Készült: 2024.03.28.11:59:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

283. ülésnap (2006.01.30.), 158. felszólalás
Felszólaló Rácz Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:25


Felszólalások:  Előző  158  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÁCZ RÓBERT (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Olyan országban élünk, ahol a világon talán egyedülálló módon a benzinnek lassan nagyobb az adó-, mint a szénhidrogén-tartalma. Az autók a csillagászati regisztrációs díj, a magas áfa meg a gyenge forint miatt szinte luxusberuházásnak számítanak, és a családok legféltettebb vagyontárgyai. Ezért azt hihetnénk, hogy a kormány az extrasarcból, ha nem is jó, de legalábbis elfogadható szinten tartja a magyar úthálózatot. De ahogyan azt mindenki, aki már autózott, a saját ülepén is tapasztalhatta, ez nem így van. Hazánk lassan a 115 millió kátyú országa, útjaink komolyabb kihívást jelentenek autónak, sofőrnek, utasnak, mint a Párizs-Dakar-rali. Törik a tengely, reped a gömbfej, koccan a fog, nyakát szegi a biciklista.

Az összeesküvés-elméletekre fogékony lélek azt hihetné, hogy az autószerelő- és a gumislobbi tartja sakkban a kormányt valamifajta zsíros üzlet reményében. De felesleges valamiféle misztikus összeesküvést vizionálni a Wolfsburg-Torino-Wartburg-féltengely mentén, ha van egyszerűbb magyarázat is: a teljes alkalmatlanság és a nemtörődömség. Kátyú van, megoldás meg nincs.

De a kormánynak köszönhetően már legalább beszélhetünk róla. Felhívhatjuk a kátyúvonalat, és elmondhatjuk, mi nyomja a lelkünket. A kátyú persze marad, de kiadjuk a gőzt, mint a telefonos lelkisegély-szolgálatnál, mert ha dumával, fecsegéssel, kioktatással lehetne kátyút tömködni, akkor nálunk lennének a világ legjobb útjai.

A kérdés az, hogy kívánnak-e tanulmányutat szervezni egy másik országba, a kies Albániától a fagyos Norvégián át a dübörgő gazdaságú Romániáig, hogy kilessék, hogyan kell tisztességesen megépíteni és karbantartani az utakat, hogy azok akár két hónapot is kibírjanak, még olyan extrém, váratlanul beköszöntő körülmények között is, mint a tél.

Szóval - és ez itt a lényeg - lesz-e megoldás a telefonos kátyúzáson túl a polgárok életét megkeserítő új magyar átokra: a lyukas aszfaltra, vagy marad az új magyar extrém sport, a tereprali? Vagy - és ez a legvalószínűbb - itt bármilyen változás már egy új, felelősebb kormánytól várható.

Köszönöm a válaszát, ha megkísérli azt. (Taps az ellenzéki padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  158  Következő    Ülésnap adatai