Készült: 2020.01.21.15:11:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

59. ülésnap (2019.03.11.),  51-54. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:00


Felszólalások:   47-50   51-54   55-58      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. (Arató Gergely: Hol volt? Nem volt válasz!) Tisztelt Országgyűlés! Hubay György és Dunai Mónika, a Fidesz képviselői, kérdést kívánnak feltenni a külgazdasági és külügyminiszternek: „Milyen nemzetgazdasági jelentősége van a légiközlekedési iparágnak Magyarországon?” címmel. Dunai Mónika képviselő asszonyt illeti a szó.

DUNAI MÓNIKA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Januári hír, hogy a Lufthansa vállalatcsoport repülőgépjavítással és -fenntartással foglalkozó vállalata, a Lufthansa Technik szervizközpontot létesít Miskolcon. A 20 ezer négyzetméteres telken megvalósuló, 43 milliárd forintos befektetés közel 400 új munkahelyet hoz létre, ezzel tovább növelve a légi közlekedést kiszolgáló iparban dolgozó 2350 munkavállaló számát. Immáron kijelenthető, hogy Európa egyik legnagyobb karbantartó-javító központja Miskolcon lesz. Ez jó hír Miskolcnak és térségének, de jó hír a budapestieknek és a Liszt Ferenc Repülőtér környékén élő embereknek is, hiszen köztudomású, hogy a Liszt Ferenc Repülőtér már nagyon régóta túlzsúfolt. Ezt a túlzsúfoltságot több módon lehet csökkenteni, többek között úgy, hogy a légi közlekedési iparágat és az azt kiszolgáló iparágakat az ország különféle régióiban fejlesztjük.

A beruházás tovább növelheti az ágazat teljesítményét, amelynek termelési értéke múlt évben meghaladta a 100 milliárd forintot, az előállított termékeknek pedig közel 95 százalékát exportáltuk. Különösen nagy sikernek tekinthető a fejlesztés abból a szemszögből is, hogy világszerte vizsgálta a cég a lehetséges beruházási helyszíneket, és végül Miskolcra esett a választás, egyebek mellett a fejlett infrastruktúra, a versenyképes üzleti környezet, a megfelelő képesítéssel rendelkező munkaerő, valamint a miskolci vezetés által teremtett kedvező befektetési környezet miatt.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdezem, hogy milyen nemzetgazdasági jelentősége van a légi közlekedési iparágnak Magyarországon. Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Menczer Tamás úr, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára válaszol. Államtitkár úr, öné a szó.

MENCZER TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! A légi közlekedést kiszolgáló ipar, vagy ahogyan a hivatalos kategória mondja, a légi gyártási és javítási iparág napjainkban egyre gyorsuló ütemben növekvő szektornak számít az egész világon, és ahogyan képviselő asszony is utalt erre a felszólalásában, Magyarország ennek a folyamatnak az egyik nagy nyertese. Az elmúlt években számos olyan beruházás érkezett hazánkba, amely új lendületet adott a szektornak. Így például a 2016-os esztendőben a Lufthansa Technik új repülőgépmérnöki központját adtuk át Ferihegyen, a világ száz legjelentősebb hadiipari vállalkozásának egyike pedig, az RUAG 2017-ben döntött úgy, hogy az egri üzemében fogja az Airbus 320 és a Borbardier repülőgépekhez tartozó géptörzselemeket gyártani. Tavaly decemberben jelentettük be, hogy Európa legnagyobb légi és hadiipari vállalata, az Airbus Group helikopterekhez szükséges alkatrészeket gyártó üzemet létesít Magyarországon.

Jól látható tehát a dinamikus fejlődés a szektorban, és az is látható és tapasztalható, hogy az egyik beruházás vonzza maga után a másikat. Ennek megfelelően a 2017-es évben a légijármű-gyártás és -javítás termelési értéke közel 50 százalékos emelkedés után meghaladta az 50 milliárd forintot. A tavalyi esztendőben pedig még nagyobb lendületet mutatott ez az iparág, az ágazat teljesítménye több mint a duplájára emelkedett, az értéke pedig meghaladta a tavalyi esztendőben a 105 milliárd forintot, tehát 50 milliárdról 105 milliárdra ugrott ez az érték.

Ráadásul, ami külön öröm, az az, hogy a szektor magas hozzáadott értékű munkát állít elő, illetve ilyen munkahelyeket teremt. Ezt jelzi, hogy ezt a 105 milliárd forintot 2300 dolgozóval érte el az iparág Magyarországon, mármint hogy a dolgozók száma az iparághoz képest alacsonynak mondható, és továbbra is azon dolgozunk, hogy minél több ilyen típusú beruházás jöjjön az országba. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   47-50   51-54   55-58      Ülésnap adatai