a területi kiegyenlítődés érdekében. Ugyanakkor területi megkülönböztetés nélkül mindenkinek biztosítja, hogy magas színvonalú szolgáltatásokhoz jusson. Éppen ezért különös tekintettel voltunk arra, hogy minden megye és a főváros is részesüljön támogatásban. Általában kettő vagy néhánnyal több támogatás jut egy-egy megyére, illetőleg a fővárosra.

A vízgazdálkodási beruházások indításánál a szennyvízelvezetés és -tisztítás, illetve a biztonságos és minőségi ivóvízellátás és ezek megoldása volt a szempont, míg a belterületi vízrendezés esetében a természeti katasztrófák miatt kialakult nehéz helyzetű önkormányzatok részesülnek előnyben, illetőleg támogatásban. A vízgazdálkodási beruházások indításánál ugyanakkor figyelembe vettük azt is, hogy azokat nemcsak címzett támogatásból, hanem céltámogatásból is lehet segíteni. A regionális fejlesztési tanácsok a 2005. évi céltámogatással kapcsolatos döntéseket meghozták, 58 szennyvízberuházás kapott céltámogatást 9 milliárd forint értékben. 2006-ban 2,5 milliárd forint céltámogatási kerettel számolhatunk, amelynek minimum 80 százaléka szennyvizes beruházásokra fordítandó.

Mindezek alapján az egyes ágazatokban támogatásra javasolt beruházásokat a következők jellemzik. Az egészségügyi ágazatban elsősorban a korábban megkezdett kórház-rekonstrukciók folytatása, a leromlott műszaki állapotú intézmények felújítása, korszerűsítése, valamint a járóbeteg-szakellátás fejlesztése volt a fő célkitűzésünk. Példaként említem a Keszthelyi Városi Kórház rekonstrukcióját vagy az Orosházi Városi Kórház és Rendelőintézet szakrendelőjének a rekonstrukcióját, de Békés megyében is több kórházi beruházás ugyancsak elindul.

A kultúra területén a több település, térség vagy régió kulturális ellátását szolgáló fejlesztések részesülnek előnyben, segítve ezzel a gyakran méltatlan körülmények megszüntetését, a kulturális intézmények magasabb színvonalra emelését. Ezen beruházások közül említhetném a tatabányai Jászai Mari Színház felújítását, Gyöngyösön az Orczy-kastély, illetőleg kertjének a rekonstrukcióját, vagy például - hogy egy község is szóba kerüljön - Bakonybélen a közösségi ház kialakítását.

Az oktatási ágazatban elsősorban azon beruházások megvalósítását támogattuk, amelyek térségi, körzeti feladatokat látnak el, ugyanakkor prioritást élveztek a műszakilag leromlott állapotú, balesetveszélyes, egészségre káros intézmények korszerűsítései, illetőleg a fogyatékos gyermekek nevelését, oktatását ellátó intézmények fejlesztései. Példákat itt is hadd mondjak: a balkányi általános iskola átalakítása, bővítése, a füzesabonyi gimnázium, mely térségi iskola, illetőleg az ehhez kapcsolódó tanuszoda megépítése, aztán a fóti általános iskola építése, valamint az országos feladatokat ellátó Fővárosi Mozgásjavító Általános Iskola rekonstrukciója és korszerűsítése, de említhetném a nagyatádi gimnázium és kollégium felújítását is.

A szociális ágazat esetében ugyancsak a térségi feladatellátás volt a legfontosabb szempont, amit érvényesíteni akartunk, és ezzel az időskorúak, a fogyatékkal élők ellátását biztosító intézmények feltételeit kívántuk javítani, mint például a salgótarjáni bentlakásos intézmény létrehozása, vagy a Zala megyei kistérségi idősgondozási modell alapján megvalósuló idősek otthonának a fejlesztése.

Ismert, hogy a vízgazdálkodás területén több feladat támogatott, így a vízellátás, az ivóvízminőség-javítás, illetőleg a szennyvízkezeléssel, a belterületi vízrendezéssel kapcsolatos szakmai feladatok ellátása. Minden területen van támogatott program. Például Kaposváron ivóvízminőség-javító program, Pécsen ugyancsak az ivóvízhálózat fejlesztését emelhetném ki, Mádon belterületi vízrendezés, amire az ismert katasztrófahelyzet többszörösen is felhívta-felhívja a figyelmünket, illetőleg térségi hatásköri szennyvíz-beruházási program, mint például Kaposvár térségében hat község, Mernye, Orci, Zimány, Patalom, Magyaratád és Somogyaszaló szennyvízberuházása.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök előtt is ismert, hogy az uniós források felhasználását biztosító II. nemzeti fejlesztési terv készítése is folyamatban van. A törvényjavaslatban a kormány felhatalmazást kap arra, hogy a későbbiekben lehetősége legyen adott beruházások esetében a címzett támogatás uniós forrásokká történő átváltására. Nyilván az a cél vezérelt bennünket, hogy a hazai forrásból még több európai uniós forrást tudjunk igénybe venni, és a források felhasználásának a hatékonysága ezáltal javuljon.

A kormány eltökélt szándéka, hogy a következő években is támogassa a jelentős önkormányzati fejlesztéseket és rekonstrukciókat. A benyújtott törvényjavaslatban szereplő címzett támogatásokkal megvalósuló beruházások az önkormányzatok hatékonyabb és magasabb színvonalú oktatási, egészségügyi, szociális, kulturális, illetőleg infrastrukturális feladatellátását teszik lehetővé, és ezen fejlesztések hatására több százezer gyerek, felnőtt, időskorú életminőségét, életkörülményét tudjuk javítani. Itt ugyan milliárdokról beszélünk, intézményekről beszélünk, különböző naturáliákról szólunk, mégis a fontos az, hogy ezáltal az emberek ellátását, életkörülményeit javítani tudjuk.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a benyújtott törvényjavaslatot szíveskedjenek megvitatni és elfogadni. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

Elnök úr, köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  218  Következő    Ülésnap adatai