Készült: 2024.03.28.15:13:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2011.04.11.), 54. felszólalás
Felszólaló Halász János (Fidesz)
Beosztás nemzeti erőforrás minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:30


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HALÁSZ JÁNOS nemzeti erőforrás minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Sajnálattal értesültem azokról a történésekről, amelyeket az interpellációjában leírt. Ne felejtsük el, hogy a legtöbb iskolai konfliktusnak nem oka, nem kiváltója és nem is egyetlen helyszíne az oktatás, hanem általános társadalmi problémák jelennek meg benne, amelyekre ugyanolyan szabályok és retorziók érvényesek, mint az élet bármely más területén.

Az oktatás mint szakma és szakmai irányítás látszólag kevésbé hatékony, ám hitünk szerint a Btk.-nál fontosabb eszközökkel képes kezelni a kérdést. Az iskola rendjét alapvetően a törvényes iskolai rend, vagyis a tanulás-tanítás jogainak rehabilitálásában látjuk, a nevelés szükségességének deklarálásában. A felmerülő problémák megelőzésére, kezelésére új pedagógiai módszerek általánossá tételével olyan tanulói foglalkozásokat kell nyújtani, amelyek lekötik a tanulók figyelmét, és támogatják aktív részvételüket a tanulói foglalkozásokon.

A pedagógiai megoldásokat azért helyezzük előtérbe, mert a nevelési-oktatási intézményeknek ez az egyetlen hatékony és a többség által is elfogadott kizárólagos eszköze. Ennek érdekében biztosítjuk, hogy a pedagógusok tanácsot, segítséget kapjanak az iskolai erőszak szakszerű kezeléséhez a szakszolgálatok keretei között és a nevelési tanácsadókban dolgozó pszichológusoktól, továbbá a pedagógus-továbbképzés keretei között. Ezért is teremtettük meg a 2011. évi költségvetési törvényben a pedagógusok továbbképzését támogató jogcímet és az ahhoz kapcsolódó támogatási rendszert. Így mindennapos gyakorlattá válhatnak a konfliktust megelőző, erőszakot csökkentő eljárások. Amennyiben az iskolákban általában használt pedagógiai és iskolai dokumentumokban leírt módszerek nem vezetnek eredményre, a gyermekvédelmi intézkedések, a szabálysértési jog és végső esetben a büntetőjog nyújthat segítséget.

Amint az ön előtt is ismert, 2010 nyarán éppen a pedagógusok védelme érdekében történő erőteljesebb állami fellépés céljából került sor a büntető törvénykönyv módosítására. A törvénymódosítás a közoktatásban dolgozók fokozottabb büntetőjogi védelmét teremtette meg azzal, hogy a közfeladatot ellátó személyek köréből kiemelve külön, önállóan is nevesítette a közoktatásról szóló törvényben meghatározott közfeladatot ellátó pedagógust, illetőleg a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottat. Ezen túlmenően a sérelmükre elkövetett bűncselekmények esetében az általános szabályokhoz képest megemelt mértékben, alapesetben 1-5 évig, minősített esetben 2-8 évig, illetve 5-10 évig terjedő szabadságvesztésben állapította meg a kiszabható büntetési tételek mértékét. A pedagógus fokozott büntetőjogi védelme tehát biztosított a jelenlegi jogszabályi keretek között is, persze arra is szükség van, hogy indokolt esetben az eljárás gyors és következetes legyen. Mindemellett a gyermeki jogok védelmére is épp olyan gondot fordítunk, mint a pedagógusok jogaira.

Tisztelettel kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai