Készült: 2024.03.29.06:40:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

28. ülésnap (2010.07.22.), 170. felszólalás
Felszólaló Erdős Norbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:33


Felszólalások:  Előző  170  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ERDŐS NORBERT (Fidesz): Köszönöm a szót. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy egy állampolgári kérdésnek, kérésnek tegyek eleget ezzel a napirend utáni felszólalással.

Az Unióhoz történő csatlakozásunk után Magyarország útjain is megjelentek az úgynevezett mopedautók. Ezek a kis járművek, amelyek külső megjelenésre nagyban hasonlítanak a személygépkocsikhoz, négy kerekük van, sőt még a kezelőszervei is szinte megegyeznek azokéval, kedvelt közlekedési eszközei lettek az idős embereknek, valamint a 14-17 év közötti korosztálynak. A használtként behozott mopedautók száma ma Magyarországon 2000-2500 darab között van.

A Franciaországban 1977 óta gyártott járművek műszaki paraméterei azonban már semmi hasonlóságot nem mutatnak a személygépkocsival, hiszen hajtómotorjuk teljesítménye 5,5 lóerő, üres tömegük 350 kilogramm, s tervezési végsebességük 45 kilométer/óra. Ezek az adatok szigorúan kőbe vésett számok, mert az Unió tagországaiban a segédmotoros kerékpár kategóriába tartozó járművek ettől nem térhetnek el. A francia gyártó a mai napig ilyen paraméterekkel készíti termékeinek azon csoportját, amelyek vezetéséhez nem kell jogosítvány.

2009. április 1-jét megelőzően ezek a járművek mindenféle vizsgálatot nélkülözően vehettek részt a közúti forgalomban, s vezetésükhöz elegendő volt az M kategória, tehát segédmotoros kerékpár vezetésére jogosító engedély. A mopedautókban két, szabványos biztonsági övvel ellátott ülés van, tehát utas szállítására is alkalmasak. Sok idős embernek jelentette ez a jármű az egyetlen közlekedési eszközt ott, ahol nem volt buszközlekedés, s a vasúti személyszállítást a balliberális kormány megszüntette.

Az életük azonban nem volt ilyen egyszerű, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság tűzzel-vassal próbálta irtani ezeket a járműveket az utakról. Annak ellenére tehette ezt, hogy egy uniós országban készültek, típusbizonyítvánnyal rendelkeztek, s teljes mértékben megfeleltek minden uniós szabálynak, irányelvnek, amelyeket a magyar szervek a belépésünk után négy-öt évvel sem voltak képesek a hazai jogszabályokba beépíteni, így ezek - szerintük - jogszabályellenesen vettek részt a közúti forgalomban.

Az NKH kiadott egy körlevelet a megyei rendőrkapitányságoknak, amely alapján a rendőrök intézkedtek ezen járművek vezetőivel szemben. Az intézkedést feljelentés követte, az ügyek 90 százaléka a bíróságokra került. A bíróságok az esetek 99 százalékában megszüntették az eljárást, az érvényben lévő szabályok alapján a mopedautók szabályosan vettek részt a közúti forgalomban.

(23.50)

2009. április 1-jét követően megváltozott a KöHÉM-rendelet, és így a változásnak köszönhetően műszaki vizsgára kötelezték ezeket a járműveket. A 2009. július 1-jéig tartó türelmi idő után hatósági jelzéssel ellátott mopedautó vehet csak részt a közúti forgalomban. Ennek ellenére a Gyulai Városi Bíróság az elmúlt hetekben megszüntető végzést hozott egy olyan szabálysértési ügyben, ahol a jármű vezetője hatósági jelzés nélkül vett részt a közúti forgalomban. A jogszabály-változást követően is nagy volt a fejetlenség a hatóságoknál mopedautó ügyben. A jogszabály-változás miatt a járművek forgalmi engedélyébe beírásra került: "A jármű csak B kategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető. Maximális sebessége 40 km/óra."

Annak ellenére teszi ezt a hatóság, hogy a jármű segédmotoros kerékpár, és az L6e kategóriába tartozó mopedautókat a francia gyártó jogosítvány nélkül vezethető járműnek nevezi. Az Unió tagországaiban eltérő vezetői engedélyekkel lehet vezetni az L6e kategóriába tartozó járműveket. Szlovéniában 14 éves kortól M kategóriára érvényes engedély is elegendő, míg Ausztriában 16 éves kortól vezethető. A tagországokban az eltérő szabályozás mellett egységes, hogy az idősebb emberek a járműveket vezetői engedély nélkül vagy M kategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethetik. A jelenlegi szabályozás visszásságait mutatja, hogy egy idős ember, aki az osztrák határ mellett él, Magyarországon nem használhatja a járművét 2009. július 1-jét követően, mert nincs B kategóriára érvényes jogosítványa, de megteheti azt, hogy egy autómentővel átviteti a járművét a határon, ott beül, jogszerűen használja, majd hívja a határra az autómentőt, és hazaviteti magát és a járművét. És ő még szerencsésnek mondhatja magát, mert legalább használni tudja a járművét, mert mások csak nézhetik az udvarukon, ugyanis az ország területén belül nem közlekedhetnek vele.

Egy ilyen járművet módomban volt kipróbálni, és elmondhatom, hogy amire kitalálták, arra kiválóan alkalmas. Biztonságosabb, mint egy kétkerekű segédmotoros kerékpár, a környezetet kevésbé szennyezi, és alkalmas arra, hogy az autóvezetést tanulók az alapokat ezzel tanulják meg. Elgondolkodtató ez akkor, amikor a közlekedési balesetek okozóinak többsége a 0-3 éves jogosítvánnyal rendelkezők közül kerül ki.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mikor kerül már pont a mopedautók ügyére, miért nem lehet nálunk is segédmotoros vezetői engedéllyel vezetni, mint a környező országokban?

Tisztelettel várom válaszát.




Felszólalások:  Előző  170  Következő    Ülésnap adatai