Készült: 2024.03.28.20:42:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2009.06.22.), 228. felszólalás
Felszólaló Dr. Kovács Árpád
Beosztás az Állami Számvevőszék elnöke
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 9:24


Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOVÁCS ÁRPÁD, az Állami Számvevőszék elnöke, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Hölgyeim és Uraim! Szeretném én is mondani, hogy magam is csak a rendelkezésre álló időkeret szerényebb részét igyekszem igénybe venni, és nem élek vissza a türelmükkel.

Tisztelt Országgyűlés! A Magyar Távirati Iroda Zrt. gazdálkodását a nemzeti hírügynökségről szóló törvény felhatalmazása alapján - mint tudják - évente ellenőrizzük. A törvény előírásainak annak hatálybalépése óta 2009-ben 11. alkalommal tettünk eleget. Az MTI Zrt. 2008. évi gazdálkodásának ellenőrzése kiterjedt a működés szabályozottságára, a közszolgálati feladatai ellátásához kapott működési és egyéb célú állami támogatások törvényszerű és eredményes felhasználásának vizsgálatára.

Mindezek mellett értékeltük a belső kontrollrendszer elemeinek működését. Az volt a célunk 2009-ben is, hogy megállapításainkkal hozzájáruljunk a tisztelt Országgyűlés MTI Zrt.-vel kapcsolatos közgyűlési jogai körében meghozott döntései megalapozásához. Ellenőrzési munkánk eredményének tekintjük, hogy az Országgyűlés 2008-ban élt tulajdonosi közgyűlési jogaival, így az MTI Zrt. 2007. évi tevékenységéről szóló beszámolójáról, az abban foglalt mérleg- és eredménykimutatásról döntött.

Tisztelt Országgyűlés! Az MTI Zrt. gazdálkodásával kapcsolatos részletes megállapításainkat a jelentés tartalmazza. Most csak a legfontosabb területekre szeretném felhívni az önök szíves figyelmét. A társaság 2008-ban pénzügyi egyensúlyát megőrizve nyereséges volt.

(20.30)

Az MTI Zrt. összes bevételének 56 százalékát a költségvetési támogatás, 44 százalékát a saját bevétel tette ki, ami az előző évhez képest 1 százalékpontos változás, a támogatás növekedését jelenti. 2008-ban a társaság összes költsége és ráfordítása 6 százalékkal meghaladta az előző évi tényadatokat, ezen belül az anyagi jellegű és a személyi jellegű ráfordítások terén a növekedés az átlagosnál nagyobb volt.

A lényegében változatlan külső szabályozási környezetben 2008 eredményei közé tartozik, hogy ugyan az elkészült, szabályos és átlátható állami finanszírozást lehetővé tevő közszolgálati szerződéstervezetről az alapító nem rendelkezett, azonban a társaság utókalkulációra alkalmazza a közszolgálati tevékenységgel összefüggő bevételek és kiadások kimutatását segítő szakértői modellt, így határozottan hozzájárult a költségvetési forrásfelhasználás átláthatóbbá tételéhez.

Az MTI Zrt. szmsz-e és szervezeti felépítése, a társaság céljaival összhangban, 2008-ban módosult, azonban nem valósult meg a közfeladatok ellátásához szükséges szervezetnagyság kialakítása, illetve a változás nem járt együtt a társaság összlétszámának a csökkenésével. 2008-ban az előző évhez képest tovább csökkent az egy fő átlaglétszámra vetített költség és ráfordítás árbevétel-fedezete.

Az MTI Zrt. belső szabályzatai többségében összhangban voltak a vizsgált időszakban hatályos szakmai, társasági és gazdálkodást érintő jogszabályokkal, kivételt képez ez alól a közbeszerzési eljárások szabályozása és az eljárások lebonyolítása, mert nem érvényesültek maradéktalanul a közbeszerzésről szóló törvény rendelkezései.

2008-ban jelentős előrelépésnek számít az ingatlangazdálkodásban lévő gazdálkodási lehetőségek feltárása. A társaság 2009 februárjára elkészítette egységes középtávú ingatlangazdálkodási tervét, ingatlangazdálkodási szabályzatát és a nem használt ingatlanok értékesítésére vonatkozó javaslatát. Az MTI Zrt. a humánerőforrás-gazdálkodás elveit kidolgozta, azonban a szervezet létszám-munkakör összhangját magában foglaló humánerőforrás-gazdálkodás megújítására 2008-ban sem került sor. Az MTI Zrt. a humánpolitikai területen olyan tartalékokkal rendelkezik, aminek kihasználása mind a társaságnak, mind az állami költségvetésnek gazdálkodási érdeke.

Tisztelt Országgyűlés! A 2008-ban készített jelentésünkben ellenőrzési tapasztalataink alapján javaslatokat fogalmaztunk meg az Országgyűlésnek mint a zrt. közgyűlési jogai gyakorlójának, és a kormánynak. Az Országgyűlésnek, a kormánynak tett jogalkotással és szabályozással kapcsolatos visszatérően szorgalmazott javaslataink az elmaradt intézkedések megtételére irányultak.

Minden évben javasoltuk az 1996-97-ben kialakult tulajdonosi jogalkotás átfogó felülvizsgálatát. Kifogásoltuk, hogy nincsenek meghatározva a közszolgálati tevékenységek, nem átlátható a közszolgálati feladatokra juttatott állami támogatás igénylése és felhasználása, holott az átláthatóság uniós követelmény. Javasoltuk a választási időszakra vonatkozó külön törvény megalkotását, illetve az MTI Zrt. jegyzett tőkéje összegének, az állami részesedésnek a nyilvántartását.

Megfogalmaztuk, hogy az MTI Zrt. alapító okirata több pontja is felülvizsgálatra szorul, az Országgyűlés mint tulajdonos nincs napi kapcsolatban társaságával, nem hoz külön határozatot az éves tervekről, illetve nem hoz döntést a középtávú stratégiai tervekről.

Ismételten szeretném ezért a tisztelt Országgyűlés figyelmébe ajánlani, hogy az MTI Zrt. jogi környezetében a szabályozás hiányosságaira visszavezethető kockázatok, így a működtetés feladat- és hatásköri, illetve felelősségi szabályozásának hiánya, valamint a közfeladatok jelenlegi állami finanszírozásának rendszere 2008-ban is fennálltak. Kockázatot jelent továbbá, hogy a társaság 2008-2012. évi stratégiai tervezése, a gazdálkodással kapcsolatos tulajdonosi elvárások megfogalmazásának hiányában, az Országgyűlés jóváhagyása nélkül történt. Mindez az Országgyűlés 2002. évi határozatának, azaz a nemzeti hírügynökségi törvény és az alapító okirat módosításának, újragondolásának aktualitását jelzi, és a probléma megoldását célzó javaslatainkat a jogszabályokban még nem érvényesítették.

2008-ban javaslatot fogalmaztunk meg a TTT elnökének a szakértői modell hasznosítására, aminek alkalmazását a TTT nem kezdeményezte, így a társaság korlátozottan alkalmazta azt. Javaslatunkat a most közreadott jelentésünkben ezért megismételtük.

Az MTI Zrt. elnöke részére 2008-ban négy javaslatot fogalmaztunk meg, amelyek közül kettő a korábbi években megismételt javaslat volt. Ezek az szmsz-szel, a humánerőforrás-gazdálkodással, az ingatlangazdálkodás szabályozásával, tervezéssel voltak összefüggésben. Az ingatlangazdálkodással és az szmsz-szel kapcsolatban 2008-ban előrelépés volt, azonban továbbra is fennmaradt a közérdekű adatok nyilvánosságával, a humánerőforrás-gazdálkodással összefüggő intézkedések megtétele.

Új javaslatként fogalmaztuk meg a közbeszerzésekről szóló törvény rendelkezéseinek teljes körű érvényesítését, a vezetői ellenőrzés hatékony működtetését.

A tisztelt Országgyűlésnek ezeknek a megjegyzéseknek a megtételével javaslom az MTI Zrt. 2008. évi beszámolójának elfogadását, mérleg- és eredménykimutatásának jóváhagyását, és egyúttal szeretném megköszönni az illetékes bizottságok ajánlásait, támogató határozati javaslatait. Köszönöm az MTI vezetésének a korrekt együttműködést, és kollégáimnak, hogy a vizsgálatot a szokott időütemben, együttműködésben végrehajtották.

Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai