Készült: 2024.04.25.23:45:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

52. ülésnap (1999.03.02.), 293. felszólalás
Felszólaló Márton Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:29


Felszólalások:  Előző  293  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁRTON ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Ahogy az a H/812-es országgyűlési határozat címében is szerepel, itt nem a NATO- és a békepartnerségi programban végzett csapatmozgásokat, hanem a bilaterális egyezményeken alapuló gyakorlatokat találhatjuk a határozati javaslat dokumentumaiban.

Az anyag összeállításakor, ahogy azt a tájékoztatásban is a honvédelmi és a külügyi bizottság ülésén hallottuk, a honvédelmi tárca számára az a három pilléren álló szempontrendszer volt az irányelv, melyet az előző ciklus honvédelmi bizottsága, valamint az Országgyűlés is konszenzussal elfogadott irányelvként, miszerint csak abban az esetben minősül fegyveres erő általi és előzetes hozzájárulást igénylő határátlépésnek, ha az adott konkrét esetben a következő három feltétel együttesen megvalósul. Vagyis, ha a tevékenység az alaprendeltetéséből fakadó feladatok begyakorlására irányul, szervezeti keretekben, katonai vezetés alatt valósul meg és a feladatokra vonatkozó szabályzatok előírásának betartásával történik.

Ez tehát az a hármas szempontrendszer, amely mint rendező elv működött az anyag összeállításánál, már ami a csapatmozgások kategóriabesorolását illeti.

(19.10)

Azok az országhatár átlépésével járó katonai mozgások, amelyek nem a fenti kategóriahármasba tartoznak - ilyenek például a látogatások, bemutatók, repülőnapon történő részvételek -, bár katonai szervezeti keretek között, katonai vezetés alatt valósulnak meg, nem hozhatók közvetlen kapcsolatba az alapfeladatokra való felkészítéssel, illetve azok begyakorlásával. Az ilyen tevékenységekre, feladatokra nem a kiképzési szabályzatok előírásai, hanem más előírások és szabályok vonatkoznak. Tehát a fenti elvek alapján kerültek csoportosításra a határozati javaslatban foglalt csapatmozgások.

Az első részben - már ami az I. fejezetet illeti - a parlamenti hozzájárulást igénylő csapatmozgásokról kaphatunk átfogó képet, valamint a hazai gyakorló- és lőterek külföldiek által történő tervezett igénybevételeit találhatjuk meg. Ez található a II. fejezetben.

A második részben az előzetes parlamenti jóváhagyást nem igénylő csapatmozgások találhatók tájékoztató céllal, mint ahogy ez az anyagból is kiderül.

A kezünkben lévő határozati javaslatról elmondható, hogy a csapatmozgások felsorolásán, rövid leírásán túl költségtervezést és bevételi tervet is tartalmaz, amely egyértelműen utal arra, hogy a javaslat szakmailag jól előkészített, részletesen kimunkált. Az anyag részletes áttanulmányozása után látható, hogy a csapatmozgások tervezésénél egyfajta szimmetria, egyensúlyra törekvés is érvényesült.

Úgy gondolom, összességében elmondható, hogy a gyakorlatokon való részvétel a csapatok kiképzési színvonalát emeli, a lő- és gyakorlóterek átengedése pedig bevételt jelent a Magyar Honvédség, illetve a területileg illetékes önkormányzatok részére.

Közös érdekünk a Magyar Honvédség alkalmazhatóságának magas szinten tartása és az anyagi-technikai lehetőségekhez mérten továbbfejlesztése. A most tárgyalt határozati javaslatban szereplő két- és többoldalú kapcsolatokon alapuló gyakorlatok többek között ezeket a célokat is szolgálják. A külföldi fegyveres erők magyarországi tartózkodásának speciális, újszerű formája a hazai gyakorló- és lőterek térítés ellenében történő igénybevétele. 1997-ben szlovén, olasz és holland, 1998-ban olasz fegyveres erők ilyen jellegű gyakorlatára került sor.

1999-re a határozati javaslat elkészítéséig a tájékoztatás szerint az olasz és a szlovén féltől érkezett igénybevételi szándék hazai lőterekre. A közös kiképzések, gyakorlatok és rakéta-éleslövészetek, valamint a látogatások költségei 317 millió forint összegben a tájékoztatás szerint a tárca költségvetésében szerepelnek, így a csapatmozgások jóváhagyása többletköltséggel nem jár. Összességében megállapítható, hogy a beterjesztett határozati javaslatban foglalt gyakorlatokon, rendezvényeken való részvétel hozzájárul az érintett egységek kiképzési színvonalának emeléséhez, elősegíti a tapasztalatcserét, és mindezeken felül bevételt jelent a honvédelmi tárca, valamint az érintett önkormányzatok számára is.

Az elmondottak alapján a határozati javaslatot a két módosító indítvánnyal együtt jónak tartjuk, és a tisztelt Ház részére elfogadásra javasoljuk a Fidesz-frakció nevében is. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  293  Következő    Ülésnap adatai