Készült: 2024.04.19.21:26:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2001.11.07.), 328. felszólalás
Felszólaló Pogácsás Tibor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 3:32


Felszólalások:  Előző  328  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

POGÁCSÁS TIBOR, a területfejlesztési bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényt a területfejlesztési bizottság október 10-én tárgyalta. A bizottsági vitában elsőként felmerülő kérdés az volt, hogy azt a törvényt, amely gyakorlatilag a három közlekedési alágazattal, tehát a közúti, a vasúti és a légi közlekedéssel foglalkozik, miért egy törvényben és miért nem három különálló, önálló törvényben tárgyalja a Ház. A bizottsági ülésen megállapítást nyert az, hogy az EU-s jogharmonizáció miatt célszerű a törvénytervezetet egyben tárgyalni, hiszen a három törvény együtt-tárgyalása során a három fejezetben világosan elkülöníthetők az egyes szabályok. Egyszerűbb, ha a közlekedési törvényeket egyben, egy időpontban tárgyalják a bizottságok, így könnyen tartható a 2002. január 1-jei hatályba léptetés is.

Felmerült a bizottsági vitában, hogy vajon ez a törvény egységben van-e más törvényekkel, például a privatizációs vagy a koncessziós törvénnyel. Felmerült a kérdés, hogy nincs-e meg annak a veszélye, hogy az állami vállalatok tulajdonrészei kisebbségi állami tulajdonú vállalatokba kicsúszva az ellenőrzés alól kikerüljenek. A kormány képviselője megnyugtató választ adott, s megállapíthattuk, hogy az előbb említett jogszabályokkal az előterjesztés összhangban van. Ugyanakkor rávilágítottak arra is, hogy az EU-ban az idén jelent meg az a három közösségi alapelv, amelynek a pontos kidolgozása és egységes képe nem alakult ki még az Unióban sem, így ennek a követése nem egyszerű feladat, illetve ez elé kell a törvénnyel menni.

A vasúti részről szóló fejezet négy lényeges dolgot tesz lehetővé: az árufuvarozás tarifájának felszabadítását, illetve az árufuvarozás kikerül a koncesszió hatálya alól; a pályára lépés engedélyezési rendszerének kialakítása szükséges; biztosítani kell a szabad pályahasználatot az EU-s szabályok szerint; valamint megjelenik az elvi lehetősége a személyszállítási és az áruszállítási vállalkozói vasút szétválasztásának.

A bizottsági vitában örömmel fogadtuk azt, hogy a bizottság korábbi munkájában megfogalmazott felvetések, igények visszaköszöntek ebben a törvényjavaslatban, egyrészt a bizottság által már korábban megfogalmazott vasút-üzemeltetéssel kapcsolatos témákban, másrészről pedig a bizottságunkban sokszor és többször szorgalmazott közös polgári és katonai repülőtér-használattal kapcsolatos kérdésben. Az elmondottakra figyelemmel tehát a területfejlesztési bizottság 12 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak tartotta a törvénytervezetet.

Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  328  Következő    Ülésnap adatai