Készült: 2024.04.18.02:51:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

183. ülésnap (2012.04.24.), 122. felszólalás
Felszólaló Mile Lajos (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:58


Felszólalások:  Előző  122  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MILE LAJOS (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársaim! Nem mindig osztjuk a kormánypártok történelmivé stilizált politikai búját és örömét, de amikor ártatlan áldozatok emlékéről van szó, nincs köztünk vita. Nem is lehet, hiszen reményeink szerint az ilyen esetekben szemléleti és értékvállalási azonosságaink vannak. A magyar történelem elmúlt évszázada sajnos bővelkedett olyan veszteségekben, tragédiákban, amelyekről sokáig beszélni sem lehetett, sőt az áldozatokat nyilvánosan megsiratni sem.

Ahogy az egyes ember életében, úgy a nagyobb közösség történetében is a múlttal való szembenézés és a múlt feldolgozása a felvállalt, őszinte gyásszal kezdődik. Nemcsak a veszteséget elszenvedő egyén szempontjából közömbös, hogy milyen színű diktatúra pusztította el szülőjét, barátját vagy gyermekét, a szenvedés általános és közös. Az emberi szenvedés tömegtermelésében pedig megosztott első hely illeti meg a két XX. századi totalitárius rendszert, a kommunizmust és a nácizmust. Ahogy a szenvedés közös nevezőt teremt, ugyanúgy nem lehet erkölcsi különbséget tenni a felelősség kérdésében sem. Rudolf Höss, az auschwitzi tábor parancsnoka és Garasin Rudolf, Recsk és a magyar táborok ÁVH-s főnöke ugyanúgy, ugyanolyan értelemben voltak tömeggyilkosok. Nincs helye tehát semmilyen versenyeztető összevetésnek.

De a szenvedés nemcsak erkölcsi minőségében teszi egyenrangúvá, részvétet érdemlő, meggyászolandó felebaráttá az áldozatokat. A két totalitárius rendszer abban is közös volt, hogy a legkülönbözőbb meggyőződésű világnézetű egyéneket minősített kiiktatandó tényezővé. Különösen igaz ez a háború után munkatáborokba, gulágra hurcolt százezrekre. Számosan voltak köztük jobb- és baloldali meggyőződésű magyarok, de talán még többen politikával semmilyen módon nem foglalkozó szerencsétlen áldozatok, akiket szinte véletlenszerűen szippantott be a gulágkonszern rabszolga-termelési terve.

Egészen elképesztő esetekről is van tudomásunk. Halad a szerelvény, a vagonok zsúfoltak a szerencsétlen sorsú áldozatokkal, ám az egyik orosz őr észreveszi, hogy valamelyik csoportban létszámhiány van. Egy kis falu mellett lassít, megáll a szerelvény; katonák ugrálnak le a vonatról, és az éppen a kútra vízért menő fiatalasszonyt mindent további nélkül bevágják a vagonba. Darab, darab - és ez nem egyedi eset volt. Sokan kerültek úgy tragikus helyzetbe, hogy szinte nem is értették, mi történik velük. A főhajtás során jó, ha erre is emlékezünk. Én magam is úgy nőttem föl, hogy csak suttogva, félelemmel telve mondtak egy-egy mondatot a szörnyűségekről, családi körben is, rokonok között is.

1990-re jutottunk el odáig, hogy lehetőségem nyílt a málenkij robot útvonalának lefilmezésére Kárpátalján. Szolyváig mentünk, hiszen itt volt a központi gyűjtő- és elosztótábor. Találkozhattam túlélőkkel, az áldozatok leszármazottaival, megemlékezéseket, újratemetéseket tartottunk. A tábor látványa, hangulata szavakkal nehezen visszaadható, az emberek fájdalma pedig megrendítő volt. Még ekkor is érzékelni lehetett szavaikban, tekintetükben a félelmet és a rettenetet. A szemtanúk, túlélők elbeszélései is tele voltak szorongással, jóllehet érzékelhető volt az alapvető emberi vágy a megemlékezésre, a gyötrelmek kibeszélésére, az egész rémséges időszak megismertetésére.

A diktatúrák története ugyanis mindig rendkívül sok fehér foltot tartalmaz. Nem ismerjük a málenkij robot áldozatainak pontos számát, csak becsléseink vannak arról, hogy összesen hány magyar állampolgár raboskodott a gulágon. A történészek munkáját így különösen nehézzé teszi, hogy a fogva tartó szervezet másik állam erőszakszervezete volt. Nem tudunk bizonyosat arról, hogy milyen iratok maradtak fenn, és milyen adatok tűntek végleg el a gulág bürokratikus hordalékából. Itt azonban a magyar államnak még lehetnének eszközei. Ha közös az akarat a történelmi tisztánlátásra, akkor talán tenni is lehetne valamit a történészek munkájának megkönnyítésére.

A főhajtás, a gyász, az erkölcsi elégtétel elengedhetetlen a múlt lezárásához. A XX. század totalitárius rendszerének áldozatai különböző okból, különböző helyzetekben, különböző állami szervek erőszakkitörései nyomán váltak áldozattá. Helyes és támogatjuk a megörökítést szolgáló szándékot. De kérjük, fontolják meg, hogy az emléknapok számának szaporítása egy bizonyos ponton túl az eredeti szándék ellen is hathat. Nem növeli a történelmi érzékenységet, hanem éppen a fásultságot fokozhatja. A megemlékezésre vagy visszatekintésre nemcsak az erkölcsi késztetés miatt van szükség, jóllehet a morális adósság kiegyenlítése a legégetőbb, hanem a történelmi tudat pontosítása is kiemelkedő feladat.

Az én generációm sajnos azt szokhatta meg az iskolai évek alatt a korabeli híradásokat, elemzéseket látva, olvasva, hogy a XX. század történelmének egy részét elhallgatják, egy másik részéről szemérmetlenül hazudnak a korszak korifeusai. A történelmi köztudatban és a közvélekedésben a múltról kialakított kép a tudományos igényességen, a pontos ismereteken túl a jelen értelmezéséhez és a jövő alakításához is nagyban hozzájárul. Így találkozik az áldozatokra való visszaemlékezés erkölcsi kényszere a jövőért vállalt morális felelősséggel.

A Lehet Más a Politika ennek reményében és képviseletében támogatja a határozati javaslatot. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az LMP, szórványos taps a kormányzó pártok és a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  122  Következő    Ülésnap adatai