Készült: 2024.04.19.22:04:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2020.04.07.), 162. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:11


Felszólalások:  Előző  162  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Itt ezen a lassan kései órán, a koronavírus-veszélyhelyzet idején tárgyaljuk ezt a rendkívül komplex, összetett javaslatot, amely egy, ahogy mondani szokás, salátatörvény, hiszen elhangzott itt már, hogy 46 törvényt módosít, és 282 szakaszon keresztül módosít, tesz javaslatot a tisztelt kormány. Nyilván egy komplett büntető eljárásjogi jogszabályi környezet változtatására tesz tulajdonképpen javaslatot, szinte egy új kódexre, és a Bv.-törvény is nagyon mélyen módosul. Én azt mondom, hogy ez egy olyan volumenű javaslat, amelyet ilyen módon rendkívül nehéz kezelni. Még az általam nagyon tisztelt Vejkey képviselőtársam számára is azt a lehetőséget adta ez a vezérszónoki felszólalás, hogy felsorolja tulajdonképpen, hogy mik azok, amiket érint. Ezt különösen azért teszem itt az asztalra  és nyilván elhangzott az expozé, és elhangzott a Fidesz vezérszónokának is a mondandója , mert nem teljesen érthető számomra a sietség ebben a dologban, még akkor sem, ha több pont támogatható, hiszen a törvény formálisan 2020. november 20-án lép hatályba, és a rendelkezések döntő többsége ’21. január 1-jén. Tehát mindenképpen lehetőség lett volna ezt az anyagot megbontani, tehát mondjuk, tematika szerint több előterjesztésben tárgyalni, és szélesebb körű társadalmi és szakmai egyeztetést folytatni ebben a témában. Bár itt az expozéban erre kitért államtitkár úr, de előttem szóló ellenzéki képviselőtársam információi is arról szóltak, hogy ebben azért van kritika. Majd válaszol, gondolom, a zárszavában erre a dologra.

Nyilván egy ilyen terjedelmű módosításnál az ellenzéki képviselők tulajdonképpen azt tudják tenni, hogy elmondanak bizonyos pontokat, amelyekkel fenntartásaik, problémáik vannak. Azt gondolom, hogy az expozé és a kormánypárti képviselők is sok mindent elmondtak a konkrét tényállásokról. Ez a lehetőség számunkra. Igen, elmondta államtitkár úr, hogy időről időre szükséges az átfogó felülvizsgálat. Ezt én értem, több Btk.-tényállás is indokolja ezt. Azt is értem, hogy az alapvető jogok biztosának az ajánlásai is indokolnak bizonyos módosításokat, ezt is említette. Egyébként tegyük az asztalra, hogy a módosítások jelentős részét az EU jogának való megfelelés is, kerethatározatokban foglalt módosítások lekövetése is indokolja.

Ugyanakkor  és itt az első nagyon nagy problémám  azt nem értem, hogy milyen bizonyítványt állít ki tulajdonképpen akkor a kormányzati jogszabály-előkészítés színvonaláról, mire következtethetünk abból, hogy másfél évvel az új Be. hatálybalépése után 138 szakasz terjedelemben tartja az előterjesztő indokoltnak módosítani a Be.-t. Tehát 2018. július 1-jén lépett hatályba. Államtitkár úr szerint milyen jogbiztonság ez? Mit üzen ez azoknak a jogalkalmazóknak, akik az önök által alkalmazott jogszabályok keretei között kénytelenek dolgozni? Ez nyilvánvalóan súlyos kritika a kormányra nézve, hogy gyakorlatilag egy új kodifikáció történik.

Miközben a kormány retorikája minden esetben a szigorú büntetőpolitika mellett szól, aközben nemegyszer a szabálysértési értékhatár jelentős emelésének eredményeként javította a bűnügyi statisztikát. Erre számos felszólalás utalt itt az elmúlt években az Országgyűlésben. Jelen esetben is folytatódik ez a trend. A vámszabálysértés esetében emelkedik jelentősen a szabálysértési értékhatár, ötszörösére, azaz 500 ezer forintra. Nem igazán indokolja ezt a nagyságrendet semmi, hacsaknem az, hogy ha nem is a korábbi mértékben, de itt is lehet javítani kicsit a bűnügyi statisztikákon. Az emberek biztonságérzete nyilván nem ettől fog valójában javulni.

A Be. 25. §-a rendelkezik arról, hogy az ügyészség felügyeli a felderítés törvényességét, valamint irányítja a vizsgálatot. A NER árnyékában működő magyar büntetőeljárás egyik legfőbb rákfenéjére utal rá a javaslat 138. §-a, amikor a Be. 25. §-át az alábbi bekezdéssel egészíti ki: a felettes ügyészség felügyeli az ügyészség felügyeleti és irányítási jogkörének gyakorlását. Ennek magyarázatát az indokolás az alábbiak szerint adja meg, és itt idézném szó szerint az indokolást. „Az Ütv. 12-13. §-a általánosságban felhatalmazza a felettes ügyészséget, hogy az alárendelt ügyészséget a szükséges intézkedés megválasztására kiterjedően is utasítsa. Ennélfogva adott a lehetőség, amely törvénysértés észlelése esetén valójában kötelezettség, hogy a felettes ügyészségen bármely okból észlelt, de a Be. alapján az alárendelt ügyészség hatáskörébe tartozó intézkedést tartalmilag a felettes ügyészség döntse el. A döntésének hatályosulása ilyen esetben csak az alárendelt ügyészség utasításával, közvetve történhet, ami, különösen törvénysértés észlelése esetén, az azonnali beavatkozást lehetetleníti el. Erre tekintettel a javaslat megteremti a felettes ügyészség felügyeleti jogkörének rögzítésével a közvetlen beavatkozás lehetőségét.”

Így szól tehát az indokolás, egyértelművé téve ebben a konkrét helyeztben az önök szándékát: közvetlenül beleszólni a büntetőeljárásokba tehát ilyen módon.

(19.30)

A benyújtott törvényjavaslat továbbá a mi szemszögünkből és az MSZP-frakció szemszögéből nem orvosol egyetlen olyan hibát sem, amelyet korábban kritizáltunk a 2018. július 1-jén hatályosult Be. kapcsán, sem az ügyészség jogkörei, sem a titkos információgyűjtés kapcsán, és a leplezett eszközök alkalmazásának garanciái kapcsán említett kritikákra, módosító javaslatokra gondolok. Semmit nem old meg ez a fajta módosító csomag.

És amit a felettes ügyészség kapcsán, illetve a módosítás kapcsán elmondtam, az a legfőbb érv arra, hogy ezt a csomagot ne tudjuk támogatni. Bár az is önmagában egy érv lehet, hogy 2082 szakasz közül mindegyiket egyformán ítélje meg egy ellenzéki képviselő.

Nyilván ez szinte kizárt. Egész egyszerűen méltatlan az, hogy ennyi szakaszról és ennyiféle eltérő jogviszonyról nekünk egyszerre kell dönteni egy gombnyomással. Erre is utalt ellenzéki képviselőtársam, hogy ezt gyakran használják önök ellenünk.

Nyilván beletesznek elfogadhatatlan javaslatokat egy ilyen törvénycsomagba, és természetesen támogathatóakat is. Mint mondtam, az EU-jogharmonizációval kapcsolatban is több egyéb, az alapvető jogok biztosának ajánlásai kapcsán tett javaslatot támogathatónak gondoljuk, de azt tudom összefoglalóan mondani, hogy amíg Polt Péter a legfőbb ügyész, biztosan nem fogunk olyan javaslatot támogatni, ami a felettes ügyészek számára korlátlan lehetőséget ad a büntetőeljárásokba történő közvetlen beavatkozásra.

Tehát ebben a formában ezt a javaslatcsomagot ezért nem tudjuk elfogadni. Köszönöm, elnök úr. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  162  Következő    Ülésnap adatai