Felszólalás adatai
237. ülésnap (2005.06.14.), 273. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dióssy Gábor |
Beosztás | gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Előadói válasz |
Videó/Felszólalás ideje | 2:44 |
Felszólalások: Előző 273 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről, fejlesztéséről és a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat parlamenti részletes vitájának befejeztével szeretném ez úton megköszönni a hat parlamenti bizottságban végzett, részletekre is kiterjedő munkát, amelynek során minden bizottság támogatta a törvényjavaslat általános vitára alkalmasságát.
A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló, köznapi elnevezéssel autópálya-törvény módosításának elsődleges célja annak szabályozása volt, hogy a vagyonkezelői jogok a törvény korábbi módosításával összhangban, a törvény erejénél fogva, ellenérték nélkül az Állami Autópálya Kezelő Rt.-t mint állami tulajdonban lévő, állami feladatot ellátó gazdálkodó szervezetet illessék meg.
Az ÁAK Rt.-nek a hozzá kerülő autópályák építésének megfelelő ütemű finanszírozása céljából ez év során jelentős mértékű forrást kell bevonnia a tőkepiacokon. Ehhez rendezett vagyoni helyzet és a szóban forgó ingatlanokkal kapcsolatos vagyonkezelői jogok egyértelmű törvényi szabályozása szükséges.
A törvényjavaslathoz mindössze két módosító indítvány érkezett, ezek egyikét sem tartottuk támogathatónak. Az első módosító javaslat nem tartalmazta, hogy a törvény első mellékletébe felvenni kívánt útszakaszt hány sávban, milyen kilométerhosszban, mikori átadással tartja indokoltnak a módosító javaslatot beadó képviselő úr megjeleníteni, így az a Házszabály szerint sem volt támogatható.
A másik módosító javaslat a költségvetési törvény módosításának elhagyását javasolta. Ez a javaslat azért sem volt támogatható, mert a megemelt kezességvállalási keret az autópálya-építés - ahogyan azt elmondtuk - átmeneti finanszírozását szolgálja, így az csak időszakos jellegű. Az autópálya-törvény által érintett PPP-struktúrába való bevonásával ennek szükségessége megszűnik. A kezességvállalási keret megemelése másrészt a MÁV Rt. működési költségeit és a pályaberuházás hiteleit, továbbá a BKV Rt. hiteligényét is szolgálja.
Tisztelt Országgyűlés! Amennyiben az ÁAK Rt. vagyonkezelői helyzete rendezett, magasabb hitelminősítéssel bocsáthat ki kötvényt a nemzetközi tőkepiacokon, így finanszírozási költségei csökkennek, és ez kedvezően befolyásolhatja a szolgáltatás árát is, amelyben valamennyien érdekeltek vagyunk.
E gondolatok jegyében kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslat részletes vitáját lezárni és a kormány törekvését támogatni szíveskedjenek.
Köszönöm szépen.
Felszólalások: Előző 273 Következő Ülésnap adatai