Készült: 2024.04.19.22:11:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

221. ülésnap (2005.05.03.), 96. felszólalás
Felszólaló Márton Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁRTON ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Én a jelen törvénymódosító javaslat 7. pontjával kapcsolatosan szeretnék néhány szót szólni.

Azzal, hogy kormánypárti képviselőtársaink benyújtották ezt a törvénymódosító javaslatot, lényegében elébe mentek néhány olyan javaslatnak, amelyet mi ellenzéki oldalról egyébként is megfogalmaztunk volna és benyújtottunk volna. Így talán valamelyest egyszerűsödött a dolog, hiszen azzal, hogy napirendre került a törvénymódosítás, tulajdonképpen több olyan témáról is tudunk beszélni, amely, úgy gondoljuk, mindenképpen fontos lenne az elkövetkezendő időszakban.

Ez a módosító javaslat, amely itt az ajánlásban 7. számmal szerepel, egy konkrét területet, illetve egy konkrét céget érint a törvény mellékletében lévő több tucat cég közül, ez pedig a Budapest Airport Rt. Az elmúlt időszakban már elég sokat lehetett hallani a kormány által tervezett privatizációról és arról, hogy bizony elég érdekes körülmények voltak, elég, ha csak a tanácsadók kiválasztására gondolunk a tanácsadói sikerdíjra vonatkozóan - itt egy kicsit ilyen Tocsik-ügyes beütései is vannak ennek a tanácsadói pályázatnak. Ez a módosító javaslat, amely, még egyszer mondom, a 7. szám alatt szerepel, azt célozza, hogy a Budapest Airport Rt. - amely egyébként, azt hiszem, bátran mondhatjuk, hogy a jelenleg még állami tulajdonban lévő legsikeresebb és legeredményesebb cégek közé tartozik - privatizációjára a kormány ne kerítsen sort.

Nem véletlen, hogy ezt mondjuk, hiszen láthatóan semmilyen különös közgazdasági indoka a privatizációnak nincs. Az Airport Rt. egy nagyon eredményesen gazdálkodó, 30 milliárd forint feletti árbevételt produkáló és kiemelkedően nyereséges - hiszen a teljes árbevételre vetítve több mint 30 százalékos eredménnyel működő - cég. Tehát azt lehet mondani, hogy igencsak példaértékű, különösen az állami tulajdonban lévő részvénytársaságok között. Mi ellenzéki oldalról úgy látjuk, semmi szükség arra, hogy az állam egyébként egy folyamatosan biztos bevételt és jó eredményt produkáló cégtől megváljon.

Csak emlékeztetni szeretnénk mindenkit, aki egy kicsit is figyelemmel kísérte az Airport Rt. történéseit az utóbbi időben, hogy közel 40 százalékos utasforgalom-bővülés mellett több mint tízmilliárd forintos eredményt produkált az elmúlt esztendőben a Budapest Airport Rt. És ha körbenézünk Európában is, akkor azt láthatjuk, hogy bár különböző megoldással, különböző tulajdonosi szerkezettel működnek ma a nagy nemzetközi repülőterek, de jellemzően sehol nem küzdenek olyan problémával, amely akár a bővítést, akár a fenntartást, a szolgáltatások fejlesztését akadályozná. Pénz mindenhol van bőven, így aztán az államnak sem szükséges eladni, hiszen egy olyan cégről van szó, amely egyébként akár európai uniós forrásokból, akár az Európai Fejlesztési Banktól bőven forráshoz juthatna.

Egyébként, teszem hozzá gyorsan zárójelben, a repülőtér fejlesztésére pedig szükség is lenne, hisz az elkövetkezendő évek dinamikus fejlődésére akkor tud igazából rácsatlakozni, ha minél hamarabb fejlesztésre kerül a repülőtér. Itt bizony, azt lehet mondani, a jelenlegi kormányzat komoly mulasztásokat követett el, hiszen elmúlt már több mint három esztendő, és semmi nem történt még a repülőtér fejlesztése kapcsán - botrányok voltak, de fejlesztés nem. Így aztán attól lehet tartani, hogy ha most még egy privatizációs huzavona is beindul, akkor tovább késik majd a reptér fejlesztése, és az új tulajdonos, az új befektető vélhetően nem abban lesz érdekelt, hogy jó sok milliárdot beruházzon, hanem ebből az igencsak vaskos eredményből minél többet kivihessen, és minél hamarabb megtérülhessen neki ez a privatizációs befektetés.

Mindezek alapján tehát mi úgy látjuk, hogy nincs értelme a Budapest Airport Rt.-t eladni, ezért is szól úgy a módosító javaslat, hogy a jelenleg még 25 százalék plusz egy szavazattal tartós állami tulajdonban maradó részt emeljük fel száz százalékra, tehát a repülőtér ne kerüljön privatizálásra. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai