Felszólalás adatai
114. ülésnap (2020.03.24.), 92. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Csárdi Antal (LMP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | vezérszónoki felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 17:12 |
Felszólalások: Előző 92 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
CSÁRDI ANTAL, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az alapkérdés az, hogy szükségese a hatékony védekezéshez az, hogy idő- és tartalmi korlátok nélkül kapjanak felhatalmazást. Azt gondolom, hogy ez nem szükséges. Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy Kocsis Máténak igaza van, önök a kétharmados többség birtokában eddig is megcsinálhattak bármit. Teszem hozzá, hogy meg is tettek. Most pont abból adódik az önök félelme, hogy ne adja isten, de az önök padsoraiból esetleg több képviselő megbetegszik, és ezt a vékony kétharmados többséget elveszítik. Erről szól ez a törvényjavaslat itt előttünk. Az ellenzék eddig is támogatta és ezután is támogatja a veszélyhelyzet meghosszabbítását, és támogatja az eddig megtett intézkedések további meghosszabbítását is. Ahogy szocialista vezérszónok képviselőtársam elmondta, be van nyújtva egy módosító javaslat, ami azt gondolom, hogy nagyon rövid úton vágja át a gordiuszi csomót. A kérdés az, hogy vane önökben egészen pici szándék a konszenzusra. Ez a kérdés. Én ezt most nem tudom megválaszolni, ez a kérdés nyitva marad, mert ahogy az előbb elhangzott még előttünk van a bizottsági tárgyalás és a szavazás, tehát azt gondolom, még van idő arra, hogy önök, mondjuk úgy, hogy belátásra térjenek, és tegyenek gesztust. Igen, a kétharmad birtokában ez egy gesztus. S azt gondolom, hogy az ilyen típusú erős gesztusoknál nincs nagyobb bizalmat építő dolog.
De nagy kérdés az elhangzott az eddigi vitában , hogy a jelenlegi helyzet árt a járvány kezelésének. Engedjék meg, hogy elmondjam, szerintem mi árt a járvány kezelésének. Árt például az a csökkentett tájékoztatás, amit az operatív törzs napi sajtótájékoztatóin tapasztalunk. Ez árt. Árt a közbizalomnak, árt a társadalomnak, azon keresztül, hogy bizonytalanságban tartja a társadalmat, ez a bizonytalanság pedig félelmet szül. Meggyőződésem, hogy ezt nem engedhetjük meg magunknak.
Önök is ismerik azt az idézetet, hogy egy demokrata nem fél. De egy demokrata a társadalmat sem akarja félelemben tartani, és nem akar azon keresztül hatalmat gyakorolni! Azt gondolom, hogy tisztességes, átfogó, teljes körű tájékoztatásra van szükség, és teljesen elfogadhatatlan az, hogy az operatív törzs sajtótájékoztatóin gúnyos megjegyzésekkel illetik az újságírókat, persze csak azokat, akik önöknek nem szimpatikusak. Ez árt a védekezésnek.
De árt a védekezésnek az is, ha nem mutatunk példát. Nekem is elő kell hoznom S. Nagy István esetét. S. Nagy István esete két dologra tökéletesen rámutat. Egyrészt rámutat arra, hogy az önök padsoraiban a személyes felelősségvállalás, mondjuk úgy, hogy bizonyos hiányosságokat mutat. S. Nagy István… (Hollik István: B. Nagy László!) bocsánat, B. Nagy László, igaz, bocsánat… (Zaj, közbeszólások.) Tehát azt gondolom, az a tény, hogy ő kockázatos, lehetséges, potenciális fertőzöttként itt töltötte a tegnapi és a mai napot is, az egy felelőtlenség. Meg lehet engem győzni ennek az ellenkezőjéről, csak nagyon nehéz lesz. Ez ugyanakkor rámutat arra is, hogy az a kontaktvizsgálat és a hozzáköthető intézkedések, tehát az a protokoll, amit ma az önök utasításai alapján az egészségügyi intézmények elvégeznek, azok nem érnek semmit. Nem érnek semmit, hiszen ha valakiről bebizonyosodott, hogy fertőzött a vírussal, a Covid-vírussal, annak hatósági karanténban kéne lennie. Nem önkéntes házi karanténban, hanem a hatóságnak kellene kimondania, hogy tisztelt uram, ön személyes kapcsolatot tartott fenn egy fertőzött emberrel, ezért aztán önt hatósági karantén alá fogjuk helyezni. Ez nem történt meg. A kérdés az, hogy miért nem történt meg. Ja, persze, hiszen két kétharmados szavazás is volt az elmúlt napokban, és nem merték megengedni maguknak, hogy kiessen a szavazógépezetből egy ember. Na, ez gyengíti a védekezés hatékonyságát!
De jelentősen gyengíti a védekezés hatékonyságát az eszközök minőségi és mennyiségi hiánya is. Nagyon szépen hangzott miniszterelnök úr tegnapi jelentése hogy az ő szavaival éljek , amikor elmondta, hogy másfél millió sebészmaszk van készleten. Azt nem tette hozzá, hiszen nem tudhatott róla, hogy engem az operatív törzs csütörtökön lehet, hogy szerdán, de én úgy emlékszem, csütörtökön arról tájékoztatott, hogy egy-két napon belül hazánkban lesz és kiosztásra kerül 250 millió darab sebészeti maszk. Még azt is megkérdeztem tőle, hogy ezeknek a maszkoknak a beszerzésével a kormány támogatjae az önkormányzatok védekezését, vagy ezért majd fizetni kell. Ezt nem tudta megmondani, és ezen keresztül értelemszerűen a felmerülő költséget sem tudtuk megbecsülni.
(15.50)
De amikor a magyar kormány olyan nem létező sebészmaszkokkal akarja megoldani a védekezést mert 250 millió 2-3 nap múlva megérkezik, mondta az operatív törzs egyik tagja csütörtökön, ma azonban kedd van, ha jól emlékszem, és tegnap másfél millió maszkról kaptunk tájékoztatást , tehát ha sebészmaszkokkal akarják megoldani a védekezést, akkor nagyon gyorsan az olasz úton találhatjuk magunkat. A sebészmaszkokról vagy ezekről a papírmaszkokról ugyanis gyakorlatilag szakemberek tucatjai mondták el, hogy nem védenek a fertőzés ellen. Egyszerűen nem védenek. Ha én fertőzött vagyok és viselem, az csökkenti annak kockázatát, hogy a velem szemben álló megkapja, de egyébként ennek a védelmi értéke megkérdőjelezhető a szakemberek szerint is. Az azonban egyértelmű, azt gondolom, hogy ha egészséges vagyok, akkor a sebészmaszk semmilyen formában, sehogyan sem véd. Ez kockázata a védekezésnek.
Mint ahogy kockázata az is, hogy 129 ezer minősített maszkot említett a miniszterelnök úr, amihez 24 643 bevethető, orvosi szolgálatra alkalmas személy van, és van egészségügyi szakdolgozó 105 ezer. Ez párszázas kerekítéssel 130 ezer ember, ami azt jelenti, hogy ez a 129 ezer minősített maszk egynapi ellátmányra elég. De értem én, hogy majd osztozkodni kell, hogy értelemszerűen az intenzív ellátásban dolgozók kapják meg első körben. De ha megnézzük a háziorvosok számát, csak a 65 év alattiakét, ha megnézzük az intenzív osztályon dolgozó egészségügyi dolgozók számát, orvostól az ápolóig, és megnézzük példának okáért a mentősök számát, akkor ki fog derülni, hogy ez a 129 ezer maszk amiből jó esetben naponta kettőt használ el az ember, ez az ajánlás, de ha naponta egyet visel egész nap, akkor még az is elfogadható, ezek nem moshatók, nem tisztíthatók, tehát másnap már nem használhatók fel , azt gondolom, az is rendkívül kevés. És nem beszéltünk egy szót sem azokról az önkormányzati feladatokkal összefüggő védekezési eszközökről, amelyek például az idősek ellátásával kapcsolatban merülnek fel.
Az önkormányzatok megkapták szerintem helyesen azt a feladatot, hogy gondoskodjanak a településükön élő idősekről. Kérem tisztelettel, tisztelt Ház, egyértelműen ki lehet mondani, hogy nagyobb településeken ezt a munkát jelen jogszabályi környezetben csak önkéntesekkel lehet elvégeztetni. De eljöne az önkéntes segíteni a védekezésben, ha az önkormányzat nem tud neki tisztességes, valódi védelmet nyújtó felszerelést biztosítani? Nem fog eljönni, tisztelt hölgyeim és uraim! Ha a belvárosi kerületek példájából indulok ki, akkor azt lehet mondani, hogy ennek a feladatnak az ellátásához körülbelül kerületenként kétszáz és háromszáz fő közötti önkéntesre van szükség. Ha ezt felszorozzuk a 23 kerülettel, vagy megnézzük a nagyobb városokat az országban, akkor hamar ki fog derülni, hogy az ő felszereléssel való ellátottságuk sem biztosított ilyen körülmények között. És nem beszéltünk azokról a munkatársakról, akiknek megint csak kötelező feladata a hatósági karanténban tartott emberek ellátása. Erről miért nem beszélünk? Ezek önkormányzati feladatok. És nem beszéltünk értelemszerűen azokról a köztisztviselőkről, akik ma is a frontvonalban állnak, postásokról, nem beszéltünk sofőrökről, nem beszéltünk betegszállítókról. Tehát gyönyörű a felsorolás, nagyon jól hangzik, hogy 129 ezer darab. Ki tud maga elé képzelni 130 ezer darab maszkot? (Nacsa Lőrinc és Böröcz László jelentkezik.) Az nagyon jól hangzik. Szuper, két képviselőtársam jelentkezett, hogy maga elé tudja képzelni. Akkor bizonyára azt is látják, képviselőtársaim, hogy ez milyen hihetetlen villámgyorsan fog elfogyni. Azt gondolom, hogy mivel ezek a felszerelések nem állnak rendelkezésre az önkormányzatoknál, a védekezési szint frontvonalában, ez csökkenti és árt a járvány kezelésének.
Ami segítene, az a tesztelés. Persze, két hete, mint a papagájok mantrázzuk, hogy tessék tesztelni, vásárolni, vásárolni és tesztelni. Mindannyian ismerjük az olasz Vo’ városát, ahol egy 3000 fős településen csak a teszteléssel sikerült a betegek számát nullára redukálni. Mert amivel nem számol a magyar kormány, az azoknak a betegeknek a sokasága, akik nem mutatnak tünetet. Nem mutat tünetet, de fertőz. Ha nem mutat tünetet, akkor nem is kell ellene védekezni mondja a magyar kormány. Ez nincs így. Ha mi nem állunk neki annak, hogy a tesztelések radikális növelésével megelőzzük a terjedést, akkor úgy fogunk járni, mint Olaszország. Azt gondolom, hogy már most is, ebben a korai szakaszban azt mutatják a statisztikai számok, hogy az európai átlagot meghaladó a halálozás aránya.
Ahelyett, hogy önök hatékony lépéseket tennének, és ehhez nem kell ez a törvény sem, behoznak egy olyan törvényt, amelyet demokrata beállítottságú ember el nem fogadhat. Nem fogadhat el, és nem azért, mert azt feltételezem, hogy vissza akar vele élni a kormány, hanem azért, mert a garanciák nincsenek benne, és azért, mert ha valóban nincs takargatnivalója, hátsó szándéka a kormányzatnak, akkor el lehet fogadni a módosító javaslatok sokasága közül legalább egyet.
(Az elnöki széket dr. Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)
Itt elhangzott már 90 nap, 120 nap, elhangzott már… Nem is tudom, milyen javaslatok hangzottak el csak a vezérszónoki felszólalások kapcsán. Azt gondolom, hogy ez az alapkérdés. Ez az alapkérdés, hogy miért ezt akarják hangosan elfogadtatni, ahelyett, hogy hatékony lépéseket tennének. Igen, ismerem a választ. Azt válaszolta erre a miniszterelnök úr, hogy hiánycikk a minősített maszk, egyszerűen hiánycikknek számít. Én emlékszem arra, amikor miniszterelnök úr arról beszélt rendkívül büszkén, hogy a kínai kormány milyen hihetetlen nagy stratégiai partnere Magyarországnak, és hogy a kínai-magyar barátság, ez a megtörhetetlen, ez bizony, él és még sokáig fog élni. De akkor kérem tisztelettel, ha a miniszterelnök úr nem hazudott, és tényleg ilyen jó a kapcsolatunk a kínai kormánnyal és én nem feltételezem, hogy hazudott volna a miniszterelnök úr , akkor hogy lehet az, hogy Magyarország Kormánya nem ült le a kínai kormánnyal tárgyalni, hogy abból a napi másfél milliós legyártott mennyiségből olyan mennyiségben vásárolhassunk, ami egyébként kielégíti a védekezéshez szükséges szükségleteket?
Azt gondolom, hogy ezek az alapkérdések, és amennyiben a Fidesz-KDNP-többségnek van szándéka, akarata, hogy megállapodás szülessen és szülessen meg a nemzeti egység, akkor minden lehetőségük megvan ehhez. Pestiesen szólva: a labda az önök térfelén pattog. Nagyon remélem, hogy megfontolják az általam és a képviselőtársaim által elmondottakat, és születik megállapodás. Köszönöm szépen a szót.
(16.00)
Bocsánat, még egy fél gondolatot hadd tegyek hozzá! Miniszter Asszony! Arra szeretném illő tisztelettel kérni, hogy amennyiben van rá mód, akkor a válaszát ne a zárszóban mondja el, hátha tudunk még reagálni rá. Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 92 Következő Ülésnap adatai