Készült: 2024.03.28.15:51:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

174. ülésnap (2000.11.27.),  7-10. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 9:11


Felszólalások:   4-6   7-10   11-14      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Ugyancsak napirend előtti felszólalásra jelentkezett Balsai István frakcióvezető úr, Magyar Demokrata Fórum.

 

DR. BALSAI ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az utóbbi hetek hírözöne a különféle korrupciógyanús ügyekről és a bizonytalan eredetű vagyongyarapodásokról azt a képzetet keltik a közvéleményben, hogy az egész politikai elit érintett lenne. Azt is tudjuk ezekből a felmérésekből - ha hinni lehet nekik -, hogy a közvélemény jelenleg "politikai elit" alatt kizárólag az országgyűlési képviselőket értené. Ezért tehát a tisztességes és nagy többséghez tartozó képviselőtársaim és a Magyar Országgyűlés tekintélyének visszaszerzése érdekében is szükségesnek és elengedhetetlennek tartjuk a kialakult helyzet minél előbbi tisztázását.

A Magyar Demokrata Fórum ezért támogat minden olyan kezdeményezést, amely erősíti a közéletbe vetett bizalmat. De mi azt gondoljuk, az ügy sokkal nagyobb horderejű annál, mintsem hogy néhány országgyűlési képviselő által kidolgozott és kizárólag a képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó törvényjavaslat megváltoztassa a politikusok tisztességével kapcsolatos közvélekedést, és ami még fontosabb, hogy valóban tiszta közéletet teremtsen. Ezért az országgyűlési képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvánosságra hozatala csak az első lépés lehetne a korrupció elleni harcban.

Nagy megnyugvással jelenthetjük be, tudomásunk van arról, hogy az Igazságügyi Minisztériumban már elkészült az a korrupcióellenes törvénycsomag, amely megoldási javaslatot kínál az úgynevezett "üvegzseb" ügyében is. Szerintünk ugyanis a korrupció a közbizalom és a demokrácia legveszélyesebb ellensége, ezért minden tőlünk telhetőt meg kell tennünk a visszaszorítása érdekében. A cél nem lehet más, mint átláthatóság, kimutathatóság, ellenőrizhetőség és számonkérhetőség.

Mindent el kell követni, hogy határozottan váljon el egymástól a közmegbízatás és a magánérdek. Általánossággal ma már nem lehet eredményt elérni, csak konkrét ügyek konkrét feltárásával, a felelősök megnevezésével.

Véleményünk szerint tehát nemcsak az országgyűlési képviselők vagyonbevallására kell hangsúlyt fektetni, hanem a döntéshozatal közelében lévő vagy az abban aktívan részt vevő tisztségviselőkre is, hiszen akár a kormány tagjai, akár főtisztviselői, akár az önkormányzati képviselők, akár a polgármesterek, de a bírák és az ügyészek is sokkal inkább ki vannak téve az úgymond, kísértésnek, mint az országgyűlési képviselők.

 

(14.20)

 

Tisztában vagyunk azzal is, hogy a közvélemény nem kifejezetten a Magyar Demokrata Fórum képviselőinek vagyoni helyzetére kíváncsi, de azért itt is elmondanám, a tiszta közélet megteremtése érdekében a mai frakcióülésünkön úgy döntöttünk, hogy az MDF valamennyi parlamenti képviselője természetesen közzéteszi vagyonnyilatkozatát. Teljes támogatásunkról biztosítjuk a továbbiakban is az igazságügy-miniszter asszony vezetésével elkészített korrupcióellenes törvénycsomag mielőbbi megvalósítását és a tiszta közélet megteremtésére irányuló - remélem - összkormányzati törekvéseket. Kérjük ezért a többi pártot is, hogy emelkedjen felül a napi politikai és személyi érdekein. Mivel a politika társadalmi hitelének visszaszerzése mindannyiunk közös érdeke, ezért majd akkor is támogassák ezeket a törvényjavaslatokat, ha azok kétharmados támogatást igényelnek.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 

ELNÖK: Megkérdezem, hogy a kormány nevében kíván-e valaki válaszolni az elhangzottakra.

Megadom a szót Dávid Ibolya igazságügy-miniszter asszonynak.

 

DR. DÁVID IBOLYA igazságügy-miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Frakcióvezető Úr! Kedves Képviselőtársaim! Nehéz helyzetben vagyok, mert képviselő úrral egy frakcióban vagyok, ugyanakkor rendkívül könnyű helyzetben vagyok, mert a jogalkotási törvény alapján az igazságügyi tárca feladat- és hatáskörébe tartozó kérdés mindaz, amiről frakcióvezető úr beszélt.

