Készült: 2025.07.08.14:02:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

111. ülésnap, 41. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:11

Felszólalások:  <<  41  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Való igaz, az európai uniós csatlakozás egyik legkézzelfoghatóbb és számomra talán legszebb pillanata lesz, amikor Szlovénia, Ausztria és Szlovákia felé megszűnik a határellenőrzés, átjárhatóvá válnak a határok december 21-étől.

A határ két oldalán fekvő községek, városok között tragikus módon megszakított közlekedési kapcsolatokat vitathatatlanul újjá kell építeni. Egyetlen kérdés, hogy melyeket, milyen sorrendben, mikor és miből. A településközi utak gazdasági, társadalmi jelentőségét felismerve a kormány eddig is számos intézkedést hozott, és számos előkészületet tett. A kormányhatározatban rögzítettük, hogy készüljön felmérés arról, hogy a jövőbeni schengeni belső határszakaszokon mely utak megújítása szükséges. A mintegy 1100 kilométer hosszú belső határon Szlovénia, Ausztria és Szlovákia felé 84 újjáépítendő utat jelöltünk meg, Győr-Moson-Sopron megyéből Ausztria felé 12, Szlovákia felé a Dunán keresztül 4 átkelési lehetőséget jelöltünk meg. Ebből az osztrák határszakaszon, Vas megyében 6, Győr-Moson-Sopron megyében 2 új út szerepel, az elmúlt évben ez a 2 új út meg is épült. Az idén ősszel aláírtuk a magyar-szlovák kormányközi egyezményt, amely Szécsény és Pető, valamint Ráróspuszta és Rárós között két híd építését rögzítette az Ipoly folyó felett.

Sajnos azt is látni kell azonban, hogy nemcsak a határ mentén hiányoznak bizonyos helyi infrastrukturális kapcsolatok. Ma az országban mintegy 500 zsáktelepülés létezik, amelyek ugyanúgy nélkülözik az összeköttetést a szomszéd községekkel, mint a határ menti települések. Ezek számára is megfelelő összeköttetést kell biztosítanunk. Mint látható, a mennyiségek miatt ez elsősorban anyagi kérdés.

(14.30)

A határon átvezető helyi utak, hidak újjáépítésének finanszírozását - az Európai Unió különböző regionális és transznacionális pályázati konstrukcióit kihasználva - több forrásból célszerű megoldani. A szubszidiaritás elve alapján elsődlegesen a régióknak kell felmérniük és a szomszéd országokkal egyeztetniük, majd annak alapján rangsorolniuk az igényeket. Az állam pedig ehhez a mindenkori költségvetési keretek között nyújthat kiegészítő támogatást. Ennek részletes eljárási rendjére a közeljövőben javaslatot teszünk, előzetesen egyeztetve azt az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériummal és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel.

Valóban nemcsak a nyugati, de a keleti határszakaszon is fontos probléma ez. A legutolsó magyar-román közös kormányülésen erről is például egy dokumentumot írtunk alá, ezeknek az alsóbbrendű utaknak a fejlesztéséről. Képviselő úr, jó úton vagyunk. Természetesen lehetőségeinket a költségvetési keretek szabályozzák.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Felszólalások:  <<  41  >>    Ülésnap adatai