Készült: 2024.03.29.01:53:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2018.07.17.),  105-112. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 10:00


Felszólalások:   101-104   105-112   113-130      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a pénteki ülésnapon kerül sor.Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/708. számon és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők.

A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. 15 perces időkeretben. Megadom a szót Ovádi Péter képviselő úrnak, a bizottság előadójának.

(13.30)

OVÁDI PÉTER, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Törvényalkotási bizottság 2018. július 12-ei ülése alkalmával a tagok megtárgyalták a T/708. számú, a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot. A bizottság a házszabály 46. §-a alapján 24 igen szavazattal, 6 nem ellenében, valamint 1 tartózkodás mellett összegző módosító javaslatot és összegző jelentést nyújtott be. A Törvényalkotási bizottság további módosításra irányuló saját szándékot fogalmazott meg és fogadott el.

Tisztelt Ház! A javaslat célja az Alaptörvény hetedik módosítása és a szabálysértési törvény összhangjának megteremtése. Az Alaptörvény XXII. cikk (3) bekezdése értelmében 2018. október 15-től tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás. Álláspontunk szerint ez a magatartás sérti a közterületek közcélú használatát, amely ellen indokolt fellépni. Tekintettel arra, hogy az Alaptörvény feltétel nélkül mondja ki e tilalmat, a koherencia megteremtése érdekében szükséges a szabálysértési törvény módosítása is. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Ovádi képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem az előterjesztőt, kíváne felszólalni. (Kontrát Károly nemet int.) Jelzi államtitkár úr, hogy nem. Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Honvédelmi bizottság nem állított előadót.

Most megadom a szót Kovács Sándor képviselő úrnak, a vitához kapcsolódó Népjóléti bizottság előadójának, háromperces időkeretben.

KOVÁCS SÁNDOR, a Népjóléti bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ezúton tájékoztatom az Országgyűlést, hogy a Népjóléti bizottság 2018. július 9-én mint kapcsolódó bizottság az előírtaknak megfelelően lefolytatta és lezárta a szabálysértésről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény módosításáról szóló T/708. számú törvényjavaslat részletes vitáját.Mivel a javaslathoz nem érkezett módosító javaslat, így csak a házszabály 44. § (1) bekezdésében foglaltaknak való megfelelését vizsgálhattuk. A bizottság részletes vitáján jelen volt dr. Bodnár Bence helyettes államtitkár úr a Belügyminisztérium részéről, aki megállapította, hogy a javaslat megfelel a házszabály 44. § (1) bekezdésében foglaltak követelményének. Ezt a megállapítást ellenzéki képviselők vitatták, illetve a törvény tartalmával kapcsolatban is megfogalmaztak kritikákat.

Mi a magunk részéről, egyetértve a kormány jelen lévő képviselőivel, hangsúlyoztuk azon álláspontunkat, hogy a javaslat minden szükséges körülményében megfelel a követelményeknek. Az Alaptörvény módosítása miatt szükséges, illeszkedik a magyar jogrendbe, megfelel a jogalkotás szakmai követelményeinek és a nemzetközi kötelezettségeknek.

A szavazás során 9 igen szavazattal, 4 nem szavazat ellenében döntöttünk azon jelentés benyújtásáról, amely tartalmazza, hogy a javaslat megfelel a házszabály 44. § (1) bekezdésében foglaltaknak. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Kovács Sándor képviselő úr. Megadom a szót Korózs Lajos képviselő úrnak, aki a bizottság kisebbségi véleményét ismerteti, háromperces időkeretben.

KORÓZS LAJOS, a Népjóléti bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Ott folytatom, ahol Kovács képviselő úr abbahagyta, hiszen megszólalásunkban, úgymint Lukács László György képviselő úr és személyem is arra tértünk ki, hogy vannak olyan európai uniós jogszabályok, amelyeket figyelembe kell venni a napirendi pont tárgyalásánál. Ilyen a módosított európai szociális charta, annak a 31. §-a, amely egyértelműen azt mondja, hogy az államoknak kötelességük a lakhatás biztosítása, és mindent tegyenek meg a mindenkori kormányok annak érdekében, hogy senkinek ne kelljen a szabad ég alatt laknia.Ezen túlmenően pedig hivatkoztam személyemben is a göteborgi nyilatkozatra, amelyet éppen a miniszterelnök múlt év novemberében kézjegyével látott el, amely kitér arra, hogy ezen problémák orvoslására egyértelműen a kormányoknak van kötelezettségük.

Ezen túlmenően képviselőtársaim fölvetették, hogy a hajléktalanság kérdését be lehete szabályozni, be lehete szorítani egy tiltó rendelkezés hatálya alá. Mi azt gondoljuk, hogy ezt nem lehet megtenni.

Ezen túlmenően kitértünk arra, hogy a hajléktalan emberek nem önszántukból élnek az utcán, egyszerűen arról van szó, hogy fedél nélkül maradtak, és sajnos nincsenek anyagi eszközeik arra, hogy megoldják a saját problémájukat. Ugyanakkor arra is rávilágítottuk a figyelmet, hogy nagyon sokszor a társadalmi gondoskodás hiánya, a szociális gondoskodás hiánya, a pénzbeli ellátások szűkmarkúsága vagy éppen a szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés az akadálya annak, hogy ezek az emberek kikerüljenek ebből a méltatlan helyzetből.

Utaltam én magam is a felszólalásomban arra, hogy mikor minősül a kliens közreműködőnek, hiszen a szabályozásban benne van ugyanis, hogy ha elfogadja a felajánlott szolgáltatást, és kapcsolatba kerül egy utcai szociális munkással, akkor ő közreműködőnek minősül. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a jogszabálytervezetben eltörölték a pénzügyi büntetést, viszont van közcélú munka. Viszont ha nincs közcélú munka, amelyet elvállalna, akkor viszont börtönbüntetés vagy legalábbis elzárás vár arra az emberre, aki ilyen problémákkal küszködik.

Mi azt látjuk, hogy rendészeti eszközökkel nem lehet megoldani ezeket a szociális problémákat, mint ahogy nem tudták az ócsai lakóparkkal megoldani, nem tudták az öncsőd intézményével megoldani, nem tudták, úgy néz ki, a Nemzeti Eszközkezelő rendelkezésére álló lehetőségekkel a problémát kezelni. Az utcán élők ezért kerültek oda, mert jövedelem hiányában, ahogy az előbb említettem, nem tudnak maguknak megfelelő lakhatást biztosítani, és az utcai hajléktalanság megoldását büntetéssel nem lehet lerendezni. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Dr. Mellár Tamás tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm, Korózs Lajos képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretekben, de jelentkezőt nem látok a monitoron. Tisztelt Országgyűlés! A vitát lezárom. Kérdezem az előterjesztőt, kíváne hozzászólni. (Jelzésre:) Jelzi Kontrát Károly államtitkár úr, hogy igen. Öné a szó, államtitkár úr.

KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslathoz benyújtásra került módosító javaslat az életvitelszerűen közterületen tartózkodókkal szembeni eljárásrendet az általánostól eltérő szabályokkal tartalmazza. Csak abban az esetben indul meg a szabálysértési eljárás, ha a rendőr 90 napon belüli három felszólítása ellenére az elkövető ismételten életvitelszerűen a közterületen tartózkodik. Mivel az eljáráshoz az érintettet előállítják, a gyorsított bírósági eljárásig őrizetbe vételre kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! Én abban bízom, hogy a lefolytatott általános vita  amely egyébként egy szenvedélyes vita volt itt a tisztelt Ház falai között  és a bizottsági állásfoglalás is azt az esélyt fogalmazza meg, hogy itt egy széles körű támogatással elfogadható törvényjavaslatot tud a parlament elfogadni, és egy olyan törvényt alkot, amely hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon a rend, a biztonság tovább fog javulni.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket, és kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a javaslatot támogassa. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   101-104   105-112   113-130      Ülésnap adatai