Készült: 2021.06.17.00:37:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

147. ülésnap (2020.07.13.),  156-163. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:19


Felszólalások:   148-155   156-163   164-173      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Ander Balázs és Steinmetz Ádám képviselő urak, a Jobbik képviselői, azonnali kérdést kívánnak feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „Igen vagy nem?” címmel. Miniszter úr távolléte miatt a válaszadásra Schanda Tamás államtitkár urat jelölte ki. Köszönöm, hogy Steinmetz Ádám képviselő úr elfogadja a válaszadó személyét. (Dr. Steinmetz Ádám: Igen, tisztelettel elfogadom.) Köszönöm szépen. Steinmetz Ádám képviselő úré a szó. Parancsoljon!

DR. STEINMETZ ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A somogyi emberek képviseletében fogok most önnek kérdéseket feltenni egy szakmai alapú diskurzus reményében.Nagy öröm számunkra, hogy hazánk 2023-ban MotoGP-versenyt rendezhet  ehhez persze pályát is kell építeni. Annak idején Sávoly község határában elkezdődött egy ilyen pálya építése még Talmácsi Gábor világbajnokunk szerepvállalásával, amikor is a pálya 4 kilométer hosszú alapjába 4 ezer tonna kő bedolgozásával mintegy 10 milliárd forint értékben valósult meg beruházás, aztán jött a gazdasági válság, és az építkezés félbemaradt. Én pedig az elmúlt hónapokban többször is hangoztattam pénzügyi és turisztikai okokra hivatkozva, hogy ha MotoGP, akkor Sávoly, ezt a pályát kell ugyanis befejezni, ez a pálya jelentene a térségünknek egyértelműen fejlődést és az itt élő embereknek reményt arra, hogy egy picit előrébb tudjanak lépni.

Megdöbbentő azonban, hogy a somogyi fideszes képviselők ezt nem látják be, sőt Móring József Attila még arra is vetemedett, hogy valótlanságokkal kampányoljon a sávolyi pálya befejezése ellen. Hát, ez döbbenet! Pedig Marcali, Hévíz, Zalakaros, a balatoni turizmus-vendéglátás mind-mind tudna profitálni az M7-es és a sármelléki repülőtér közelében megrendezendő versenyekből.

Tisztelettel kérem az államtitkár urat, magyarázza meg az embereknek, hogy a MotoGP-pálya helyszínének kijelölésekor milyen szakmai alapokon hozták meg a döntést. Bízhatunke abban, hogy 2023-ban állami, kormányzati segítséggel befejezik a sávolyi Balatonring-építkezést? Bízhatunk benne, államtitkár úr? Igen vagy nem? Várjuk megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Mint említettem, Schanda Tamás államtitkár úr válaszol önnek. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Igen vagy nem. Igen a sport támogatására, nem az öncélú politikai magamutogatásra. Igen a somogyi beruházásokra, nem a felelőtlen fejlesztésekre. Igen a somogyi munkavállalók érdekeire, és nem a szakmaiatlan kritikákra. Tisztelt Képviselő Úr! Igen, egyetértünk abban, hogy a magyar sport támogatása fontos, és hogy a tehetséges sportolóknak színvonalas infrastrukturális környezetre van szükségük. Igen, minden olyan befektetés megtérül, amelyik méltó keretet teremt a sportolóknak, és amelyre valóban szükség és igény van.

Képviselő Úr! Éppen ezért nem  nem érthető, hogy ön miért támad egy fontos beruházást, miért támadja azt, hogy egy korszerű, multifunkciós, gazdaságosan üzemeltethető versenypálya épüljön Hajdúnánás külterületén. Igen  ez a pálya valóban alkalmas lesz arra, hogy a Forma1 motoros megfelelőjének, a MotoGP-futamoknak a befogadása megtörténhessen Magyarországon.

(16.20)

És igen, képviselő úr, több helyszínt is megvizsgáltunk a döntés előtt, felmerültek különböző alternatívák, és bizony az a helyzet, tisztelt képviselő úr, hogy szakmai döntés született, hiszen Hajdúnánáson nemcsak a megfelelő terület áll rendelkezésre, hanem három megyei jogú város is közel van, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, közel van a Debreceni Egyetem, és a létesülő autóipari központ is elérhető távolságban van. Tehát ezt a régiót is fel lehet tenni nemcsak Magyarország, hanem a világ autóipari térképére.

Tisztelt Képviselő Úr! Arra kérjük, hogy ne támadja ezt a beruházást, hanem támogassa sportemberhez méltóan. Köszönöm megtisztelő figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválasz illeti meg Steinmetz Ádám képviselő urat. Parancsoljon!

DR. STEINMETZ ÁDÁM (Jobbik): Tisztelt Államtitkár Úr! Én elfogadtam, hogy ön válaszoljon, ön pedig fogadja el, hogy válaszolnia kell. Nem hozott fel szakmai érveket, sőt engem támadott, és felelőtlen fejlesztésnek nevezte a sávolyi beruházást. Akkor nézzük is meg, miről van szó. Hajdúnánáson az önök terve szerint 65 milliárd forintból fog ez megépülni  de tudjuk, hogy ez menet közben a többszörösére fog hízni , miközben Sávolyon 30 milliárdból be lehetne fejezni ezt a beruházást és ezt a MotoGP-pályát.

Tehát az ön számára nem érthető, hogy miért vagyok itt a somogyi emberek érdekében, és miért hozok fel érveket annak érdekében, hogy ez a beruházás ott valósuljon meg. De mivel ön nem hozott fel szakmai érveket, én azt mondom, hogy nincsenek is. Politikai érvek vannak, Kósa Lajos szeret motorozni, és ő Kelet-Magyarországon akarja megépíteni ezt a pályát. Ennyi? Igen, ennyi. De ezt a somogyi emberek torkán nem fogják lenyomni.

Tisztelettel kérem államtitkár urat, hozzák nyilvánosságra azt a szerződést, amelyet a Dornával, a MotoGP jogtulajdonosával kötöttek, hogy kiderüljön számunkra, minek nem felel meg a sávolyi pálya. Nyilvánosságra fogják hozni? Igen vagy nem? (Taps a Jobbik és a függetlenek soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválasz illeti meg államtitkár urat is. Parancsoljon!

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az a helyzet, hogy a sávolyi pálya 2008-as megtervezése óta jelentősen változtak a MotoGP-versenyhelyszínnel kapcsolatos követelmények, ez a pálya már az akkori tervek szerint sem felelne meg egy mai verseny lebonyolításához. Ráadásul érdemes körbenézni ott a helyszínen, hogy most milyen állapotok vannak. A padok, az épület és a központi infrastruktúra elvárásai messze nem felelnek meg, a vonalvezetés elavultnak tekinthető, ráadásul hasonló pálya már van a versenynaptárban; nincsen elegendő hely a megfelelő infrastruktúra kialakításához, és a bontással együtt jelentősen drágább lenne, mint egyébként ez az új fejlesztés. De, tisztelt képviselő úr, engedje meg, hogy visszakérdezzek: miért lobbizik egy bedőlt projektért, miért lobbizik egy bedőlt vállalkozásért, amelyre tíz éve nincsen piaci befektető? Ennek üzenetértéke van. Mi ennek az üzenete, tisztelt képviselő úr, hogy ezért lobbizik? Köszönöm megtisztelő figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   148-155   156-163   164-173      Ülésnap adatai