Készült: 2024.04.20.07:12:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

71. ülésnap (2011.03.01.), 18. felszólalás
Felszólaló Osztolykán Ágnes (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:57


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Igyekszem majd túlkiabálni a képviselőtársaimat, akiket csak annyival tudok most kecsegtetni, hogy a beszédem végén, ha sikerül elmondanom és túlharsognom a zajt, akkor egy olyan idézetet fogok önökkel megosztani, ami a magyar közéletben nem kapott nyilvánosságot.

A beszédemnek az aktualitása az, hogy február 22-e és március 4-e között ülésezett az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsának nők helyzete bizottsága, és ezen az ülésen jómagam is részt vettem. A bizottság minden évben találkozót tart New Yorkban, amelyen értékeli a nemek közötti egyenlőtlenségek, a női esélyegyenlőség helyzetét az egyes országokban, az e téren elért eredményeket, és természetesen tanácskozik azokról a teendőkről is, amelyek a jövőben előttük állnak.

A nők e sokféle országban más-más formában, de részben hasonló problémákkal szembesülnek: az egészségügyi ellátáshoz, az oktatáshoz való hozzáférés nehézségeivel és a munkaerő-piaci diszkriminációval. A jelen lévő európai országok általánosságban beszéltek az országukban élő nők helyzetéről, de néhány afrikai ország képviselője kitért a kisebbségi helyzetben lévő nők és lányok helyzetére, konkrétabban: az oktatáshoz való hozzáférésükre. Felszólalásomban jómagam a roma nők és lányok oktatási rendszerhez való hozzáférésének problémáit vetettem fel.

A romákat éppúgy, mint minden, szegénységben élő magyart, súlyosan érintik a magyar oktatási rendszer egyenlőtlenségei, a korai szelekció - éppúgy, vagy talán még jobban. A romák és a hátrányos helyzetűek előtt jobbára zárva maradnak a jó nevű iskolák kapui, az ilyen-olyan tagozatok, ráadásul a szegénység Magyarországon bizonyos régiókban, kistérségekben koncentrálódik, méghozzá azokban, ahol az önkormányzatok is forráshiányosak. Tehát az iskolafenntartók éppen ott nem tudják kellően segíteni a roma és nem roma hátrányos helyzetű fiatalok mobilitását, iskolai felemelkedését, ahol erre a legnagyobb szükség lenne.

Itt jegyzem meg, hogy a Lehet Más a Politika a 2011-es költségvetés részletes vitájában számos javaslatot tett arra, hogy a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben nőjön a lemorzsolódás fenyegette, többségében szegény gyerekekkel integrált körülmények között foglalkozó gyógypedagógusok és pszichológusok száma - mindhiába. Mint ahogyan az a javaslatunk sem talált meghallgató fülekre a kormánypárti képviselőktől, hogy kezdjük meg a kiemelt közoktatási körzetek kialakításának előkészítését. Gyakran emlegetik, hogy a cigány lányok azért maradnak ki az iskolából, mert korán szülnek - ez féligazság. (Zaj. - Az elnök csenget.) A tinédzserkorú szülések aránya a '90-es évek közepén néhány évre érezhetően lecsökkent a cigány népesség körében, ami egybeesik azzal az időszakkal, amikor megugrott a középszintű oktatás szabad férőhelyeinek száma - vagyis a tanulási lehetőségek hatni tudnak a gyermekvállalási szokásokra. Tehát ha lehetőséget kapnak a továbbtanulásra, és különösen, ha még segítséget is kapnak mindehhez, a roma fiatalok is a továbbtanulást fogják választani; ehelyett mostanában arról szólnak a hírek, hogy a mentoraik nem kapnak fizetést.

Ha már a szegénység és a nők helyzete a téma, azt se felejtsük el, hogy az egymást követő megszorító csomagok is épp a szegényeket és köztük épp a nőket sújtják a leginkább. Az adórendszer vagy éppen a cselédtörvény igazságtalanságairól már volt alkalmunk beszélni, és azt gondolom, hogy még lesz is, de most hadd hívjam fel a tisztelt képviselőtársaim figyelmét arra az egyre kevésbé nyilvánvaló tényre is (Zaj. - Az elnök csenget.), hogy a közszolgáltatások elégtelensége, a közintézményeket érintő megszorítások legfőbb kárvallottjai is éppen a nők - a bölcsődei, óvodai férőhelyek hiánya miatt ők azok, akik nem tudnak visszamenni dolgozni, hiába tanulnak, érettségiznek le.

És most jöjjön egy idézet! Az ENSZ nők helyzete bizottság ülése alkalmából Réthelyi miniszter úr a soros EU-elnökség nevében tartalmas és figyelemre méltó állásfoglalást tett közzé, amelynek negyedik oldalán ezt írja: "Az oktatás döntő szerepet játszik a szegénység felszámolásában és egyéb fejlődési célok elérésében. Ilyen cél a foglalkoztatás növelése is." A Lehet Más a Politika arra kéri önöket, hogy hagyjanak fel az oktatást, különösen a hátrányos helyzetűek oktatását sújtó költségvetési szigorral, a megszorítások és a zárolások politikájával, és kérjük, ezentúl ezen idézet legyen politikájuk iránytűje.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az LMP és az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai