Készült: 2024.05.15.15:15:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

227. ülésnap (2009.10.06.), 175. felszólalás
Felszólaló Mohácsi József (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:46


Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MOHÁCSI JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Én konkrétan a költségvetéssel kapcsolatosan szeretnék (Babák Mihály: Nem mondasz igazat, Tatai! Megfizetnek érte?) a sport és turizmus részről pár szót megemlíteni, de muszáj két szót mondanom Bernáth Ildikónak, hogy azért tudjuk mi is, hogy baj van, mert gazdasági világválság van, és ezt kezelni kell.

Most mondta az EU-s képviselő asszony, hogy 3 millió munkanélküli van az európai országokban, Németországban most küldenek el négyezer embert a Deutsche Bahntól, ötezret a Philipstől és sok minden, úgyhogy ez sajnos kigyűrűzik, de reméljük, előbb-utóbb kimászunk belőle; nyilván ahhoz, hogy a konvergenciaprogrammal rendben legyünk, és az EU-zónához tudjunk tartozni, muszáj meghozni ezeket az intézkedéseket.

(17.20)

A turisztikával kapcsolatosan szeretném önöknek elmondani, hogy a turisztikai célelőirányzat 5604,4 millió forint, ebből a nemzeti turisztikai marketingtevékenységre 4600 millió forint tervezett összeg van. A turizmus intézményrendszerébe tartozik a nemzeti turisztikai marketingtevékenységet folytató, százszázalékos állami tulajdonban lévő Magyar Turizmus Zrt., amelynek működéséhez a költségvetési keret a turisztikai célelőirányzatból kerül biztosításra.

Az ország turisztikai versenyképességét elősegítő promóciós tevékenység az alábbi célokat segíti elő: új turistarétegek megnyerése, az idegenforgalmi idény széthúzása, a korábban megvalósult fejlesztések integrálása a turizmus vérkeringésébe, a vendégek fajlagos napi költségének emelése, a belföldi turizmus erősítése, az arányok további növelése.

A turisztikai marketing és promóciós költségvetésnek a 2009. évihez képest minimálisan megemelt szintjét indokolja az egyes fogadó országok közötti egyre erősebb verseny, valamint az a tény, hogy a marketingkeret növelése közvetlenül forgalomnövekedést, így az adóbevételek emelkedését is eredményezheti. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy a vendégéjszakák alakulásának tendenciája és a marketingtevékenységre fordított anyagi források között igen szoros összefüggés tapasztalható.

A kormány válságkezelő programja a turizmust a foglalkoztatásban betöltendő kiemelkedő szerepe miatt stratégiai ágazatként nevesítette. Ahhoz, hogy a magyar turisztikai ágazat a benne rejlő lehetőségeket megfelelően ki tudja használni, elengedhetetlen a hatékony marketingtevékenység, amely a világszerte mutatkozó válság következtében a korábbiaknál is fontosabb. Fontos, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál - amelyre a tervezett keret 175 millió forint - 2010-ben 29. alkalommal kerül megrendezésre. Az előszezon idegenforgalmat nagyban fokozó, a kulturális értékeket és hagyományokat őrző és közkinccsé tévő rendezvénysorozat jövő évi támogatása az e tárgykörben kötött többéves együttműködési megállapodás alapján történik.

Szakmaspecifikus célokra 414,4 millió forint tervezet van a költségvetés 2010. évi számai között, amely keret lehetőséget ad a stratégiai intézkedési tervében megfogalmazott feladatok, továbbá egyéb sajátos célok, mint a turistafogadás feltételeinek javítása, kutatás, egyedi projektek megvalósítására. Nagyon fontosak a nemzeti turizmusfejlesztés, a stratégiai célok és a kapcsolódó intézkedési tervek is, a turizmus fejlesztésének cél- és eszközrendszerét 2013-ig a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia határozza meg.

A 2010-re időarányosan esedékes feladatok között meg kell említeni az életminőség-index desztinációszintű mérése pályázat keretében a közúti és vasúti közlekedés fejlesztésével kapcsolatos turisztikai szempontokat, a munkaerő-piaci keresleti és kínálati trendek felmérését, a vendégbarát szemléletformálási kampány, az esélyegyenlőség, fogyasztóvédelem, turisztikai desztinációs menedzsmentszervezetek, a nemzeti turisztikai adatbázissal országos szinten kompatibilis informatikai rendszer kialakítását.

Fontos az egyéb sajátos szakmaspecifikus célok elérése, amelyben a pályázati felhívásokon belül nem kezelendő egyedi projektek megvalósítása fontos; a vendégek biztonságérzetének, közérzetének javítása érdekében a turisztikai háttérfeladatok ellátásának szerény mértékű támogatása, a turistafogadás feltételeinek javítása, így kiemelten a szúnyogirtás, valamint a turisztikai együttműködési kutatások megvalósítása.

A nagyrendezvények tekintetében, ami 200 millió forint tervezett összeggel szerepel a 2010. évi költségvetésben, továbbra is prioritást élvez az önálló turisztikai attrakciót jelentő nagyrendezvények támogatása. A visszatérően megrendezésre kerülő turisztikai hatással, országos és nemzetközi vonzerővel bíró nagyrendezvények, például a Szegedi Szabadtéri Játékok vagy akár a "Mesterek ünnepe", a "Savaria történelmi fesztivál" és sorolhatnám, ezek nyilván szélesítik a programkínálatot. Ennek eredményeként elérhető a devizabevételek növelése, a tartózkodási idő meghosszabbítása. A turisztikai célelőirányzat működésére pályázatok keretében 215 millió forint tervezett 2010. évi összeg szerepel.

Szeretném hangsúlyozni, hogy a gazdasági válság hatásai rendkívül kedvezőtlenül érintik a turizmust, és az e területen dolgozó több mint 300 ezer munkavállalót és családtagjaikat ezért tehát minden szigorú költségvetési takarékossági intézkedés ellenére kérjük, hogy a turizmus területén foglalkoztatottakra, az ágazat bevételnövelő és a multiplikátorhatására, valamint a munkahelyteremtésben és a -megtartásban játszott kiemelkedő szerepére tekintettel a javaslatainkat a költségvetés összeállításánál figyelembe venni szíveskedjenek.

Nehezen tudunk egyetérteni, nyilván a gazdasági megszorítások miatt szükséges, de ennek ellenére feltétlenül meg kell említenünk: a turisztikai célelőirányzatra tervezett 1,1 milliárdos csökkentés, mivel ez a Magyar Turizmus Zrt. marketingköltségeinek csökkenését vonja maga után, rendkívül káros a jelenlegi körülmények között, hiszen a környező országok versenytársai a válság hatásának ellensúlyozására a lehetőségeknek megfelelően vagy megtartották, vagy jó néhány ország, a közvetlen környezetünkben lévő országok növelték a turizmus marketingjére szánt keretet.

A tervezet szerint az önkormányzatok minden beszedett idegenforgalmi adó 1 forintjához az eddig nyújtott 2 forint támogatás helyett a jövőben 1 forint támogatást kapnának. 2009-ben várhatóan amúgy is kevesebb idegenforgalmi adóbevételük lesz az önkormányzatoknak, ami jelentős támogatáskiesést jelent majd, ez a Pénzügyminisztérium számításai szerint megközelítően közel 5 milliárd forint, ezért tehát nem nagyon szeretnénk támogatni ezt a javaslatot, mivel olyan lehetőségtől fosztaná meg az önkormányzatokat, mint például a helyi Tourinform-irodák, információs és tájékoztatási rendszer működtetése, helyi marketing azokon a településeken, ahol jelentős a turistaforgalom. Ez a csökkenés amúgy is csak 2011-ben realizálódhatna, amikorra remélhetőleg már elmúlik a világválság. A szakma nyilván tudomásul veszi, hogy az áfacsökkentéssel már segített a turizmus szakmának, különösen a szállásadók tekintetében, de az önkormányzatokat nyilván érzékenyen fogja érinteni ez az 1 forint elvonás. Tudjuk, nagyon fontos cél, hogy az egyensúly meglegyen, de mindenesetre szeretnénk, ha ebben azért még átgondolást tudnánk eszközölni.

Áttérve és röviden ismertetve a sportágazatot: a 2010. évi költségvetési tervezet összesen, az intézményi szektort és a sport szakterületet is beleértve, 15 939,6 millió forint forrás felhasználására tesz javaslatot, amely minden eddiginél szigorúbb, átgondoltabb és fegyelmezettebb tervezésre utal. Ezen belül a Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet - a továbbiakban a rövidített formája a NUSI - 2010. évi költségvetési támogatása 3267,9 millió forint. A sportcélú fejezeti kezelési előirányzatok 2010. évi költségvetési támogatása 12 670,7 millió forint tervezett összeg.