Túl azon, hogy megalkotásakor a kormányprogram már részletesen tartalmazott elemeket a korrupciómentes közélet biztosítására, biztosíthatom önöket, hogy a tárcánál folyó munka nem helyi aktualitásból indult meg. Hogy ezt bebizonyítsam, megmutatom önöknek, hogy az a korrupciós anyag, amely a nemzeti stratégiánkat tartalmazza - ami nemcsak jogalkotási, de civil társadalmi és végrehajtási kérdéseket is tartalmaz -, elkészült. Annak, hogy erre másfél évet kellett várnunk, egyetlen indoka van: 1999 tavaszán Pino Arlacchival, az ENSZ főtitkárhelyettesével kötöttünk egy együttműködési megállapodást, amely szerint Magyarország elsőként csatlakozott a globális korrupcióellenes programhoz, és vállalta, hogy azokat a programrészeket, amelyeket az ENSZ UNICRI csoportja előírt, teljesítjük. Hihetetlenül nagy felmérést igényelt ez a Gallup bevonásával, és az üzleti élet, a gazdasági élet, a társadalmi élet, az utcai korrupció minden szintjének egyfajta tükrét jelenti ez az anyag.

Ha miniszterelnök úr szóhasználatával élhetek, aki azt mondta, hogy egy átfogó tüdőszűrésre volna szükség, akkor biztosíthatom képviselőtársaimat arról, hogy ez a program, amely a tárcánál elkészült, már nemcsak a leleteket tartalmazza, hanem a kórtörténetre és a diagnózisra is tartalmaz terápiákat, megoldásokat. A kormány talán már ebben a hónapban megkezdi a programunk tárgyalását.

Áttérve képviselő úr másik kérdésére: valóban így van, tűzoltómunkát kellett végezni. Az 1996-ban módosított, a képviselői jogállásról szóló törvény - amely törvénybe iktatta a képviselők vagyonnyilatkozatát -, valljuk be, rendkívül hézagos. Ha kicsit karikírozni szeretném, akkor a brüsszeli csipkéhez is hasonlíthatnám, hiszen annyi lyuk van ebben a módosításban, ami alkalmatlanná teszi a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos rendelkezést három dologra: az ellenőrizhetőségre, a számonkérésre és az átláthatóságra. A képviselők lelkiismeretén múlik az, hogy mit tesznek ezekkel a nyilatkozatokkal, ezért két tűzoltómunkát kellett végezni.

Tudom, hogy egy átfogó törvényjavaslatra volna szükség, hiszen a társadalmi élet széles spektrumát kellene vagyonnyilatkozattal alkalmazási feltételként szabni, ennek megköveteléséhez azonban hosszú időre volna szükség. Amit rövid idő alatt meg lehetne tenni, az az, hogy a képviselők korrigálják az 1996-ban módosított jogállási törvényt, és tudomásom szerint egy hárompárti törvénymódosítást már be is nyújtottak. A másik ilyen, kicsit nagyobb kiterjedésű munka, amelyet a kormány a mostani hét végi kormányülésen fogadott el, az a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény módosítása kapcsán annak biztosítása, hogy nem minden köztisztviselőre, de a korrupciós területen dolgozó köztisztviselőkre ki kell terjeszteni a vagyonnyilatkozat-tétel lehetőségét, mi több, alkalmazási feltételként kell azt előírni. Én is tisztában vagyok azzal - és a kormány is -, hogy itt nem állhatunk meg, és el kell indulnunk fentről lefelé, fel kell készülnünk egy sokkal szélesebb körű vagyonnyilatkozatra, egy intézményrendszert kell kiépíteni, ehhez azonban idő kell.

Megköszönve képviselő úr felszólalását, biztosíthatom képviselőtársaimat, apparátusunk azon dolgozik, hogy mihamarabb egy egységes vagyonnyilatkozatról szóló törvény szülessék, mert - szeretném azért önöket megvédeni - nemcsak képviselőkről van szó, hanem bírákról, ügyészekről, az Állami Számvevőszék, a Magyar Nemzeti Bank, a fegyveres és rendvédelmi szervek tisztségviselőiről, és sorolhatnám még azokat az intézményeket - legyen az a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, az ÁPV Rt. -, ahol el kellene gondolkodnunk azon, hogy ki kellene terjesztenünk a vagyonnyilatkozatot. Ezt teszi a tárcánk, remélem, hogy ebben a ciklusban a végére is jutunk ennek a törvénynek. Számítok az önök támogatására.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:   4-6   7-10   11-14      Ülésnap adatai