Készült: 2024.03.28.15:25:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

99. ülésnap (2019.12.02.),  183-186. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:   179-182   183-186   187-190      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Szabó Sándor, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „A fenntartható közlekedés fejlesztése, valamint az ütemes és rövidebb menetidő érdekében felülvizsgáljáke a Budapest-Szeged vonalon tervezett jövő évi vasúti menetrendi módosításokat?” címmel. Képviselő úr, öné a szó.

SZABÓ SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Pár nappal ezelőtt jelent meg a MÁV-Start Zrt. új menetrendi terve a Budapest-Szeged vonalon, amely jelentős mértékben felborzolta a kedélyeket. A változtatások szerint Budapest és Szeged között két vonatpár nem állna meg, ez 72 perc időnyereséget okozna, mindeközben azonban 18 másik vonatnak 296 perc időveszteséget, ami azt gondolom, hogy az ütemes menetrendet is teljes egészében felborítja.Nem tetszik ez a menetrendi módosítás sem a szegedieknek, sem a kecskemétieknek. Szeged város polgármestere levelet is írt a MÁV Zrt. vezetőjének azzal, hogy gondolja át a tervezetet, hiszen az utasok elveszíthetik a közvetlen továbbutazási lehetőséget. Egy-egy intercity három-négy másik vonat menetrendjét borzolná fel, és a helyi tömegközlekedés is a jelenlegi, megszokott vonatok érkezéséhez igazodik. A kecskemétiek, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület pedig egyenesen aláírásgyűjtésbe kezdett, és több ezren már aláírták azt a petíciót, amelyben szintén tiltakoznak ezen menetrendi módosítás ellen. Hiszen egyrészt Kecskeméten nem állna meg jó pár vonat, másrészt nyilvánvalóan hátrányosan érint több, a térségben lévő várost is.

Az üdvözlendő, hogy a MÁV vizsgálja a fenntartható közlekedési mód fejlesztését, de ha ezek több problémát okoznak, mint amennyi hasznot jelentenek, akkor azt gondolom, hogy ezt nem kellene tenni.

(17.20)

Meg lehetne vizsgálni, hogy miként lehet kétvágányúsítani a Kiskunfélegyháza és Szeged közti vasúti vonalat, illetve emelni kellene a sebességet.

Mindezek alapján kérdezem államtitkár urat, hogy a fentiekben megfogalmazottak miatt felülvizsgáljáke a Budapest-Szeged vonalon tervezett jövő évi vasúti menetrendi módosításokat annak érdekében, hogy a jól bevált ütemes menetrendet a MÁV fenntartsa a jövőre nézve is. A közlekedés fejlesztése érdekében tervezike kétvágányúsítani a Félegyháza-Szeged közti 60 kilométeres szakaszt és emelni a sebességet? Várom megtisztelő válaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Schanda Tamás államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az a helyzet, hogy az Országgyűlésben az a csodálatos többek között, hogy nagy változások színhelye lehet. Ugyanis amióta az MSZP politikusai ellenzékben vannak, rendkívüli mértékben aggódnak a magyar vasúti közlekedésért. Ezzel szemben, ameddig 2010 előtt kormányon voltak, ezzel ellentétes hozzáállásuk volt, és mindent elkövettek a vasút tudatos felszámolásáért. Akkor leginkább a szárnyvonalak bezárására törekedtek, az elhibázott gazdaságpolitikájuk miatt így próbáltak pénzt megtakarítani. Települések sora maradt akkor vasúti elérés nélkül, mert az embereken akartak spórolni.Az a helyzet, tisztelt képviselő úr és tisztelt Országgyűlés, hogy a kormány számára kiemelten fontos a megyei jogú városok versenyképes vasúti elérhetőségének javítása, amit a 2019-2020. évi menetrendben a napi két pár szegedi intercity gyorsításán túl számos egyéb fejlesztés is bizonyít. Többek között új IC-vonatok és a jelenleginél gyorsabb járatok fognak közlekedni számtalan viszonylaton.

A szegedi intercity gyorsítása azt jelenti, hogy a 2 óra 22 perces menetidejű, ütemes intercityvonatokkal szemben ezek a járatok alig több mint 2 óra alatt fogják megtenni a főváros és Szeged közötti távolságot. A rövidebb menetidő az üzleti céllal utazók, az egyetemisták napirendjéhez igazodó csúcsidőszaki indulással, érkezéssel biztosít versenyképes alternatívát a közúti egyéni közlekedéssel szemben.

Tisztelt Képviselő Úr! A vonalon nem csökken, hanem nő a vonatok száma. A legforgalmasabb viszonylatokban az utasok valós idejű eljutási ideje is jelentősen csökkenni fog. Kérem a válaszom elfogadását.

Köszönöm a megtisztelő figyelmét. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   179-182   183-186   187-190      Ülésnap adatai