Készült: 2024.03.28.14:34:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2019.06.03.),  79-82. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:11


Felszólalások:   75-78   79-82   83-86      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Kepli Lajos, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „Tervezi-e a Kormány a hajózási szabályok felülvizsgálatát a Hableány tragédiája kapcsán?” címmel. Tisztelt Országgyűlés! Jómagam az ülés eddigi menetét a televízió képernyőjéről figyeltem, és nem ez az első utalás, kérdés a fájdalmas dunai hajótragédiával kapcsolatban, és Kepli Lajos képviselő úrral együtt arra kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy néma felállással fejezzük ki részvétünket az áldozatok és a családtagok iránt. (A teremben lévők néma felállással adóznak az elhunytak emlékének.) Köszönöm szépen.

Kepli Lajos képviselő urat illeti a szó.

(13.10)

DR. KEPLI LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr, és a gesztust is. Természetesen a kérdés elhangzása előtt szeretném kifejezni a Jobbik frakciója nevében is a részvétem a múlt heti hajóbalesetben elhunyt személyek hozzátartozói felé. A tragédia szörnyű sebet idézett elő számos család életében, osztozunk fájdalmukban.Mint ismert, az elmúlt héten, szerdán, a Margit-híd alatti áthaladás közben egy szállodahajó maga alá gyűrt egy turistahajót, melynek fedélzetén a kétfős személyzettel együtt összesen 35 fő tartózkodott. A tragédiát mindössze heten élték túl, hét holttestet még aznap megtaláltak, a többi 21 személyt egyelőre eltűntként tartják nyilván.

A baleset számos kérdést felvet, melyet szakértőknek kell megvizsgálni, viszont nem mehetünk el amellett, hogy a kérdést a hajózás szabályozása oldaláról is megvizsgáljuk. A Duna budapesti szakaszán az év folyamán a hajózható időszakokban óriási vízi forgalom tapasztalható, a Margit-híd és a Parlament környéke a legforgalmasabb szakaszok közé tartozik. Az utóbbi években gombamód elszaporodtak a kis méretű BKK-hajók, a városnéző turistahajók mellett a hatalmas szállodahajók is. Utóbbiak gyakorlatilag úszó hotelek, alkalmanként akár több száz emberrel a fedélzetükön. Jelenlétükkel nemcsak a Duna, hanem a kikötőkön át a rakpartok forgalmára is jelentős hatással vannak, ezek a kikötők a Duna fővárosi szakaszán rengeteg problémát okoznak. Kétségtelen, hogy a turizmus a főváros egyik legjelentősebb bevételi forrása, de ezek a vízi objektumok nemcsak a Duna szennyezéséhez járulnak hozzá, de sokszor a műemléki látképet is eltakarják, elrondítják, a balesetveszélyről pedig a múlt heti katasztrófa után nyomatékosan szót kell ejteni. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a kockázatot a lehető legkisebbre csökkentsük, az itt élő és az idelátogató emberek életének és testi épségének védelmében.

A kérdésem államtitkár úrhoz, hogy kíván-e a kormány szabályozást bevezetni a Duna fővárosi szakaszán a hajóforgalom megregulázására. Szükség lehet-e úgynevezett szeparációs zónák kijelölésére a hajózó útvonalakon? A kikötők számának és elhelyezkedésének felülvizsgálata indokolt-e? Tervezik-e esetleg a belvárosból a szállodahajó-kikötők átköltöztetését a külső folyami szakaszokra? Mivel mindez a hajózási jogszabályokat is érinti, ezért kérdezem, hogy mi erről a kormány álláspontja, és hogyan kívánják megelőzni a hasonló tragédiák bekövetkezését. Várom érdemi válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Cseresnyés Péter államtitkár úrnak.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Összhangban az e kérdésben korábban adott válaszommal, most is szeretném részvétemet kifejezni az áldozatok családtagjai és hozzátartozói felé. Valóban szörnyű tragédia történt május 29-én, a magyar és a dél-koreai áldozatokra és az áldozatok hozzátartozóira valamennyi ember együttérzéssel és részvéttel gondol.Tisztelt Képviselő Úr! Hadd hívjam fel a figyelmét, hogy kérdésében ön már azelőtt követeli a hatályos hajózási szabályozás felülvizsgálatát és szigorítását, mielőtt egyáltalán lezajlottak volna a tragédia okát és felelőseit azonosító szakértői vizsgálatok. Javaslom, hogy előbb várjuk meg, hogy a szakértők elvégezzék a dolgukat és levonják a maguk következtetéseit. Egyébként, ha figyelemmel követné a dunai hajózásra vonatkozó kereteket és fejleményeket, akkor ön is tudná, hogy ez a folyamatos felülvizsgálati mechanizmus már évek óta így működik. Hogy csak egyetlen, a mai napon már elhangzott példát mondjak, 2018-ban már 2010 óta második alkalommal szigorították meg a 80 méternél hosszabb személyhajók közlekedési korlátaira vonatkozó szabályozást a Személyhajósok Szövetségével, a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitánysággal, Budapest Főváros Kormányhivatalával és a Navinfo diszpécserszolgálatával folytatott egyezkedések és egyeztetések eredményeképpen. Hasonlóan felelős szabályozás vonatkozik többek között a nagyhajók közlekedési rendjére vagy a kikötőlétesítésre és -üzemeltetésre is.

A hajóforgalom megregulázására  idézve önt  a hatályos szabályozás szakértők sokasága szerint kellő keretet biztosít. Mindazonáltal természetesen a kérdésére válaszolva azt kell mondani, hogy ha a lefolytatott vizsgálatok fényében valóban szükségessé válik, akkor kétségkívül sor kerül a szabályozás további finomítására és szigorítására. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   75-78   79-82   83-86      Ülésnap adatai