Készült: 2024.03.28.11:53:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

36. ülésnap (2018.10.31.), 2-4. felszólalás
Felszólaló Kontrát Károly (Fidesz)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 10:16


Felszólalások:  Előző  2 - 4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat előkészítése során a Belügyminisztériumot az a szándék vezérelte, hogy további jogintézményeket teremtsen a biztonság, a terrorellenes küzdelem és az illegális migráció elleni harc területén. Ezekről a célkitűzésekről és a törvényjavaslat tartalmáról a belügyminiszter úr vezetésével 2018. október 25-én hétpárti tájékoztatót tartottunk…

ELNÖK: Kérem szépen, Kontrát államtitkár úr mikrofonját kapcsolják be, mert nincs hang. (Kontrát Károly elé kézi mikrofont helyeznek.)

KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a segítséget. Ezekről a célkitűzésekről, a törvényjavaslat tartalmáról a belügyminiszter úr vezetésével 2018. október 25-én hétpárti tájékoztatót tartottunk a Belügyminisztériumban. Ez már hagyomány… (Dr. Vadai Ágnes: Hétpártit?) Hétpártit, igen. Ahogyan az is, hogy a miniszter úr felkérte a részt vevő frakciókat, az ott megjelent képviselőket, hogy amennyiben szövegszerű módosító javaslatuk van, azt írásban küldjék meg annak érdekében, hogy azokat érdemben megvizsgálhassuk. Ezzel a lehetőséggel a Jobbik élt, a szövegszerű javaslataikat megvizsgáltuk, és abból többet is támogattunk. Varga-Damm Andrea képviselő asszony  akit köszöntök egyébként, ha idefigyel, megtisztel a figyelmével  javaslataiból, amit megkaptunk, többet is támogattunk. (Dr. Varga-Damm Andrea: Nem jellemző, hogy megszólítanak!) 2010 óta felére csökkent a közterületen elkövetett bűncselekmények száma. De a biztonság olyan közösségi érték, amelyért mindig többet kell tenni, mint tegnap vagy tegnapelőtt. Magyarország biztonsága érdekében tovább növeltük a közbiztonságra, határvédelemre fordított kiadásokat, és további hatékony eszközöket kívánunk adni a rendőrség kezébe.

Ennek szellemében a törvényjavaslat egyik fontos újítása az úgynevezett „szitakötőprojekt” megvalósítása, amely biztosítja a rögzített kamerafelvételek központi tárhelyen való tárolását. A rendszer teljes kiépülésével megszűnik a felvételt készítő szervezetek, hatóságok helyi adattárolása, így egyszerűsödik az adatmegismerés folyamata a bűnüldöző szervek számára.

A javaslat számos garanciális elemet tartalmaz annak érdekében, hogy ezen adatok tárolása és továbbítása a lehető leghatékonyabb legyen. Felhívom a figyelmet arra is, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a normaszöveg kialakításában aktívan közreműködött, amit most is köszönünk. Az egyeztetések eredményeképpen a hatóságnak semmilyen észrevétele nem maradt fenn, azok maradéktalanul, teljes mértékben beépültek a jelen javaslat szövegébe.

Tisztelt Országgyűlés! A terrorcselekmények rendkívül gyors és eredményes felderítői tevékenységet követelnek meg. Fontos emlékeztetni arra, hogy a brüsszeli és párizsi terrorcselekményeket elkövető személyt a magyar nyilvántartási eszközök segítségével tudtuk beazonosítani. Érdemes megemlíteni azt is, hogy Londonban például több mint 30 ezer kamera van, és nincs olyan közösségi gépjármű, amelybe ne lenne kamera beszerelve. Ennek is köszönhető a terrorellenes tevékenység, a terrorellenes küzdelem hatékonysága.

A rendszer a javaslat szerint fokozatosan kezdi meg a működését. Első ütemben Budapest főváros közigazgatási területén valósul meg a közterület-felügyelet és a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. felvételei vonatkozásában. Jelenleg kizárólag a fővárosban tervezzük a kihirdetést követő 6. hónapban bevezetni. A rendszer kiépítése a későbbi ütemekben országosan is megvalósulhat.

Nagyon fontos a hivatásos személyi állomány megfelelő elismerése, megfelelő illetmény biztosítása. A törvényjavaslat módosításai közül kiemelem a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományára vonatkozó módosításokat. Az állomány illetményfejlesztése 2019 januárjában is folytatódik úgy, ahogy ezt korábban megígértük. Kiemelt cél, hogy a hivatásos rendvédelmi életpálya továbbra is vonzó legyen a fiataloknak. Átlagosan újabb 5 százalékkal nő a hivatásosok illetménye 2019. január 1-jétől. Ezzel megvalósul a béremelés teljes üteme. A rendvédelmi hivatásos állomány életpályamodellje keretében a hivatásos állomány illetménye 2015. július 1-je  az új szolgálati törvény hatálybalépése  és 2019 között átlagosan 50 százalékkal emelkedik. Ezzel a kormány és a Belügyminisztérium teljesítette erre vonatkozó ígéretét. A rendőrök, a katonák, a katasztrófavédők és a szolgálatok hivatásos állományú tagjainak anyagi és erkölcsi megbecsülése ezzel az intézkedéssel jelentős mértékben javul.

A Nemzeti Védelmi Szolgálat hatásköre a korrupciós cselekmények minél eredményesebb felderítése érdekében a jövőben a rendőrség, a büntetés-végrehajtás és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv munkavállalóira is kiterjed a javaslat szerint.

Egy uniós irányelv, a NIS-irányelv alapján az alapvető szolgáltatásokat és bejelentésköteles szolgáltatásokat teljesítő szervezeteket, például webáruházakat érintő informatikai biztonsági eseményeket kezelő szerv a jövőben a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat lesz. A korrupció elleni további küzdelem érdekében a Nemzeti Védelmi Szolgálat jogköre egyrészt kiterjesztésre kerül a rendőrség, a büntetés-végrehajtás és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság munkavállalóira. Másrészt a munkáltatói jogkör gyakorlója soron kívüli előléptetés és vezetői kinevezés előtt szakvéleményt kérhet a Nemzeti Védelmi Szolgálattól. Harmadrészt pedig lehetősége lesz a rendőrségi törvény alapján titkos információgyűjtést alkalmazni a védett szerv korrupciós kockázatának beazonosítására.

Tisztelt Országgyűlés! A vízgazdálkodási törvény alapján az engedély nélkül létesített kutakkal kapcsolatban a bírságmentességi moratórium ez év december 31-ével lejárna. A most benyújtott és jelenleg tárgyalt törvényjavaslat ezt a határidőt 2020. december 31-ig  még egyszer mondom, ezt a határidőt 2020. december 31-ig  meghosszabbítja. Tehát aki engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített kúttal rendelkezik, még két évig bírságmentesen bejelentheti azt a hatóság felé.

A TEK-nek lehetősége lesz arra, hogy a külföldön megrendezésre kerülő, kiemelt terrorfenyegetettségűnek minősített nemzetközi sportrendezvényeken részt vevő magyar sportolók védelmében személy- és létesítményvédelmi feladatokat lásson el a fogadó állam együttműködésével.

A Tibek lehetőséget kap arra, hogy amennyiben rendelkezésre álló PNR-adatai alapján egyértelműen állást foglalni nem lehet, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságon keresztül kezdeményezzen intézkedést.

A polgárőrség egyesületi alapon működik, így megyei szervei önállóak. A törvényjavaslat szigorítja a megyei szervek vezető tisztségviselőire vonatkozó előéleti követelményeket.

(9.10)

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A közlekedésbiztonságot növeli, hogy a tengelysúlymérő kamera képfelvétele alapján a törvényjavaslat lehetőséget biztosít a felelősségbiztosítással nem rendelkezők kiszűrésére.

A titkos információgyűjtésre vonatkozó garanciális szabályok további szigorítása érdekében a törvényjavaslat kimondja, hogy a lehallgatást, küldeménymegfigyelést és informatikaieszköz-megfigyelést a jövőben kizárólag a szakszolgálat végezhet.

A Vizek-projekt keretében megtörténik a különböző vízügyi nyilvántartások elektronizálása. Ez 2020. január 1-jével lép hatályba.

Az Alkotmánybíróság  a bírákra vonatkozóan  megsemmisítette azt a rendelkezést, amely szerint az Alkotmányvédelmi Hivatal főigazgatója is elrendelhette az ellenőrzést. A most benyújtott tervezet megszüntetve ezt a lehetőséget, az Alkotmánybíróság által nem vizsgált egyéb esetekben is felhatalmazza a főigazgatót arra, hogy nemzetbiztonsági kockázat észlelése esetén a szerv azon vezetőjét értesítse, aki már jogosult a nemzetbiztonsági ellenőrzés elrendelésére.

A hatályos szabályozás előírja, hogy a száz főnél nagyobb létszámmal üzemelő, ipari és mezőgazdasági tevékenységet végző vállalkozásoknál a tűzvédelem biztosításáról megfelelő szervezettel, tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személlyel, illetve szolgáltatás igénybevételével kell gondoskodni. Pusztán az alkalmazottak létszámán alapuló szigorú szabályozás fenntartása a jövőben nem indokolt, a gazdálkodó szervezet maga döntheti el, hogy a megfelelő tűzvédelem biztosításáról milyen módon gondoskodik. Ezt célozza a benyújtott javaslat.

A közlekedési szolgáltató lehetőséget kap arra, hogy a menetdíjat meg nem fizető vagy az utazási feltételeket egyéb módon megszegő utast a lakcímnyilvántartás adatainak segítségével azonosítsa.

Felhatalmazást kap a kormány arra, hogy a kiberbiztonsággal kapcsolatos korai figyelmeztetés szabályait meghatározza.

Tisztelt Országgyűlés! A most tárgyalt törvényjavaslat biztosítja, hogy a bűnüldözés és a terrorellenes küzdelem területén eddig elért eredményeinket megtartsuk, és alkalmazkodjunk ahhoz a megváltozott helyzethez, amely Európában az illegális migráció következtében kialakult. 2019-ben is a biztonság lesz az első. Ehhez a kormány biztosítja a szükséges forrásokat, a szükséges támogatást a források és a technikai, jogi eszközök tekintetében is.

Tisztelt Országgyűlés! Ez a törvényjavaslat Magyarország és a magyar emberek biztonságát szolgálja, ezért kérem a tisztelt Házat, hogy ezt a javaslatot tárgyalja meg és támogassa. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  2 - 4  Következő    Ülésnap adatai