Készült: 2024.03.29.09:29:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

180. ülésnap (2012.04.16.), 237. felszólalás
Felszólaló Dr. Staudt Gábor (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó Alkotmányügyi bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:02


Felszólalások:  Előző  237  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. STAUDT GÁBOR, az alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottság előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Abban a ritka helyzetben vagyok, hogy többségi véleményt is tudok tolmácsolni, ugyanis a bizottság az általános vitára való alkalmasságot egyhangúlag támogatta, igaz, egyébként az LMP-s képviselő nem volt jelen, tehát lehet, hogy ez ennek a következménye. Viszont elhangzott egy-két olyan kifogás vagy meglátás, amit talán fontosnak tartok elmondani, lévén, ha azokat elfogadják - ezek a meglátások az ellenzék részéről jöttek, egyébként hosszú vita nem volt -, és úgy gondoltuk, ha a plenáris ülésen meg tudjuk ezeket a pontokat érdemben vitatni, befogadnak néhány javaslatot, akkor egy jobb és hatékonyabb törvényt is el tudunk fogadni.

Mik voltak ezek? Azzal mindenki egyetértett, hogy a fogyasztói jogokat, a fogyasztói védelmet hatékonyabban, az elmúlt jogi szabályozás problémáit, tapasztalatait figyelembe véve kell megalkotni. Nagyon örültünk, hogy számtalan külső vélemény részben figyelembe lett véve a törvényjavaslatnál, tehát a társadalmi vita, amennyire rálátásom volt, megvalósult. Megkaptuk egyébként az Országos Kereskedelmi Szövetség véleményét is, amelyben részben az egyetértéséről, részben az egyet nem értéséről tájékoztattak, de mindenképpen megvolt a lehetőségük a véleménynyilvánításra, és azt ki is fejezték.

Ami kérdés volt, és felmerült a bizottság ülésén, az, hogy a fogyasztó fogalmát mennyire szeretnénk kiterjeszteni. Ez egy fontos, kardinális kérdés. Az idézett szövetség egyébként nehezményezte, hogy a természetes személyek helyett ez a vállalkozásokra is ki lesz terjesztve, olyan vállalkozásokra, amelyek nem a gazdasági tevékenységük körében végeznek bizonyos feladatot, illetve az árubeszerzésben vesznek részt. Elhangzott a bizottságban a kormányzat jelen lévő képviselőjétől, és itt Szatmáry államtitkár úr is úgy fogalmazott, hogy ezzel a kis- és középvállalkozásokat szeretnék jobb helyzetbe hozni. Egyszerű példa lehet, amikor például előfizetői szerződést köt egy kisvállalkozás, akkor az az energetikai multinacionális cég, amelyik ezt a szolgáltatást nyújtja, és mondjuk a kis- és középvállalkozással nincsenek egy szinten, egyértelmű, hogy a kisvállalkozás is fogyasztó, de hozzáteszem, ez viszont minden vállalkozásra vonatkozik. Nem tudom, lehet-e, ha lehet, akkor kellene valamiféle méretnagyságban valamiféle megszorítást alkalmazni, mert jelen pillanatban egy multinacionális cég is, ha nem a gazdasági tevékenysége körében folytatja azt a tevékenységet, akkor bizony, bizony, fogyasztónak minősül. Ezt ma már egy kicsit talán erősnek érezzük. Tehát az rendben van, hogy a kisvállalkozókat ilyen formában be szeretnénk emelni, de kellene valamiféle megoldást találni arra, hogy a legnagyobbakat ebből a körből kizárjuk.

Felmerült még az ügyfélszolgálatok kérdése is az ellenzék részéről. Nagyon jó, hogy vannak ezek, és ennek a felállítását, működtetését megpróbálják számon kérni, de felmerült az, hogy számos esetben a fogyasztók nem érik el, vagy a valós problémáikkal egy telefonos rendszert érnek el, vagy egy gombnyomásos, bonyolult rendszeren keresztül lehetne eljutni egy olyan emberhez, aki legalább élőszóban felveszi a telefont, vagy ezek az ügyfélszolgálatok nagyon messze vannak. Egyébként a legtöbb esetben ezt olyan cégek alkalmazzák, amelyek elég nagyok, jelentős piaci ráhatással, befolyással és jelentős tőkével rendelkeznek, tehát nyilván meg lehetne oldani, hogy valamiféle normális ügyfélszolgálattal való ellátottságot biztosítsanak, hozzátéve, hogy ez nekik nyilván nagyobb pénzbe kerülne, vagy nagyobb ráfordítást igényelne. Nagyon szeretnénk, ha erre is lehetőség lenne, vagy a szabályozó kontrollrendszerek megteremtenék azt, hogy ne csak egy kisvállalkozástól, középvállalkozástól követeljük meg, hogy egy telefonvonalat vagy egy kisebb ügyfélszolgálatot üzemeltessen, hanem a nagy cégektől, a multicégektől ezzel arányosan, megfelelően hatékony, elérhető és a fogyasztókhoz közel lévő ügyfélszolgálatokat tudjanak, nemcsak létrehozni, hanem üzemeltetni is.

Nagyjából összefoglaltam az elhangzott véleményeket. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  237  Következő    Ülésnap adatai