Készült: 2024.04.26.00:32:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

171. ülésnap (2008.11.04.), 46. felszólalás
Felszólaló Dr. Hoffmann Rózsa (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:25


Felszólalások:  Előző  46  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HOFFMANN RÓZSA (KDNP): Köszönöm, elnök úr. Az oktatás eredményessége társadalmunk, hazánk sikerének záloga. Egy ország legnagyobb kincse polgárainak tudása, szakképzettsége, felkészültsége, ezért a színvonalas oktatás megteremtését tartom a legjobb befektetésnek.

Tisztelt Országgyűlés! Ezek nem az én szavaim, nem is a Kereszténydemokrata Néppárt szavai, hanem az Oktatási és Kulturális Minisztérium és miniszter által meghirdetett "Új iskola, új tudás" programnak a bevezető üzenete, amelyet Hiller István miniszter úr kézjegyével is ellátott. Ezzel a gondolattal hirdette meg az OKM ezt a programot, járta vele az országot, mintegy száz fórumot tartva. E programnak jóllehet nem minden részelemével értettünk egyet, de örültünk.

Reménykedve vártuk azt, hogy majd a költségvetésben az "Új tudás" programnak az üzenete a számok nyelvére is le lesz fordítva. Ám mélységesen csalódtunk. A költségvetés semmiben nem támasztja alá azt a lendületet, az oktatásnak azt a prioritását, amelyet a kormány által meghirdetett program végül is megígért.

(12.10)

Már előre hallom néhány kormánypárti képviselő replikáit, hogy persze, pénzügyi válság van, pénzügyi megszorítás, ilyen körülmények között nem lehet az oktatásügyre többet fordítani. Ne fárasszák magukat, tisztelt képviselőtársak, ilyen válaszokkal, ezt nem tudjuk elfogadni, két ok miatt. Először is: világosan kell látni, hogy ennek a mély válságnak, amibe belezuhantunk, az oka egyrészt az a megelőző hat év, amelyben a szocialista és szabad demokrata koalíció kormányzott, és bizony, elhibázott gazdaságpolitikája gyengítette le ennyire az országot.

A másik, ami miatt viszont nem fogadható el ez az érvelés, az az, hogy még ha pénzügyi válság van, ha hiányzik is a pénz, akkor is ki kellene tudni jelölni azokat a prioritásokat - ahogy Demendi képviselő úr mondta, azokat a kitörési pontokat -, amelyeknek köszönhetően várható lenne majd az, hogy az ország kimászik ebből a gödörből. Nos, nem ez történt. Ilyen kitörési pont lehetne - megengedem, az agrárium mellett, de azt megelőzően - az oktatás, amely amúgy is kivérzett állapotban van. Iskoláink olyan körülmények között dolgoznak már, hogy pár ezer forintos éves folyóirat-megrendeléseket kell lemondaniuk, mert a költségvetésükből erre nem futja.

Nézzük most a számok nyelvén, hogy a költségvetés mit ígér a közoktatásnak! A legfontosabb támogatási kategória az úgynevezett közoktatási alap-hozzájárulás, amely 2007-ben 2 millió 550 ezer forint volt. Ugyanennyi volt 2008-ban is. Most a legújabb költségvetési variációban ez 2 millió 450 ezer forintra zsugorodott, ami önmagában üzenetértékű: csökken, még a 2007-es szintet sem éri el, amit, ha megszorzunk az inflációs rátával, bizony láthatjuk, hogy az iskoláink a nyomor szélére fognak sodródni.

De nézzük a másik területet, a fejlődés igazi motorját, amely minden szervezet fel tud virágoztatni - régi tudása ez a vezetéstudománynak -, ez pedig az emberi tőke, a humán erőforrás, ha úgy mondjuk. Az "Új tudás" program, jóllehet vitatható módon, de mégis örömünkre azért elég jelentős pénzt próbált a pedagógusok bérére fordítani, elsősorban a pályakezdő pedagógusokra, ebben volt a vita, de örömmel fogadtuk a tényt, a szándékot, hogy ezt megemelje. Nos, a költségvetésben már egyetlen szó sincsen a pedagógusbér-emelésről. Ugyancsak ígérte az "Új tudás" program az iskolai vezetők bérpótlékának jelentős emelését. Erről sincsen már szó a költségvetésben.

Ha bárki veszi a fáradságot, hogy akár csak fél órát beszélgessen egy iskolai vezetővel, és tájékozódjék arról, hogy mi mindent vár el tőle az oktatási rendszer, micsoda embertelen munkát végez, micsoda óriási felelősség nyomja a vállát, akkor azt hiszem, szükségtelen lenne indokolni, hogy az a méltatlan bérezés, amiben ők részesülnek, megmagyarázza azt a helyzetet, hogy Magyarországon egy-egy igazgatói pályázatra alig jelentkezik valaki.

"Mi olyan oktatási rendszerért dolgozunk, amelyben motivált és felkészült tanárok foglalkoznak gyermekeinkkel korszerű körülmények között." - írja megint csak az "Új tudás" program. Valóban várható-e ezek után alulbérezett, kiéheztetett, ígéretekkel hitegetett, majd az ígéretekben csalatkozott pedagógusoktól az a fajta lendület, amire szüksége lenne az oktatásnak, megjegyzem, nem is közvetlenül az oktatásnak, hanem az egész országnak, hogy végre fejlődjék az, ami egyelőre zuhan?

Nos, ilyen költségvetési kondíciók között bűn azzal áltatni az OKM honlapjára ellátogató olvasókat, hogy az "Új tudás" program mi mindent ígér, ezért indítványoznám az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak, hogy ezt vonja vissza. Illetve egy másik indítványunk is volna, ez talán jobban hangzik, és ezzel tudnánk inkább azonosulni: ne vonja vissza, hanem harcolja ki azokat a kondíciókat, amelyeket megígért, és amelyekre az országnak bizony szüksége van.

Ezek miatt a Kereszténydemokrata Néppárt ezt a költségvetést bizony nem tudja támogatni, mert nincsenek meg benne azok a kitörési pontok, jelesül az oktatás területén, amelytől várható lenne, hogy nem ismétlődik ez a mostani helyzet 1-2-3 vagy 10 év múlva, amely valóban az oktatás színvonalát és ezáltal az egész ország tudásszintjét emelné.

De van más problémánk is még a költségvetéssel kapcsolatban, röviden. Ha már kevés is a pénz, ha már csökkent is az összkeret, akkor is elvárható volna, hogy az oktatási kormányzat legalább a saját prioritásaihoz hű maradjon. Nem ezt tette, mindenből elvett egy kicsit, 2-5-10-11 százalékot. Nézzünk csak néhány ilyen, általa meghirdetett prioritást: az esélyegyenlőség mindannyiunk által vallott érték és fontos; a sajátos nevelési igényű gyerekek 240 ezer forintra tervezett normatíváját 228 ezerre csökkentette. Vagy egy másik, legalább ilyen fájdalmas, a konduktív pedagógia, amely valódi hungarikum, kitörési pont, az egész világon tiszteletet szerzett a magyar pedagógia magának a konduktív pedagógia kapcsán, a 260 ezer forintos normatívát 228 ezerre csökkentették. Sorolhatnám a bölcsődei ellátás, a gyermekvédelmi különleges és speciális ellátás csökkentését és így tovább.

Még egy mozzanatot említek meg, amely szintén a kormánynak is prioritása, és mi magunk is a legfontosabb tennivalók közé soroljuk, ez pedig a szakképzés. Az iskolai gyakorlati oktatásra szánt keretek csökkennek mind a 9-10., mind a későbbi évfolyamokon, és ez különösen fájdalmas akkor, amikor a költségvetés megszorítása miatt várhatóan jelentősen zsugorodni fognak azok a vállalkozások, amelyek a szakképzésben a szakoktatásnak helyet adnak. Nem tudom, felmérte-e a kormányzat, hogy hová fog vezetni, ha nem lesz gyakorlati helye a fiataljainknak.

Nos, tehát az említettek miatt a költségvetés a Kereszténydemokrata Néppárt számára nem támogatható. Volt már rá példa a magyar történelemben, hogy nehéz helyzetben is az oktatást ki tudták emelni, gondoljunk csak a klebelsbergi időkre, aki meg tudta oldani ennél talán nehezebb körülmények között is.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a Fidesz, a KDNP és az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  46  Következő    Ülésnap adatai