Készült: 2024.03.29.12:25:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

202. ülésnap (2001.04.19.), 62. felszólalás
Felszólaló Dr. Latorcai János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:40


Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LATORCAI JÁNOS, a gazdasági bizottság előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtáraim! Tisztelt állami számvevőszéki Elnök Úr! A gazdasági bizottság április 10-én megtárgyalta az Állami Számvevőszék 2000. évi munkájáról szóló beszámolót. Az ülésen megállapíthattuk, hogy mint az előző években, úgy az elmúlt évben is az Állami Számvevőszék olyan fontos és pótolhatatlan munkát végzett, ami időszerű témákat ellenőrzött, és ami a gazdasági bizottság tevékenységét is érintette.

Az elmúlt évben különösen a Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről, a kétéves költségvetési törvényjavaslatról, valamint az ÁSZ 1999. évi tevékenységéről készített jelentések kaptak megkülönböztetett figyelmet bizottságunk részéről.

A vita során nyilvánvalóvá vált, hogy az ÁSZ hangsúlyos figyelmet fordít a gazdasági bizottság által ajánlott vizsgálandó területekre, témákra. Arra is több példa volt - ezek sorából a Mátrai Erőmű vizsgálatát emelem ki -, amikor az ÁSZ éppen bizottságunk kérésére épített be adott vizsgálatot éves ellenőrzési tervébe.

Bizottságunk folyamatosan figyelemmel kíséri és munkájában hasznosítja a Számvevőszék megállapításait, következtetéseit és javaslatait. Az elmúlt évi számvevőszéki munkát és a beszámolót is tényszerűnek, szakszerűnek és színvonalasnak ítélte meg.

 

 

(Az elnöki széket dr. Wekler Ferenc, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

 

A vitában elhangzott észrevételek megerősítették, hogy az Állami Számvevőszéknek kettős feladatot kell ellátnia. Egyrészt az ellenőrzés eszközeivel ösztönözni, segíteni, s amennyiben lehet, felgyorsítani az államháztartás és a közigazgatás korszerűsítésének folyamatát; másrészt bizonyos tekintetben magának a Számvevőszéknek is meg kell újulnia, igazodva az ellenőrzéssel szemben támasztott hazai és nemzetközi követelményekhez.

 

(13.50)

 

A vitában ismételten felmerült, hogy az Állami Számvevőszék hatásköre 12 évnyi sikeres működés után se mindenben tisztázott, s például azok a problémák, amelyekkel a Nemzeti Üdülési Alapítvány vagy a Magyar Televízió Rt. ellenőrzése során szembetalálkozott, akadályozzák a teljes körű ellenőrzést. Az alapítványok esetében ugyanis a hatáskör a költségvetési támogatások felhasználására terjed ki, de nem teszi lehetővé a teljes vagyongazdálkodás vizsgálatát.

A közalapítványok gazdálkodása ugyanis ellenőrizhető, de az általuk létrehozott gazdasági társaságok gazdálkodása csak a kuratórium egyetértésével vizsgálható. Ugyanez a helyzet az önkormányzatok esetében is, ahol az ÁSZ a gazdasági társaságok vagyongazdálkodását csak a tulajdonos önkormányzatok hozzájárulásával, felhatalmazásával ellenőrizheti.

Hasonló gondot jelent, hogy azokon a vizsgálati helyeken, ahol már adóvizsgálat vagy éppenséggel kormányzati ellenőrzés folyik, az ÁSZ nem vizsgálódik. A gazdasági bizottság úgy látja, hogy az Állami Számvevőszéknek a továbbiakban is olyan szemlélettel, problémaközelítéssel kell dolgoznia, amely nemcsak a hibákat és azok okait tárja fel, hanem a javaslataival megalapozza a hiányosságok kiküszöbölését, amivel a jogkövető, etikus magatartás kialakítását, illetve meghonosítását is szorgalmazza. Véleményünk szerint így érvényesülhet a számvevőszéki stratégia egyik sarkalatos követelménye, hogy a Számvevőszék, a törvényhozás tevékenységének az előmozdítása mellett, a káros folyamatok megelőzésével, a hibák kijavításának, a korrupciós jelenségek visszaszorításának az elősegítésével járuljon hozzá a nemzetgazdaság, az államháztartás kiegyensúlyozott működéséhez, fejlődéséhez.

Mindez, különösen az európai uniós csatlakozás előkészítéséből, a megvalósult NATO-tagságból és az Állami Számvevőszék mintegy nagyüzemmé válásából következően, bizonyos fokú szakmai és szervezeti átformálást is igényel. Az ezekre vonatkozó elképzelések valóra váltását, a beszámolóban vázolt szervezeti fejlesztést bizottságunk támogatja, mert egyetért az ÁSZ-nak azzal a felfogásával, hogy a pénzügyi ellenőrzés folyamatos korszerűsítését szolgáló kutató- és fejlesztési bázissá alakuljon át az eddig nagyobb részt szakmai továbbképzéssel foglalkozó intézete; s hogy a nemzeti érdekeinket is szolgálja, ha a pénzügyi ellenőrzés olyan garanciákat és tanúsítványokat adó rendszerré fejlődik, amely a nemzetközi kapcsolatok körében is képes a kölcsönös bizalmat és biztonságot szolgálni. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.)

A vita után a gazdasági bizottság az Állami Számvevőszék 2000. évi munkájáról szóló beszámolót és a kapcsolódó országgyűlési határozati javaslatot egyhangú szavazással általános vitára alkalmasnak tartotta, és azok elfogadását javasolja a tisztelt Háznak.

Köszönöm az elnök úr türelmét is. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai