Készült: 2024.04.26.00:07:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

183. ülésnap (2008.12.02.), 478. felszólalás
Felszólaló Gulyás József (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:43


Felszólalások:  Előző  478  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Sajnos nem először, illetve sajnos újra szólni kell a kisvasutak ellehetetlenülése okán. Az elmúlt években a hazai keskeny nyomközű vasútvonalak fennmaradása minden korábbi ígéret ellenére sajnos egyre kérdésesebbé vált. Jelenleg nincs a hazai kisvasutaknak olyan finanszírozási megoldása, amelynek segítségével legalább tervezhetővé válna akár csak a következő esztendőre a kisvasutak üzemeltetése, működtetése.

A működtetés, üzemeltetés mára teljesen ellehetetlenült, tulajdonképpen nincsenek kiszámítható források erre a célra, könnyebb helyzetben vannak a nagyok által fönntartott kisvasutak, mint a MÁV vagy a GySEV által, illetve az erdőgazdaságok által fenntartott kisvasutak, ugyanakkor vannak olyanok, mint a nagybörzsönyi kisvasutak, amelyek esetében vagy más önkormányzati fenntartású kisvasutak esetében forráshiányos önkormányzatok állnak tulajdonképpen a kisvasút működtetése mögött. Miközben ezeknek a kisvasutaknak a turisztikai jelentősége egy térség szempontjából, a turisztikai vonzerő szempontjából meghatározó, aközben úgy tűnik, hogy nincs megfelelő, végiggondolt szabályozás, kiszámítható finanszírozási modell ezeknek a vasutaknak a működtetésére.

Hiába készültek megalapozott tanulmányok, így például az Önkormányzati Minisztérium turisztikai államtitkársága megbízásából, a mai napig nem született meg a megfelelő kormánydöntés. Hiába született olyan javaslat, hogy önálló költségvetési soron biztosítsák a kisvasutak, illetve a turisztikai célokat szolgáló közösségi közlekedési eszközök működésének a finanszírozását, sajnos ilyen tartalmú kormánydöntés ez idáig nem született. Pedig ez a központi forrás az eddig több helyen, elaprózva, pántlikázva szereplő kisvasúti fillérek szakmai alapon történő centralizálását, egyesítését jelenthette volna, és ilyen módon megteremthető lett volna a kiszámítható finanszírozás.

Pár héttel ezelőtt, amikor itt a parlamentben szóvá tettem ezt az ügyet, és egyrészt annak okán szóltam erről, hogy az idei finanszírozásban semmi sincs rendben, hogy elsősorban az önkormányzati fenntartásból működő kisvasutak esetében az FVM egy mindösszesen 16 millió forintos pályázati keretösszegből nyújtott kvázi pályázati lehetőséget az üzemeltetők számára, abban bíztam, hogy talán sikerül valahogy közelebb kerülni a megoldáshoz egyrészt az ez évi finanszírozás tekintetében, bár már messze az év végén vagyunk, másrészt a kiszámítható, biztonságos jövő évi tervezés okán, hiszen a költségvetési vita indulásakor hangzott el ez a felszólalás. Nos, azóta például a Börzsöny Kisvasút Nonprofit Kft. nem tudott hozzáférni ehhez a pályázati lehetőséghez, mert olyan pályázati kiírás született, ami nem tette lehetővé, hogy pályázzon, így az ilyen kisvasutak esetében ez a lehetőség is elszállni látszik.

Akkor az államtitkár úr a válaszában arról beszélt, hogy nagyon sok európai uniós operatív program tartalmaz olyan előirányzatokat, olyan pályázati lehetőségeket, amelyeket a támogatásra igényt tartó szervezetek igényelhetnek. Aztán utalt rá, hogy ezeket most nem fogja fölsorolni időhiányra tekintettel, ugyanakkor tudvalevő, hogy ezek a források működési támogatásra nem hívhatók le, ezt nyilván az államtitkár úr is tudja. És az a kérdés, hogy ennek az évnek a végén vajon hozhatóak-e olyan helyzetbe az üzemeltetők, akik egyre lehetetlenebb körülmények között látják el a feladatukat - én ismerek olyan, az üzemeltetésben közreműködőt, aki szívszerelem okán a saját forrásait, a saját lehetőségét, anyagi eszközeit is belerakja az üzemeltetésbe azért, hogy egyszerűen ne álljon le a kisvasút, illetve ne lehetetlenüljön el a működés, mert van bennük egy bizalom, van egy szenvedély ezekben az emberekben, hogy ha már egyszer például olyan jelentős, a térség, Nagybörzsöny vonzerejét erősítő uniós támogatásból megvalósuló projektet sikerült elindítani, ami a Szob-Nagybörzsöny közötti kisvasútnak a teljes turisztikai célú helyreállítása, akkor azt gondolják, addig is működni kell a már meglevő útszakaszon a kisvasutaknak, és abban bíznak, hogy ha ez a beruházás megvalósul, akkor a térség vonzerejét sikerül erősíteni.

Három olyan javaslatot szeretnék összefoglalóan mondani, amit szorgalmaznak az érintettek. Az egyik a korábbi eljárási hatósági követelmények visszaállítása és általában a vasúti szabályozás újragondolása. A másik, amiről hosszasabban beszéltem, az a kiszámítható, biztonságos finanszírozás. A harmadik pedig, amiről korábban szó esett, államtitkár úr is utalt rá, tárcaközi bizottság jött létre korábban, tehát a kormányközi, a kormányon belüli egyeztetés az érintettek bevonásával.

(21.50)

Bízom abban, hogy a kormány, miután nem először és nem utoljára van napirenden ez a kérdés, tesz érdemi lépéseket az ellehetetlenülés megakadályozása érdekében. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  478  Következő    Ülésnap adatai