Készült: 2024.03.29.12:20:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2005.09.12.), 288. felszólalás
Felszólaló Dr. Garai István Levente (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAI ISTVÁN LEVENTE (MSZP): Elnök úr, köszönöm szépen a szót. Úgy néz ki, hogy a kormányzati erőforrások teljes mértékig kimerültek, azért remélem, a mondókámat megfelelő helyen majd veszik, és ez érvényes talán a többi képviselőtársamra is, akik napirend után jelentősnek gondolt témában próbálnak hozzászólni. (Erdős Norbert tapsol.)

Infrastrukturális beruházásról lesz szó. Még mielőtt kritikai megjegyzéseket tennék, egy-két köszönő szó a kormányzati tevékenységnek Kiskunfélegyháza környékéről. Örülünk annak, hogy az M5-ös autópálya megfizethetővé vált annak idején, illetve nemsokára Szegedig autózhatunk az új autópályán, illetve, hogy folytatódik a Budapest-Kecskemét-Szeged vasútvonal rekonstrukciója. Ennek szintén örülünk, ezzel közelebb fog kerülni Budapest Kiskunfélegyházához, legalábbis időben. Városföld és Kiskunfélegyháza között épül a második vágány. Ugyancsak nagyon örülünk annak, hogy uniós forrásból, csaknem 2 millió forint (Sic!) felhasználásával meg fog épülni a Kiskunfélegyházát nyugatról elkerülő út.

Ugyanakkor úgy néz ki, hogy egy helyben topogunk a kunszállási autópálya-csomópont megépítésével kapcsolatban, és ez azért is fájó dolog, mert itt egy több cikluson átívelő kormányzati ígérethalmaz végkifejlete hiányzik a megépülő csomópont képében. Még annak idején Lotz Károly is ígéretet tett ennek a csomópontnak a megépítésére. Az eredeti engedélyezési tervben - itt az M5-ös autópályára gondolok - is szerepelt a kunszállási csomópont, és az eredeti koncessziós szerződésben a koncesszor kötelezettségeként fogalmazódott meg a csomópont 2001 végéig történő kiépítése, és akkor még ez úgy íródott, hogy ez a koncesszor saját költségén fog megtörténni.

A kötelezettség teljesítéséről a Fidesz-kormány idején a magyar állam határozatlan időre lemondott, így az AKA Rt. jelen pillanatban erre, mármint az autópálya-csomópont megépítésére, már nem kényszeríthető. Ugyanakkor az előző ígéreteknek megfelelően további kormányzati ígéretek születtek a megvalósításra. Ennek megfelelően beruházások indultak a környéken. Egyet említenék, egy 2 milliárd forintos, óriás malomberuházást, ami nemsokára készen lesz. Ez azért is érdekes, mert kétszer 50 ezer tonna szállítási teljesítményt igényel. Amennyiben itt nem épül meg az autópálya-csomópont, akkor ez a környező utakra fog zúdulni. Ha valaki ismeri Kiskunfélegyháza és Kecskemét között a régi E5-ös állapotát, akkor meg tudja érteni, hogy ez mit jelent.

Kicsit felforrósodott a levegő, amikor az elutasítást követően tudomásunkra jutott, hogy az AKA Rt. üzemi fordulót akar építeni a kérelmezett csomóponttól mintegy két kilométerre. Ekkor fölmerült az a kérdés, hogy mi mennyi, hogy őnekik megéri. Dióssy Gábor államtitkár úr egy ilyen napirend utáni hozzászólásom alkalmával - akkor itt volt a teremben - 800 millió-1 milliárd forintos építési költséget említett. Később egy olyan papír került a kezembe szintén a minisztériumból, hogy a kunszállási csomópont többe fog kerülni, mint a balástyai, ami 2,37 milliárd forintba került, tehát itt körülbelül háromszoros nagyságrendbeli különbség van, ami egy olyan ellentmondás, amit igazán nehéz feloldani.

Informális csatornáim szerint kompromisszumos műszaki tartalommal mintegy 300-400 millió forintból a csomópont megépíthető lenne, hiszen van egy kiszélesített felüljáró, lassító- és gyorsítósáv, megtörténtek a kisajátítások, ennek megfelelően tiszták a tulajdonviszonyok. Körülbelül 4500-5000 embert érintene a csomópont megépítése, kunszállásiakat, fülöpjakabiakat, a Bugacon élők egy részét, a Jakabszálláson élők egy részét, de még a Városföld déli részén élők egy részét is. Körülbelül 300 ember ingázik naponta. A környéken péküzem, tésztaüzem, mezőgazdasági állattenyésztő telepek működnek, és a primőr áruk szállítása is magától értetődően elég jelentős a környéken, ami több száz járműegységet jelentene naponta.

Én úgy érzem, hogy a szakmai érvek mellett a jó értelemben vett politikai érveket felsorolva - hogy az ígéret szép szó, ha betartjuk, úgy jó - ezt a kompromisszumos műszaki tartalommal rendelkező autópálya-csomópontot ildomos volna megépíteni, és akkor egy olyan megoldás születne, ami egyrészt célszerű lenne, másrészt szükségszerű és szakszerű, és nem utolsósorban tisztességes megoldás visszatekintve az elmúlt évek különböző kormányzati ígéreteire.

Tehát innen is kérem a kormányzati tényezőket, áttételesen képviselőtársaimat is, hogy ha ez a kérdés a parlament elé kerül, segítsenek, és az ott élők megelégedésére ez a beruházás minél előbb épüljön meg. Mindenkinek köszönöm a türelmét, és hogy meghallgattak és kitartottak ebben a késői órában.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai