Készült: 2024.03.28.15:31:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

58. ülésnap (1999.03.24.), 99. felszólalás
Felszólaló Dr. Kontrát Károly
Beosztás belügyminisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 7:24


Felszólalások:  Előző  99  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormányprogram az eddiginél nagyobb szerepet szán a helyi önkormányzatoknak a közbiztonsági feladatok ellátásában. Ennek megfelelően nyújtotta be a kormány a közterület-felügyeletről szóló törvényjavaslatot. Megvalósul az az ígéret, hogy a bűnmegelőzésben a kormány egyértelműsíteni javasolja az önkormányzatok és a rendőrség közötti felelősség- és kompetenciahatárokat. A javaslat nem új jogintézmény létrehozásával, hanem a már működő közterület-felügyeletek megújítása útján is kíván gondoskodni a közbiztonsági feladatok megoldásáról.

A közterületi rend és tisztaság hatékonyabb védelmét szolgáló felügyelet alapítása a jelenlegi szabályozás szerint nem kötelező. A jogi lehetőséggel élve mintegy 200 települési önkormányzat tart fenn felügyeletet vagy önálló szervezet hiányában alkalmaz közterület-felügyelőt. A nagyobb lélekszámú települési önkormányzatok költségvetési szervként alapították meg a felügyeleteket. Itt a felügyelők jellemzően közalkalmazotti státuszban vannak. A kisebb lakosságszámú települési önkormányzatok általában a polgármesteri hivatalokban köztisztviselőként foglalkoztatják a felügyelőket, az összes felügyelő mintegy 35 százalékát. A felügyeletek működési költsége 1998-ban 1400 millió forint volt. A vázolt szervezeti keretek között ma mintegy 1100 felügyelő végzi ezt a munkát.

A felügyeletek alapításáról és feladatairól, a felügyelők jogairól és kötelességeiről szóló eredeti rendeletek változatlan szöveggel most is hatályosak. Ezek a néhány alapkérdést vázlatosan szabályozó normák ma már nem felelnek meg a jogállami követelményeknek. Így például a magyar jogrendszer átalakulásával alkotmányos követeléssé vált az, hogy a helyi önkormányzatok feladat- és hatáskörét, szabályozási jogkörét kizárólag törvény határozhatja meg. Ma már ugyancsak törvényi szintű szabályozást igényel az állampolgári jogokat érintő felügyelői intézkedések pontos meghatározása, valamint az intézkedések arányosságának biztosítása, vagyis az ügyfelek védelme jogaik aránytalan korlátozásától. A csupán vázolt jogállami követelmények is jelzik, hogy a minisztertanácsi szabályozást törvénnyel szükséges kiváltani.

Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlésnek benyújtott szabályozási javaslat kiterjed a felügyeletek szervezetére és jogállására, a felügyelők közszolgálati jogviszonyára, intézkedési jogkörére, az általuk alkalmazható kényszerítő eszközökre, az állampolgárok jogainak aránytalan korlátozásával szembeni jogi biztosítékokra, a települési önkormányzatok szabályozási lehetőségeire.

Tisztelt Országgyűlés! A felügyelők közhatalmi jogosítványaikat akkor gyakorolhatják eredményesen, ha az ehhez szükséges eszközökkel is rendelkeznek. A hatályos szabályozás előírja a felügyelő részére a rendszeres, illetve folyamatos hatósági ellenőrzést, feljogosítja intézkedésre, így a szabálysértők figyelmeztetésére, igazoltatására, helyszíni bírság kiszabására, előállítására, elkobzandó dolog visszatartására, könnygázszóró palack alkalmazására.

A felügyelők eljárásuk során ma már egyre gyakrabban kényszerülnek olyan helyzetben is eljárni, amikor az intézkedéssel szemben ellenállással kell számolni. Ez indokolja, hogy a felügyelők kényszerítő eszközként testi kényszert, könnygázszóró palackot, illetve azokon a településeken, ahol a képviselő-testület ezt szükségesnek látja, szolgálati kutyát alkalmazhassanak. A javaslat szerint kényszerítő eszközt csak kivételesen, kizárólag a felügyelő jogszerű intézkedésével szembeni ellenállás megtörésére alkalmazhatnak.

Tisztelt Ház! A megváltozott közterületi viszonyok következtében időszerű a felügyelői intézkedések körének bővítése is. A javaslat, megtartva az eddig is alkalmazható intézkedéseket, mértéktartóan bővíti a felügyelők eszköztárát. A törvénytervezet szerint új intézkedési lehetőség az, hogy a felügyelő feltartóztathatja az önkormányzati közúton szemetelő, a szennyező járművet. Megilleti a jármű-megállítási jog a felügyelőt akkor is, ha a helyi közúton a táblával jelzett behajtási tilalmat megszegik, és ezzel például a közlekedésbiztonságot vagy az utak állagát veszélyeztetik.

A közterületek közlekedési célú védelme érdekében a helyi önkormányzatok rendeletet alkothatnak, és ezen belül elrendelhetik kerékbilincs alkalmazását. A felügyelő mint ellenőrzésre és intézkedésre feljogosított személy foganatosíthatja ezt az intézkedést, ezért a javaslat nevesíti ezt az új felügyelői intézkedést azzal a megkötéssel, hogy a felügyelő a kerékbilincset csak helyi önkormányzati rendeleti szabályozás esetén alkalmazhatja.

A hatályos szabályozás alapján vagyonvédelmi feladatot a felügyelő ma is elláthat. Ehhez kapcsolódó új intézkedési lehetőség az, hogy a felügyelő az önkormányzati ingatlant testületi rendelkezésre lezárhatja, továbbá megakadályozhatja, hogy oda illetéktelen személy belépjen, és az illetéktelenül ott tartózkodókat eltávolíthatja.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat egyik lényegi eleme az állampolgári jogok védelme, garanciák biztosítása a jogsértésekkel szemben. Ezen rendelkezések közé tartozik az, hogy a felügyelő csak jogszabályban meghatározott körben jogosult eljárni, a felügyelő csak jogszabályban meghatározott intézkedést tehet, és azzal nem okozhat olyan hátrányt, amely nem áll arányban az intézkedés törvényes céljával. A felügyelő csak a törvényben meghatározott feladatkörében jogosult személyes adatokat kezelni és továbbítani. Továbbá különösen fontosnak tartjuk ebből a szempontból azt a garanciális szabályt, amely szerint kényszerítő eszközök esetleges alkalmazását az intézkedést követően haladéktalanul, de legkésőbb az alkalmazást követő munkanapon jelenteni kell az illetékes rendőrkapitányságnak, amely az alkalmazás jogszerűségét kivétel nélkül minden esetben köteles kivizsgálni.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat az 1983 óta eltelt időben felhalmozódott törvényi szabályozást igénylő kérdések rendezésével megszünteti a jelenlegi szabályozási hiányosságokat, rendezi a szervezeti és személyi kérdéseket, a közhatalmi jogosítványok gyakorlásával összefüggő tárgyköröket. A javaslat illeszkedik a közbiztonság, a személyi és vagyonbiztonság, a közterületi rend érdekében tevékenykedő szervezetek jogi rendezésének sorába. A javaslatban foglaltak alapul szolgálhatnak a felügyeletek eredményesebb működéséhez. A mainál hatékonyabb közterület-felügyelet pedig jelentősen hozzájárulhat a közbiztonság megszilárdításához is, különösen akkor, ha támogatják a helyi közösségek, és jó kapcsolatot építenek ki a polgárőrséggel. A rendőrség segíteni fogja a közterület-felügyeleteket.

Kérem a tisztelt képviselőket, hogy vitassák meg és támogassák a benyújtott törvényjavaslatot, amit ez úton is elfogadásra ajánlok.

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  99  Következő    Ülésnap adatai