Mindez azt jelenti, hogy a sportágazat 2010. évi támogatása a 2009. évi támogatás után felhasználható előirányzathoz képest körülbelül 835,2 millió forint növekedést mutat, amelyen belül a NUSI, a Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet támogatása a felhasználható előirányzathoz képest 190,1 millió forint csökkenést tartalmaz. Ez elsősorban a járulék- és az ehocsökkenéssel magyarázható, míg a sportcélú fejlesztési kezelésű előirányzatok esetében 1026,1 milliárd forint növekedés tapasztalható. A tervezett támogatás elegendő a jogszabályban rögzített feladatok és a szakmai célok folyamatos, zökkenőmentes ellátására.

A sport szakterületen belül jelentős hányadot képvisel az élsport támogatása. A 2010. évben a versenysport előirányzata 1872,5 millió forint támogatás felhasználására tesz javaslatot. A sportcélú fejezeti kezelésű előirányzatokon belül a kiemelt nemzetközi sportesemények támogatása - a Forma 1, amely terv szerint 4178,5 millió forint, valamint a sportlétesítmények PPP-konstrukcióban történő fejlesztése, ami 1529 millió forint fejezeti kezelésű előirányzat -, 2010. évi támogatása növekedést mutat az előző évhez képest. 1238,5 millió forint összegű többletforrást biztosított a Forma 1 magyar nagydíj 2010. évi futamárnak megrendezésére, valamint 599,5-600 millió forintos többlettámogatással a "Sport XXI." létesítményfejlesztési program keretében a PPP-konstrukcióban.

Az utánpótlás-nevelés támogatására terv szerint 1335 millió áll rendelkezésre. A rendkívül sikeres Héraklész-program - a továbbiakban HP - támogatása változatlan marad, így zökkenőmentesen folytatódhat. Jó lett volna emelni rajta, hiszen nagyon sikeres. A "Sport XXI." programra épülő Héraklész-program jelenleg 21 sportágat foglalkoztat.

(17.30)

A 2009. évi támogatásszinten azonos összeggel tervezzük finanszírozni az egészségügyi és doppingellenes feladatokat, az állami, önkormányzati és egyéb sportlétesítmények fejlesztését és fenntartását, valamint a sportteljesítmények elismerését. A sportegészségügyi és doppingellenes feladatokra 275 millió forintos támogatás van betervezve, amely a válogatott keretek, azaz mintegy 2 ezer kerettag, köztük a Magyar Paralimpiai Bizottság által kijelölt fogyatékos, valamint a téli és ifjúsági olimpiára készülő sportolók megfelelő színvonalú sportegészségügyi ellátására és kötelező doppingellenőrzésére szolgál. Az állami, önkormányzati és egyéb sportlétesítmények fejlesztése és fenntartása 190 millió forinttal kerül a terv szerint finanszírozásra, a sportteljesítmények elismerése, megbecsülés előirányzatot 1900,2 millió forintban, a 2009. évi zárolás után felhasználható előirányzat bázisszintjén tervezzük azzal, hogy az olimpiaijáradék-jogszabály módosításával 2009. évi szinten kerül befagyasztásra.

A korábbi években nagy sikert elért országos szintű, a diákoktól a senior korosztályig tömegeket megmozdító szabadidősporton belül továbbra is prioritást élvez a "Mozdulj, Magyarország" és most már sok más terület is, mint a "Mozdulj, Balaton" "Mozdulj, Tisza", "Mozdulj, Alföld", valamint az egészségjavítást célzó sporttevékenység-programsorozat finanszírozása. Technikai jellegű, de kiemelendő változás, hogy 2010-ben a fogyatékkal élők sportjának támogatása nem összevontan, hanem kibontva, külön előirányzatokon jelenik meg, amivel átláthatóbbá válik a Magyar Paralimpiai Bizottság, illetve a Fogyatékosok Nemzeti Szövetsége működésének szakmai támogatása.

Tisztelettel kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a megszorítások ellenére és mindazok ellenére, hogy a sport és a turizmus húzóágazat, az egészségünk múlik a sporton, a turizmus pedig egy olyan bevételi forrás, amely nyilván kiágazik sok területre, akár az 1 forint támogatást, amelyet említettem, vesszük figyelembe, olyan járulékos pluszbevételeket jelent akár a közlekedés, akár a kultúra vagy bármelyik szabadidősport tekintetében, ami nem elhanyagolandó, jelentős mennyiségű. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai