Készült: 2024.03.29.01:18:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

321. ülésnap (2013.11.05.), 6. felszólalás
Felszólaló Tóbiás József (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓBIÁS JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt hiszem, abban egyetértünk, hogy a társadalmi mobilitásban, a tudáshoz való hozzáférésben és a tudással való hasznos gazdálkodásban az az alapkérdés vagy az az alapcél, hogy szuverén emberek a mindenkori hatalomtól függetlenül alakíthassák a véleményüket egy országban.

Az elmúlt három évben a társadalmi mobilitás tekintetében visszaesés tapasztalható Magyarországon, hiszen ma, miközben szegényebbek vagyunk, mint három éve, eközben a közös befizetéseinkből pontosan erre a területre többet fordíthatnánk. Hiszen egy kiváló oktatási rendszer épülhetne fel, eközben Magyarországon az elmúlt három évben évente százmilliárd forinttal kevesebbet költ a jelenlegi kormány az oktatásra. E mögött még lehetne, ha akarnánk, egy gazdaságpolitikai vitát lefolytatni, de mégis az alapkérdés az, hogy milyen társadalmi filozófia húzódik meg a kormány szándékaiban, amely mögött ezek a konkrét cselekvések öltenek testet.

Az első, amit mi látunk, az, hogy tanulatlan közmunkások tanulatlan gyermekei a gigastadionok árnyékában tapsolhatnak a békemenetnek - körülbelül ez az a vízió, amit mi látunk ma Magyarországon. Olyan emberek, akik abba a helyzetbe kerülve nem kritizálhatják, nem válthatják le az akár most, akár később regnáló hatalmakat. Ennek érdekében a teljes oktatási rendszer átalakításának az a célja, hogy azt a függőségi viszonyt alakítsa ki, ahol a szuverenitás, az öngondoskodás, a közösségi tér teljes felszámolása a cél. Az általános iskolák tömeges bezárása, összevonása, a maradéknak az állami kézben történő irányítása elsősorban nem a pénzbeszedésről szól. Legyen világos, hogy nem is volt és most sincs olyan kényszer, amely ezt a célt szolgálta volna, sőt abban valószínűleg egyetértés van, hogy a jövőre, a jövőbe még többet kellene befektetni. Ehhez képest a spórolás érve nem áll meg, hanem sokkal inkább egy függőségi viszonyrendszer kialakítása jött létre, amelyben betonudvaron, iskolai folyosón kell napi ál-testnevelésórákat tartani, miközben a pedagógusokat agyon lehet hajszolni, miközben a fizetéseket lehet csökkenteni, a szakszervezeteiket ki lehet (Vincze László közbeszólása.) iktatni a rendszerből, és a saját ejtőernyőseiket (Babák Mihály: Szűzanyám!) lehet föléjük helyezni, vagy ahogy éppen a minap kiderült, inkább nem nevez ki senkit a kormány konkrétan 200 iskola esetében.

Ha a szakmunkásjövőképről beszélünk, akkor azt látjuk, hogy ez valójában egy gyártósor részét képezi, résztudásokat, részelemeket kell biztosítani a szakmunkásdiáknak, de nem szabad az egészet megismernie, mert akkor önálló döntésekre lenne képes, ebből adódóan csak és kizárólag részfolyamatokra terjed ki az oktatás, ezáltal a függőség és a kiszolgáltatottsági rész növekszik. Továbbá, ha a gimnazistákról beszélünk, akkor viszont világos, hogy csak a jövedelmi viszonyokhoz kötődően (Közbeszólások a Fidesz soraiból. - Az elnök csenget.) határozza meg a jelenlegi kormány a tudáshoz való hozzáférésüket, a főiskolákat és az egyetemeket módszeresen iktatja ki, úgymond teszi a szuverenitását elvéve újabb függőségi viszonyba, mert úgy érzik, hogy így tudják a hatalmukat a tudás területén biztosítani.

Önök azt ígérték 2010-ben, hogy nem lesz tandíj. Ma horribilis tandíjat fizet meg az a szülő, aki szeretné a gyermekét ehhez a helyzethez igazítva is tudással ellátni. De mit mondjon az a több százezer család, akinek nincs tandíjra pénze, nem tudja az amúgy jó képességű, tehetséges, szorgalmas diák gyermekét helyzetbe hozni a jövő szempontjából? Az ingyenes felsőoktatás ideája, a társadalmi mobilitásnak a szolgálata lehet, hogy van benne némi túlzás, némi korrekció, amit el kellett volna végezni, de senki sem gondolta, hogy pont az ellenkezője lesz igaz, hogy szó szerint rázárták a jövőre az ajtót, a gyermekek orra előtt.

(8.50)

Ahhoz, hogy ezen változtatni lehessen, valódi tudást, valódi önkormányzatiságot, valódi szuverenitást kell biztosítani az iskoláknak. Az elképzelhetetlen, hogy Marekné Pintér Aranka vezető asszony, aki a Klebelsberg-intézet vezetője, döntse el, hogy mi jó Bácsalmásnak, vagy hogy szembesüljön azzal, hogy Ürömön is szoktak az iskolában fénymásolni. Elképzelhetetlen, hogy az egyetemi tandíj rendszere fennmaradjon, azt el kell takarítani a belépés esélye szempontjából, mert akkor van Magyarországon valódi társadalmi mobilitás, akkor van esély, ha ezek a gátak felszakadnak.

Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai