Készült: 2024.04.20.06:47:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

58. ülésnap (2019.03.05.),  65-71. felszólalás
Felszólalás oka Törvényalkotási Bizottság jelentésének és módosító javaslatának vitája
Felszólalás ideje 8:55


Felszólalások:   31-64   65-71   72      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK : Köszönöm szépen államtitkár úr válaszait. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a mai ülésnapon kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2018. november 27-ei ülésnapján elfogadott, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvénynek az Alaptörvény hetedik módosításával összefüggő módosításáról szóló T/2939. számú törvényhez benyújtott törvényalkotási bizottsági jelentés és módosító javaslat vitája. A köztársasági elnöknek aláírásra megküldött törvény szövege T/2939/11. számon, a köztársasági elnök levele T/2939/12. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető. A Törvényalkotási bizottság módosító javaslata T/2939/14. számon, jelentése pedig T/2939/15. számon a honlapon elérhető.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Salacz László képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. SALACZ LÁSZLÓ, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2019. február 28-án tartott ülésén megtárgyalta a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvénynek az Alaptörvény hetedik módosításával összefüggő módosításáról szóló T/2939/11. számú törvényjavaslatát. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság 23 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 6 tartózkodás mellett elfogadta. Tisztelt Országgyűlés! A köztársasági elnök 2018. december 7-én az Országgyűlés elnökének küldött levelében az észrevételei közlésével a törvényt megfontolásra visszaküldte az Országgyűlés számára. A Törvényalkotási bizottság önálló módosító indítványában az észrevételeket átvezette, megerősített garanciális szabályokat fektetett le, ezáltal a tervezet több biztosítékot nyújt arra, hogy ne lehessen szűkítően értelmezni azokat a tárgyköröket, amelyeket törvényben kell szabályozni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzottakra tekintettel kérem önöket, hogy támogassák a javaslatot. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem Völner Pál államtitkár urat az előterjesztő képviseletében, most vagy a vita későbbi szakaszában kíván szólni. (Jelzésre:) Államtitkár úr jelzi, hogy a vita későbbi szakaszában kíván szólni. A rendelkezésére álló időkeret majd 10 perc lesz. Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretben. A vita során kétperces felszólalásra nincs lehetőség.

Megadom a szót Arató Gergely képviselő úrnak, a Demokratikus Koalíció részéről. Parancsoljon, képviselő úr!

(11.10)

ARATÓ GERGELY (DK): Tisztelt Ház! Ez az előttünk fekvő törvényjavaslat vagy korrekció arról szól érdemben, hogy hogyan próbálták meg a törvényalkotási törvénnyel kapcsolatos általános módosítások mellett még egy külön kis trükkel gyengíteni a polgárok jogvédelmét; hogyan próbálták elérni azt, hogy az alapvető jogokat is korlátozhassák a jogszabályokban vagy a törvényekben anélkül, hogy egyébként ennek valamilyen módon törvényi akadálya lenne. Maga az egész törvényalkotási törvénymódosítás, emlékeztetek rá, sok mindennel foglalkozott, de a lényegi eleme az volt, hogy próbált megfelelni annak az elvárásnak, ami teljesen távol áll a jogállami elvektől, hogy mostantól kezdve a módosításoknak az indoklása is vagy a törvényjavaslatok indoklása is kikényszeríthető jogi norma legyen, tehát magyarán szólva: nehogy a bíróságok a törvényszövegből merjenek kiindulni, amikor ítéletet hoznak, hanem kötelesek legyenek figyelembe venni az indoklásokat. És ezzel kapcsolatban állapítottak meg különböző szellemes szabályokat arra, hogy hogyan lehet gúzsba kötni a bírói függetlenséget, hogyan lehet megakadályozni azt, hogy egy jogkövető állampolgár, ha elmegy a bíróságra, akkor a törvények szövege, az elfogadott jogszabályok alapján kapjon jogorvoslatot.

Ebbe a törvényjavaslatba csúsztatták bele, csempészték bele ezt a kis trükkös módosítást, aminek az volt a célja, hogy az alapvető jogok esetében ne kerülhessen sor…  bocsánat, hogy sor kerülhessen, tehát önök azt akarták elérni, azt a garanciát akarták megszüntetni, ami a mai törvényalkotási törvényben garantálja azt, hogy az alapvető jogok korlátozására csak az Alaptörvény szerinti törvényekben lehessen, tehát különös garanciákkal lehessen csak döntést hozni. Magyarán, azt akarták elérni, hogy az állampolgárok jogain egyszerű jogalkotással, minden különösebb eljárási garancia nélkül gázolhassanak keresztül, hogy önök eldönthessék, hogy kit milyen jogok illetnek meg, még a saját maguk tákolt Alaptörvényét is megkerülve, azt is figyelmen kívül hagyva.

Úgy tűnik, hogy köztársasági elnök úrnak, aki egyébként nem villog a demokrácia bajnoka ügyében, összegyűlt annyi bátorsága, hogy egy ilyenfajta törvényjavaslattal kapcsolatos kifogást emeljen és visszaküldje. Azt kell mondanunk, hogy köszönjük meg neki azt, hogy néha a dolgát is végzi, néha azzal is foglalkozik, ami egyébként az ő alkotmányos szerepe.

Szeretném jelezni, hogy nem önökön múlt, mert a kormány és a kormánytöbbség ezeket az érveket simán lesöpörte a parlamenti vita és a szakmai vita folyamán, de úgy látszik, hogy köztársasági elnök úrnak időnként feltámad a lelkiismerete, és ha nem is lényeges kérdésben, ha nem is politikailag érzékeny kérdésben, de egyébként jogi értelemben egy fontos kérdésben, egy alapjogokat érintő kérdésben azt mondta, hogy ez még neki is túlzás.

Végül, a törvényalkotási törvény egésze kapcsán azt tudom elmondani, hogy persze mindennek csak virtuális jelentősége van, merthogy a jogalkotási törvényt önök gond nélkül hágják át, gond nélkül hoznak feles törvényben kétharmados döntéseket, emlékszünk erre tavalyról; gond nélkül hoznak be alaptörvény-módosítást 8 óra vagy 20 óra alatt a parlament elé; gond nélkül kerülik el a társadalmi egyeztetést.

Magyarán szólva, ezen törvényjavaslat elfogadásától egy centivel sem lesz jobb a jogállam helyzete Magyarországon, ugyanolyan rossz helyzetben marad, ugyanolyan módon nem fog a jogot kereső állampolgár megfelelő védelmet kapni, és ugyanolyan módon nem számíthatunk arra, hogy tisztességes, megvitatott, megalapozott törvények kerülnek majd az Országgyűlés elé, vagy éppen a miniszteri rendeletekbe, vagy a kormányrendeletekbe. Köszönöm szépen. (Taps a DK padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem, kíváne még valaki felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Jelentkezőt nem látok. A vitát lezárom. Megkérdezem államtitkár urat, kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Igen. Megadom a szót, államtitkár úr.

DR. VÖLNER PÁL igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon örültem az előttem felszólaló Arató Gergely képviselő úr felszólalásának (Arató Gergely: Ritka alkalom!), mert a TAB-ülésen még fordítva adta elő ezt a fajta indokolást, hogy miért került vissza a Ház elé a köztársasági elnök úr észrevétele alapján a törvény. Tehát valóban, egy értelmezési kör volt, ami szerint a köztársasági elnök úr a korábbi szöveget garanciálisabbnak látta, ezért van itt, a tisztelt Ház előtt, mert elfogadtuk ezt a fajta meglátását, és ezért kérjük ennek a javaslatnak a támogatását. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a mai ülésnapon kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! Most 13 óra 30 percig szünetet rendelek el. Az Országgyűlés pontosan 13 óra 30 perckor folytatja munkáját. Köszönöm.

(Szünet: 11.14-13.32 óráig

Elnök: Jakab István

Jegyzők: Szilágyi György és dr. Tiba István)




Felszólalások:   31-64   65-71   72      Ülésnap adatai