Készült: 2024.03.28.16:55:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2005.06.14.), 273. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 2:44


Felszólalások:  Előző  273  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről, fejlesztéséről és a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat parlamenti részletes vitájának befejeztével szeretném ez úton megköszönni a hat parlamenti bizottságban végzett, részletekre is kiterjedő munkát, amelynek során minden bizottság támogatta a törvényjavaslat általános vitára alkalmasságát.

A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló, köznapi elnevezéssel autópálya-törvény módosításának elsődleges célja annak szabályozása volt, hogy a vagyonkezelői jogok a törvény korábbi módosításával összhangban, a törvény erejénél fogva, ellenérték nélkül az Állami Autópálya Kezelő Rt.-t mint állami tulajdonban lévő, állami feladatot ellátó gazdálkodó szervezetet illessék meg.

Az ÁAK Rt.-nek a hozzá kerülő autópályák építésének megfelelő ütemű finanszírozása céljából ez év során jelentős mértékű forrást kell bevonnia a tőkepiacokon. Ehhez rendezett vagyoni helyzet és a szóban forgó ingatlanokkal kapcsolatos vagyonkezelői jogok egyértelmű törvényi szabályozása szükséges.

A törvényjavaslathoz mindössze két módosító indítvány érkezett, ezek egyikét sem tartottuk támogathatónak. Az első módosító javaslat nem tartalmazta, hogy a törvény első mellékletébe felvenni kívánt útszakaszt hány sávban, milyen kilométerhosszban, mikori átadással tartja indokoltnak a módosító javaslatot beadó képviselő úr megjeleníteni, így az a Házszabály szerint sem volt támogatható.

A másik módosító javaslat a költségvetési törvény módosításának elhagyását javasolta. Ez a javaslat azért sem volt támogatható, mert a megemelt kezességvállalási keret az autópálya-építés - ahogyan azt elmondtuk - átmeneti finanszírozását szolgálja, így az csak időszakos jellegű. Az autópálya-törvény által érintett PPP-struktúrába való bevonásával ennek szükségessége megszűnik. A kezességvállalási keret megemelése másrészt a MÁV Rt. működési költségeit és a pályaberuházás hiteleit, továbbá a BKV Rt. hiteligényét is szolgálja.

Tisztelt Országgyűlés! Amennyiben az ÁAK Rt. vagyonkezelői helyzete rendezett, magasabb hitelminősítéssel bocsáthat ki kötvényt a nemzetközi tőkepiacokon, így finanszírozási költségei csökkennek, és ez kedvezően befolyásolhatja a szolgáltatás árát is, amelyben valamennyien érdekeltek vagyunk.

E gondolatok jegyében kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslat részletes vitáját lezárni és a kormány törekvését támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  273  Következő    Ülésnap adatai