Készült: 2024.03.28.11:34:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

101. ülésnap (2019.12.09.),  77-80. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 12:33


Felszólalások:   73-76   77-80   81-84      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény, valamint az egyes törvényeknek a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvénnyel kapcsolatos módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája.

(12.40)

A kormány-előterjesztés T/8019. számon és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Salacz László képviselő úrnak, a bizottság előadójának.

DR. SALACZ LÁSZLÓ, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2019. december 5-én tartott ülésén megtárgyalta a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény, valamint egyes törvényeknek a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvénnyel kapcsolatos módosításáról szóló T/8019. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 22 igen szavazattal, 5 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta. Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő javaslat mind a létszámgazdálkodás, mind a kormányzati jogviszonnyal kapcsolatos szabályozás tekintetében a törvény alkalmazhatóságának könnyebbé tételét kívánja szolgálni. Ily módon szervezetgazdaságossági és hatékonysági szempontok alapján lehetővé teszi, hogy a Miniszterelnöki Kormányiroda, valamint a minisztériumok esetében közös hivatali szervezet legyen létrehozható. Ennek legfőbb indoka, hogy a központi kormányzati igazgatási szervek esetében a funkcionális feladatok ellátása, mint például a pénzügyi, jogi és koordinációs tevékenységek, nagyban hasonló munkamegosztási és szervezeti keretek között működnek. A módosító javaslat 2020. január 1. napjától megszünteti a területi és a központi kormánytisztviselőkre vonatkozó szabályozás kettősségét. Ezzel a kormányhivatalok dolgozóira is kiterjesztésre kerül a kódex által bevezetett illetmény- és elismerési rendszer, felváltva a szenioritás elvére épülő előmeneteli rendszert.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő javaslat olyan megoldásokat tartalmaz, amelyek hatékonyabbá, egyszerűbbé és egységesebbé teszik a kormánytisztviselők foglalkoztatását meghatározó törvényi szabályozást. Mindezekre tekintettel kérem a benyújtott javaslat támogatását.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az államtitkár úr jelezte, a vita későbbi szakaszában kíván szólni. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a kijelölt Igazságügyi bizottság nem állított előadót. Most a képviselői felszólalások következnek. Ezek közben, mivel időkeretes tárgyalás van, kétperces hozzászólásokra nincs lehetőség. Kérdezem, kíváne valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Senki sem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom.

Megadom a szót Soltész Miklós államtitkár úrnak. Parancsoljon, államtitkár úr!

SOLTÉSZ MIKLÓS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A kormányzati igazgatásról szóló törvény 2019. január 1-jén lépett hatályba, amely bevezette az álláshelyalapú létszámgazdálkodást, amely paradigmaváltást eredményezett a kormányzati humánerőforrás-gazdálkodásban. A 2019 márciusának közepéig tartott átmeneti időszak során a kormány, a miniszterelnök javaslatainak figyelembevételével megállapította a kormányzati igazgatási szervek alaplétszámba tartozó álláshelyeinek számát és besorolását. Az álláshelyekkel kapcsolatos eljárások során szerzett tapasztalatok indokolttá tették a törvény létszámgazdálkodásról szóló részének módosítását annak érdekében, hogy gyakorlati kihívásokra jobban reagáljon. Ezen túl más javaslatok is idekerültek, sokak által vitatott kérdések is, amelyre még külön ki fogok térni.

A törvényjavaslat kiegészül azzal tehát, hogy az ifjúságügyért felelős miniszter által vezetett minisztériumban helyettes államtitkárként kinevezhető az a büntetlen előéletű, az országgyűlési képviselők választásán választható személy is, aki a kormányzati igazgatásról szóló törvényben előírt szakképzettséggel nem rendelkezik, de annak megszerzésére irányuló képzésben vesz részt, feltéve, hogy a helyettes államtitkár feladatkörébe tartozik az ifjúságüggyel kapcsolatos feladatok ellátása.

A következő változtatás. Hatályon kívül helyezi az indítvány a kormányzati igazgatásról szóló törvény mellékletéből azon rendelkezést, ami alapján a közszolgálati alapnyilvántartás részét képezi az érdekképviseletben betöltött tagságra vonatkozó adatok nyilvántartása.

A következő változás. A fővárosi, megyei kormányhivatalok kormánytisztviselőire a központi kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőire irányadó szabályokat kell a törvényjavaslat hatálybalépését követően alkalmazni.

A kormányhivataloknál alkalmazandó szolgálati elismerési és végkielégítési szabály azonban továbbra is hatályban marad, ami kedvezőbb, mint a központi kormányzati igazgatási szervek foglalkoztatottjaira vonatkozó szabály. Mivel szolgálati elismerés a kormányhivataloknál már húsz év szolgálati jogviszony után jár  míg a központi szerveknél 25 évnyi jogviszony után , míg a központi szerveknél 20 év szolgálati után már nem nő a végkielégítés mértéke, a kormányhivataloknál még 25 év után kéthavi illetménnyel magasabb végkielégítés jár, mint a központi hivataloknál.

A következő változtatás. Kiegészül a kormányzati igazgatásról szóló törvény szerinti szabadságok köre egy újabb pótszabadsággal. Minden olyan kormánytisztviselő, aki az 50. életévét betöltötte, és nem jogosult gyermekek után járó pótszabadságra, illetve vezetői pótszabadságra, évente 3 munkanapnyi pótszabadságot vehet igénybe az alapszabadságán és az álláshely besorolásához igazodó pótszabadságon felül.

A következő változtatás. Megteremti annak lehetőségét a módosítás, hogy a Honvédelmi Minisztériumban, valamint a Belügyminisztériumban a kabinetfőnököknek hivatásos szolgálati jogviszonyban álló, a honvédek jogállásáról szóló törvény szerint a minisztériumba vezényelt vagy kirendelt személy, illetve a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerint a minisztériumba vezényelt személy is kinevezhető legyen.

Szintén a Honvédelmi Minisztériumot érintő változás, hogy a szervezeti egységhez nem rendelt álláshely lesz létrehozható a Magyar Honvédséggel való kapcsolattartás, valamint a kiemelt gazdálkodási feladatok koordinálása céljára.

Az államtitkári illetményekre a következő vonatkozik. Az államtitkár illetményére vonatkozó szabályokat oly módon differenciálja a módosító indítvány, hogy azok az államtitkárok, akik egyidejűleg országgyűlési képviselői mandátumot is betöltenek, továbbra is a jelenleginek megfelelő mértékű illetményre jogosultak, míg a többi államtitkár a közigazgatási államtitkári illetménynek megfelelő illetményre jogosult, melynek a törvény szerinti illetménysávon belüli összegét a miniszter állapította meg.

A következő változtatás: az ombudsman és a nemzeti adatvédelmi intézet, információs hivatal elnöke jelenleg miniszteri illetményre és 50 százalékos pótlékra jogosult. Ezt a benyújtott törvényjavaslat akként módosítaná, hogy a közigazgatási államtitkári illetménysáv felső határának megfelelő összegre legyenek a jövőben jogosultak. Ezt a módosító indítvány úgy módosítja, hogy az ombudsman és az adatvédelmi, információs hivatal elnöke az országgyűlési képviselői tiszteletdíj két és félszeresére lesz jogosult havonta.

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala főtitkárának illetménye a törvényjavaslat szerint a helyettes államtitkári illetménysáv felső határának megfelelő összegű lesz.

A módosító indítvány szerint a Nemzeti Emlékezet Bizottságának elnöke a törvény szerinti közigazgatási államtitkári illetmény felső határának megfelelő illetményre lesz jogosult.

A módosító indítvány bevezeti a Magyar Diplomáciai Akadémiában folytatott képzés támogatására, valamint a diplomataképzés rendszerében történő tanulmányok támogatására, illetve a külügyi és külgazdasági szakmai ismeretek ágazati szintű fejlesztésére és elsajátítására a külpolitikáért felelős miniszter által működtetett külügyi szakmai ösztöndíjprogramot.

Tisztelt Országgyűlés! Visszatérnék az első változtatásra, mégpedig azért, mert nagyon fontos kiemelni, hogy aki ifjúsági ügyért felelős helyettes államtitkár lesz, és akinek a lehetősége megadatik fiatalként államtitkárként dolgozni, mindenképpen fontos arról tudni, hogy csak ezen a területen igaz ez a változtatás. Én csak az ellenzéki média, az ellenzéki képviselők felé szeretném jelezni, hogy eközben van egy 16 éves lány, úgynevezett Greta Thunberg, aki mindenféle zagyvaságot kiabál a világba, de mégis felemelik a legmagasabb szintekre, és ő akarja befolyásolni a világot, mindenféle képzettség nélkül.

(12.50)

Vagy volt egy Nagy Blanka nevezetű hölgy, akit trágárságról ismertek meg, és önkormányzati képviselő akart lenni; hála istennek, megbukott. Vagy volt egy olyan politikus az Európai Unióban, úgynevezett Martin Schulz, aki érettségi nélkül  idézőjelben joghallgató  az Európai Parlament elnöke, a szocialisták vezetője volt, és a mai magyar baloldalnak nagyszerű jóbarátja. Hiába neki sem volt érettségije sem, és így is vezette az Uniót.

Mindamellett pedig hozzá kell tennem sajnos, hogy nem minden az, hogyha valakinek van végzettsége. Itt volt Gyurcsány Ferenc, itt volt Draskovics Tibor, hiába voltak közgazdászok, ők maguk mondták: majd’ beledöglöttem, hogy másfél évig úgy kellett tenni, mint hogyha kormányoztunk volna, ehelyett hazudtunk reggel, éjjel meg este. És tönkre is tették az országot.

Hadd térjek ki a Jobbik gyakornoki programjában lévő fiatalokra is! Biztos jó szándékú, jó célt szolgált volna, de érdekes volt, hogy képviselőjük, Stummer képviselő úr azt mondta, felszámoljuk a Jobbik gyakornoki programjának prostitúciós jellegét.

Én elhiszem, hogy sok-sok jó ötlettel tudnak önök előállni abban a tekintetben, hogy miért ne legyen ez a fiatal hölgy ifjúságért felelős helyettes államtitkár. De majd meglátjuk; Novák Kata, aki államtitkárként nagyon jól vezette a családügyet is, biztos vagyok benne, hogy itt is jó döntést hoz. Köszönöm szépen a figyelmüket, és kérem az Országgyűlés többségét, hogy segítse ennek a módosító indítványnak az elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   73-76   77-80   81-84      Ülésnap adatai