Készült: 2020.07.04.21:42:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

269. ülésnap (2018.02.20.), 192-196. felszólalás
Felszólaló Dr. Hörcsik Richárd (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:57


Felszólalások:  Előző  192 - 196  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat célja a nemzetközi vasúti árufuvarozásról szóló megállapodás. Engedje meg, elnök úr, hogy oroszul is idézzem.

ELNÖK: Kértem volna már!

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Szoglasenyije o Mezsdunarodnom Gruzovom Szoobscsenii, rövidítve: SZMGSZ. Csak azért az eredeti nyelven szerettem volna elmondani, mert így érthető, közérthető, hogy miért ez az SZMGSZ rövidítés.

ELNÖK: Nagyon köszönjük, hogy gazdagított minket ezzel. Parancsoljon, folytassa!

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tehát magyarul folytatván, az említett SZMGSZ az elmúlt időszakban szinte minden évben napirendjére került az Országgyűlésnek. Az ekkor elhangzott viták során én úgy láttam, hogy méltatlanul kevés szó esett a képviselői felszólalásokban arról, hogy miért fontos egy ilyen egyezmény, és miért fontos, hogy az SZMGSZ részesei, felei lehessünk. Kérem, engedjék meg, hogy a kései óra ellenére is röviden szóljak néhány szót a vasúti árufuvarozással kapcsolatos egyezmények jelentőségéről és magáról az SZMGSZ szerepéről is.Nos, úgy látjuk, tisztelt képviselőtársaim, hogy az SZMGSZ elengedhetetlen a keleti irányú vasúti árufuvarozás végzéséhez, mivel a keleti irányú áruszállítás szabályait, előírásait tartalmazza részletesen, így a tárgyalt egyezmény hiányában a keleti vasúti szállítások szinte ellehetetlenülnének, Magyarország vasúti szempontból lényegében ekkor megszűnne létezni Oroszország és az ázsiai államok számára. Tehát a keleti irányú forgalom leépülése ellehetetlenítené a záhonyi átrakókörzet működését, valamint számos munkahely kerülne veszélybe, miközben az átrakási tevékenység hasznát bizony mások  Szlovákia vagy akár Lengyelország  fölözhetnék le.

Fontos azonban, tisztelt képviselőtársaim, megjegyezni azt is, hogy a vasúti szállítás szempontjából Oroszország  és elnök úr számára is megjegyzem, így az orosz nyelv is  különösen fontos, megkerülhetetlen tényező.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nos, adottság az is, hogy hazánk nemcsak földrajzilag van közel Oroszországhoz, hanem az orosz szabványú vasút is eléri Magyarországot. Jól tudjuk azt, hogy hazánkban a záhonyi átrakókörzetben egészen Tuzsérig lehet széles nyomtávú pályán közlekedni. A magyar, egyben Európa nagy részén létező szabvány a sínek közötti távolságra  csak emlékeztetni szeretném képviselőtársaimat  1435 milliméter, ezzel szemben tőlünk keletre már 1520 milliméteres táv a bevett. Tehát látszólag ez az apró különbség nagyon komoly eltéréseket indukál a széles nyomtávú és a normál nyomtávú rendszerek között. Nem véletlen, képviselőtársaim, hogy az Európai Unió negyedik vasúti csomagja is kénytelen eltérést engedni azon országok számára, ahol kizárólag az orosz rendszer honosodott meg, hiszen az eltérő fejlődési irányok egységesítése végtelen mennyiségű pénzforrás hiányában lehetetlen vállalkozás volna. Tehát ezért van szükség ilyen dokumentumokra, amelyek kötelezően szabályozzák azokat a technológiai előírásokat, szabványokat, s a többi, hogy az eltérő rendszerekből érkező fuvarokat is tudja kezelni a magyar vasúti rendszer összes releváns szereplője.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kisebb műszaki szakértelemmel, nekünk, filoszoknak is belátható, hogy a fenti követelmények meghatározása a balesetmentes vasúti közlekedés fenntartását és a pálya kíméletét egyaránt szolgálja. Természetesen ezeknek az előírásoknak a betartását is komolyan kell venni és ellenőrizni. Ebben ma már a MÁV által komoly beruházás árán telepített úgynevezett diagnosztikai berendezések is segítségünkre vannak. Választókerületemben a Szlovákia felől a határállomásokon belépő tehervonatok által okozott kockázatok kiszűrését segíti például Hidasnémetiben és Sátoraljaújhelyen egy-egy rakszelvényt ellenőrző berendezés és egy-egy kerékterhelést ellenőrző eszköz is. Ezeknek a drága berendezéseknek köszönhetően kiszűrhetőek a balesetveszélyes vagonok, így szignifikánsan nőtt a vasútbiztonság Abaújban és Zemplénben.

Tisztelt Képviselőtársaim! Már csak erre való tekintettel is kérem, támogassák ezt a javaslatot.




Felszólalások:  Előző  192 - 196  Következő    Ülésnap adatai