Készült: 2024.04.16.13:00:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

145. ülésnap (2016.04.26.), 291. felszólalás
Felszólaló Ander Balázs (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:58


Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy látszik, senki nem méltóztatott itt maradni, senki nem akarja átvenni ezeket a tiltakozó aláírásokat.

Kérdezem, számíthatnak‑e ezek a keményen dolgozó kisemberek bármire is a kormány részéről, ha nem csupán a kormánypropaganda terepén, hanem valójában kellene őket meghallgatni, érdemben foglalkozni a panaszaikkal, valóban törődni kellene velük, nem pedig csak a habonyi demagógia szintjén hivatkozni rájuk. Megmarad‑e a MÁV Vasútőr Kft. közel 650 dolgozójának munkahelye, vagy állami támogatással kitúrja őket majd egy olyan cég, amely éhbérért, a törvényeket és egyéb jogszabályokat meg­szegve, feketén vagy szürkén foglalkoztatja dolgozóit? ‑ tettük már fel idestova három éve a Jobbik részéről az előző ciklusban is a kérdést.

Az alaphelyzet sajnos azóta is változatlan, habár maholnap a húsosfazék körül ólálkodó állami megrendelésekre ácsingózó, állami megrendelésekből extra­profitot bezsebelő kiszervezésmegrendelők gya­lá­­zatos machinációja a végkifejletéhez ér. Hiába tar­tottam az ügy miatt magam is sajtótájékoztatót, adtam nyilatkozatot a médiának, s tettem fel kérdéseimet itt, a Parlament falai között is. Cinikus módon negligálták a témát, amikor arról beszéltem, hogy el a kezekkel a vasútőröktől, és vessenek már véget annak a kormányokon átívelő gyakorlatnak, hogy a kormányközeli nagytőkések saját fejőstehenükként tekintsenek a vasútra.

A nem Európa-kompatibilis bevándorló hordák öngyilkos merényletekre is kész fanatikusai által okozott kétségkívül potenciális terrorfenyegetettség közepette a Fidesz örömmel növelné kormányzati túlhatalmát. Nem kell ahhoz biztonságpolitikai szakértőnek lenni, hogy belássuk, a teherpályaudvarokon lévő, veszélyes anyagokat szállító vagonok akár vegyi bombaként is funkcionálhatnak. Vasúti őrszobákra, jól felszerelt, megfelelően kiképzett, és nem utolsósorban komolyan megbecsült vasútvédelmi szakemberekre lenne szükség. De amikor aziránt tudakozódtam, hogy egy ilyen helyzetben akkor miért is kell gyakorlatilag kiszervezni a vasútőri tevékenységet, arra már nem volt értelmes válasz. Mint ahogyan a növekvő mértékű korrupció visszaszorításáról és a korrumpálódott politikusok elszámoltatásáról szóló vitanap alkalmával a kiszervezés körüli anomáliákról tett észrevételeim is úgy peregtek le az illetékesekről, mint a falra hányt borsó. A pénzéhes cápáknak kiszolgáltatott munkavállalók aggodalmait úgy rázták le magukról, mint kutya a vizet.

Azt már megszoktuk, hogy legyünk bármily konstruktívak, a kormány élből elutasító minden job­bikos felvetéssel kapcsolatban. Most viszont itt van nálam a kiszervezésre kárhoztatott ágazat leginkább elkötelezett dolgozóinak az aláírásait tartalmazó tiltakozó petíció paksamétája, mintegy 350 dühös vasutas neve, címe, aláírása, amit a petíciót kezdeményezők juttattak el hozzám. Ők, mivel nem értettek egyet a vasútőrség kiszervezésével a MÁV kötelékéből, felszólítják a tulajdonost, tehát a magyar államot, hogy állítsa le a vasút tevékenységeinek magánkézbe történő átjátszását.

Sokszor hangsúlyoztuk, a vasútőri feladatok kiszer­vezése hátrányosan érinti a munkavállalókat, tud­ják, a keményen dolgozó kisembereket, de magát a vasúttársaságot is. Mindez teret ad a fekete- és szür­kegazdaságnak, károsan hat a költségvetésre, és nem utolsósorban hátrányosan befolyásolhatja az időn­ként amúgy is remegő lábakon álló vasútbiztonságot.

Sajnos, senki nem táplál naiv reményeket, a kiszervezésre kerülő dolgozókat csak egy évig védi a kollektív szerződés, ezután ők is a feketegazdaság mocsarába süllyednek. Joggal kérdezzük tehát, hol van a kormányközeli személy- és vagyonvédelemben érdekelt vállalkozók pofátlan harácsolásának határa. De aggályaink eloszlatása végett bizonyítandó, hogy nincs is igazunk, és félelmeink alaptalanok, szerencsés lenne, ha évekre visszamenőleg kivizsgálnák, hogy a MÁV Zrt.-vel szerződésben lévő egyes alvállalkozóknál milyen körülmények közepette dolgoztatták a háromhavonta cserélődő, a végletekig kizsigerelt bérrabszolgákat.

Jó lenne tudni, a kormány tervez‑e átfogó NAV- vagy munkafelügyelőségi vizsgálatot az érintett területen, csak hogy rámutassanak, mindaz, amiről beszélek, amiről beszélünk, merő ellenzéki rosszindulat. Kérem, nyugtassák meg a vasútőröket, és rajtuk keresztül mindenkit: szó sincs a közpénzek vasúti területről való olyasfokú elhordásáról, ahol már nem is a nokiás doboz, hanem a vasúti vagon a lenyúlási mértékegység.

Még egyszer mondom, szégyen és gyalázat, hogy senki nincs itt a kormány részéről, pedig pontosan tudták, hogy miről fogok beszélni. Meg kellene hallgatni ezeknek a keményen dolgozó kisembereknek is a teljesen jogos panaszát. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai