Készült: 2020.08.12.00:47:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

277. ülésnap (2013.05.14.), 32. felszólalás
Felszólaló Dr. Kovács Zoltán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:25


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Magyarország gyönyörű természeti környezettel rendelkezik, emellett sok-sok műemlékkel is. Az ipartörténeti műemlékek száma nem ilyen nagy nagyságrendben található az országban, mégis rendkívül fontosak. Talán azt lehet mondani, hogy kevésbé kerülnek a figyelem középpontjába. Ez a mai előterjesztés szép példája annak, hogy egy ipartörténeti emlék kerülhet törvényjavaslat tárgyává és megőrizve az utókor számára.

A törvényjavaslat nem egy öncélú törvényjavaslat, hiszen Európában is ritkaságnak számít az a hegyvidéki szakasz, amely a Bakonyvasútnál található, és mindenképpen méltó arra, hogy csakúgy, mint a Kisirtás-Nagyirtás erdei vasútvonalat magában foglaló Nagyirtás-Nagybörzsöny vasútvonal is, hiszen ezek nemzeti értékek, mint ahogy már elhangzott jó néhány képviselő részéről.

Az ügyben koncepcióváltás történt, hiszen az előző kormány, itt már volt róla vita az imént, éppen ellenkezőleg, ennek a vasútvonalnak a bezárására törekedett. 2006-ban mintegy 1 millió embert érintő vasútvonal-bezárás következett volna be, ha nem lépnek fel azok az önkormányzatok, amelyek ennek érdekében összeültek a vasútvonallal, a vasúti pályaudvarokkal rendelkező önkormányzatok, és az a nagy nagyságrend gyakorlatilag minimálisra csökkent. De én nem ebbe az irányba tolnám el a mai előterjesztést, hiszen mint az egyik előterjesztő, úgy gondolom, hogy a lényeg abban van, hogy ezeket a nemzeti értékeket megőrizzük.

(10.10)

Szeretnék idézni 2006. VII. 25-éről egy állásfoglalásból, amely a 11. számú vasútvonal megmentéséért született. "A Cuha-völgyi vasút nem pusztán egy közlekedési eszköz, jóval több annál, nemzeti érték, amely közúton nem pótolható, pompás vonalvezetésű hegyi pályaként kultúrtörténeti emlékeket, világörökségi helyszínt, természeti értékeket kapcsol össze." Úgy gondolom, mindent kifejez ez az állásfoglalás, ez a lényege ennek a törvényjavaslatnak, amely a Bakonyvasútról és a nagybörzsönyi vasútvonalról szól. Az, hogy miként lehet még a további ipartörténeti nemzeti értékeinket bővíteni, nem ennek a törvényjavaslatnak a tárgya. Nyilván a kormány meg fogja fontolni, hogy hogyan lehet ezeket bővíteni.

Örülök annak, hogy minden képviselőcsoport támogatja az előterjesztésünket, különösen a szocialisták pálfordulásának, hiszen Göndör István elmondta, hogy támogatják ezt a javaslatot, és azokat az érveket hozta fel, amiket mi mondtunk nekik 2006-ban, hogy ne zárják be ezt a vasútvonalat, hogy miért érdemes ezt a vasútvonalat fenntartani. Ha ebben az Országgyűlésben konszenzus van, akkor, azt gondolom, ez mind a nemzet javát fogja szolgálni, mindannyiunk érdekét fogja szolgálni.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai