Készült: 2024.04.26.01:42:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

138. ülésnap (2011.11.21.), 375. felszólalás
Felszólaló Dr. Gyüre Csaba (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:05


Felszólalások:  Előző  375  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GYÜRE CSABA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Országgyűlés! Másfél évvel ezelőtt túl lettünk egy elég hosszú kormányzati időszakon, egy 8 éven, amit, azt hiszem, egyikünk sem sír vissza a jobb oldalon lévő kis csapaton kívül. Sok mindent nem nagyon szerettünk abban az időszakban. Nem szerettük azt, hogy nemzetrontó, országrontó politika volt, nem szerettük azt, egy átlagember nem szerette azt, hogy kifejezetten Magyarországon a kettős mérce bevezetésre került, és az SZDSZ-MSZP koalíció folyamatosan ezt a kettős mércét alkalmazta, és ezt a kettős mércét látjuk jelen pillanatban a Fidesz-KDNP részéről is, amióta kormányzati pozícióba kerültek. Ha mást bizonyítékként nem hozunk fel, akkor az alkotmánymódosításokat nyugodtan felhozhatjuk.

Éppen Schiffer képviselőtársam, frakcióvezető úr beszélt arról, hogy ez jelen pillanatban a tizenharmadik alkotmánymódosítás, amely röpke másfél év alatt idekerült a tisztelt Ház elé. Ez a kettős mérce végig arról szólt, hogy amikor az ellenzék szeretett volna bármilyen alkotmánymódosítást felvetni, akkor a többségnek mindig az volt az álláspontja, hogy itt van az új alaptörvény, abba majd belevesszük, majd az alkotmány-előkészítő eseti bizottsághoz ezt tessenek beterjeszteni, ott majd beszélünk róla, majd az új alaptörvénynél figyelembe vesszük. Tehát amikor ellenzéki javaslat volt, az abban a pillanatban nem érdekes, majd a jövőben azt megbeszéljük, amikor a Fidesz-KDNP-nek volt szüksége rá, abban a pillanatban behoztuk. Így lett belőle, hogy eljutottunk másfél év alatt a 13 alkotmánymódosításig. Ez a kettős mérce, amelyre azért jó lenne, ha figyelne a kormányzati többség, mert nem éppen szimpatikus senki számára, és nem biztos, hogy ez az országot is előre fogja vinni.

De a jelenlegi fő kérdés ezen belül az, hogy mi lesz a Legfelsőbb Bírósággal, mi lesz a Kúriával, és Bárándy képviselőtársam felvetette azt a kérdést, hogy igen, valóban, marad-e Baka András a Legfelsőbb Bíróság elnöke vagy sem, és ő most már tudja, hogy az a válasz, hogy nem marad. Megmondom őszintén, én már régen tudtam, hogy nem marad, mert teljesen nyilvánvaló volt a Fidesz-KDNP politikájából, hogy itt egyetlenegy olyan vezető tisztségviselő sem maradhat ebben az országban, akit nem a Fidesz-KDNP nevez ki, aki nem oda teljesen hű, akiben száz százalékig megbízhatnak, nem egy olyan vezető lesz.

(22.20)

Így nyilvánvaló volt, hogy a Legfelsőbb Bíróság jogutódjának - és itt kérdéses a jogutódlás kérdése - vajon ki lesz a vezetője. Tehát nyilván nem csak akkor lehetett tudni, amikor Baka András itt felszólalt a pulpituson, és elmondhatta a véleményét az új bírósági szervezeti, működési törvényről, a bírák jogállásáról szóló törvényről, hanem azt már jóval előtte is lehetett tudni, hiszen a Fidesz személyzeti politikája, a kiválasztási politikája szerintem mindenki számára teljesen nyilvánvalóvá tette, hogy ő is le lesz váltva.

De még nem is ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy hogyan. Amikor bekerült ide a törvény a tisztelt Ház elé, és erről vitáztunk, hát én már akkor kerestem, hogy hol van ebben a törvényben, a bírák jogállásáról szóló törvényben, aztán a bíróságok szervezetéről szóló törvényben, hol van, hogy mikor fogjuk választani a Kúria elnökét, mikor fogja az Országgyűlés választani. Hiszen az új alaptörvényben sincs benne, és miután többször is végiglapozgattam a törvényt, és nem találtam, hát mondtam, ezt biztosan elfelejtették. Szerintem ezért kerül most sorra ez az alkotmánymódosítás, és az is kérdéses, hogy egyáltalán jogszerű-e ez az alkotmánymódosítás, hogy lehet-e egy olyan törvényre alapozott módosítást hozni, amely még nincs is hatályban. Hiszen az alkotmány 79. §-a, amely most tervezeti szinten van előttünk, ez a még hatályba nem lépett alaptörvényre vonatkozik, annak is a 26. cikkének a (3) bekezdésére, hogy az alapján választja meg a Kúria elnökét.

Hát kérdéses - ez egy alkotmányossági aggály -,s hogy lehet-e egyáltalán a hatályba nem lépett alaptörvény szerint megválasztani a Kúria elnökét. Tehát egy ilyen róka fogta csuka helyzetbe került most a kormányzati többség, ezért álláspontom szerint ez nem megfelelő lépés arra, hogy ezt a helyzetet megoldják. Itt jön be a kérdés, és ez már az alkotmányügyi bizottságban is fölmerült, hogy egyáltalán mi lesz akkor, hogyha nem sikerülne megválasztani a Kúria elnökét. Akkor maradna a Legfelsőbb Bíróság elnöke addig az időpontig, amíg nem lesz megválasztva a Kúria elnöke? De hát egyértelműen megkaptuk a választ, hogy ilyen nem lesz, ez nem létezik. Tehát a mostani vezetőkre nem vonatkozik még az a szabály, amelyet a Fidesz-KDNP behozott mind a legfőbb ügyész esetében, mind pedig majd a bíróság szervezetének a vezetője esetében, így gyakorlatilag, ha nem lesz kétharmados többséggel megválasztva az utód személye, akkor tulajdonképpen a 9 év lejárta után akár életfogytig is be lehet tölteni ezt a pozíciót. Illetve ebből az is kiderül, hogy a Legfelsőbb Bíróságnak nem biztos, hogy a Kúria lesz a jogutódja, bár akkor megkérdezném azt, hogy akkor vajon majd a legfelsőbb bírósági bíráknak is pályázni kell, hogy kinevezzék őket bírónak a Kúriába. Tehát itt ez is fölvetődik alkotmányossági aggályként ebben a kérdésben.

De a legfontosabb kérdés - és egyetlen gondolat, amire még szeretnék kitérni -,s hogy ha már a Legfelsőbb Bíróságnak új elnevezése van, és Kúriának nevezik, és ennek új vezetője lesz, akkor most már csak egy kérdés maradt bennem tisztázatlanul, hogy 2011. december 31-éig vajon fogunk-e új államfőt választani Magyarországon. Vajon fogunk-e új miniszterelnököt választani Magyarországon? Hiszen 2012. január 1-jétől változik az ország elnevezése, eddig Magyar Köztársaság volt, innentől pedig Magyarország lesz. Tehát akkor ugyanezzel a logikával új miniszterelnököt és új államfőt is kellene választani ebben az országban.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik és az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  375  Következő    Ülésnap adatai